מהי התנהגות פסולה במקום ציבורי ומה עונשה?

התנהגות פסולה במקום ציבורי נכללת בתחום של משפט פלילי תחת הגדרת המטרייה הרחבה של עבירות מטרד לציבור. במאמר שלפניכם נסקור בקצרה את העבירות השונות שנכללות תחת הגדרת המטרייה הזו תוך התמקדות בהתנהגות פסולה במקום ציבורי.

מערכת החוקים במדינה המודרנית אמורה לשמור על הסדר הציבורי ולמנוע עוולות שעלולות להוות מטרד לציבור. המטרד מוגדר כסכנה, הפרעה, גרימת אי נוחות, הטרדה או פגיעה והוא יכול להתבצע כתוצאה ממעשה או מחדל. העונש על עבירות מטרד לציבור משתנה בהתאם לעבירה, אך בכל הנוגע להתנהגות פסולה בציבור, מדובר על עונשים קלים יחסית של עד חצי שנת מאסר בלבד.

סוגי עבירות מטרד לציבור

שידול קטין לקבץ נדבות - התנהגות פסולה
שידול קטין לנדבות - התנהגות פסולה (אילוסטרציה)

הדינים של משפט פלילי בישראל, כפי שיודעים עורכי דין פליליים רבים, מגדירים שורה ארוכה של עבירות מטרד לציבור, ועל כן קצרה היריעה מלהכיל את כולן. בין היתר מדובר למשל על מכירת מזון מפוגל. כל מי שמוכר ביודעין מזון או משקה שנחשבים למזיקים או בלתי ראויים למאכל או משקה אדם, הרי שהוא עובר עבירת מטרד לציבור ודינו שנת מאסר אחת. אדם שעשה מעשה במזיד שעלול להפיץ מחלה מסכנת חיים בקרב הציבור – דינו שבע שנות מאסר. אם המעשה נגרם ברשלנות, דינו שלוש שנות מאסר. עבירות נוספות הן למשל ביזוי מדים, החזקת מזון לא נקי בעסק למכירת מאכלים, זיהום מים ועוד.

התנהגות פסולה בציבור

בחוק הישראלי מוגדרות חמש התנהגויות שנחשבות כ”התנהגות פסולה במקום ציבורי” שדינן שישה חודשי מאסר. העבירה הראשונה היא התנהגות פרועה או מגונה במקום ציבורי, השנייה היא שידול קטין מתחת לגיל 16 שנים לקבץ נדבות במקום ציבורי והשלישית היא קיבוץ נדבות במרמה (למשל אדם בריא המתחזה לאדם חולה או פצוע).

העבירה הרביעית היא מנהג במקום ציבורי בצורה כזו שעלולה להוביל להפרעת השלום והחמישית היא שיטוט בחצרות במטרה פסולה, שבין היתר מהווה פגיעה בפרטיות. ההתנהגות הפסולה האחרונה שונה מחמש ההתנהגויות שהוזכרו לעיל בכך שהמחוקק חס על האשמים בה. מדובר על פשיטת יד או קיבוץ נדבות במקום ציבורי שכוללים חשיפה של מומים או פצעים או בהטרדה של הציבור. העונש על התנהגות זו הוא מאסר בן חודש ימים בלבד.

בדרך כלל מוגשים כתבי אישום בגין סעיף זה כאשר מדובר בהתנהגות פרועה או מגונה במקום ציבורי, למשל כאשר אדם צועק ממושכות במשרד ממשלתי או גורם לנזק, וזאת יחד עם האשמתו בעבירה נוספת כפי שביצע. במקרים שכאלו יש להתייעץ עם עו”ד פלילי מתאים.

המאמר הועיל לכם? שתפו גם את החברים
עורך דין גיל באיער

עורך דין גיל באיער

גיל באיער הינו עורך דין פלילי מהותיקים בישראל. בעברו, כיהן עו"ד באיער כתובע משטרתי וצבר ניסיון רב שנים בהופעה באלפי תיקים פליליים ודיוני מעצר (כולל תיקי נוער) הן כתובע והן כסנגור. בשנת 2009 היה מועמד לכהונת שופט.