תעודת יושר מהמשטרה – איך להנפיק אותה ומתי?

מה זה תעודת יושר מהמשטרה?

תעודת יושר היא מסמך רשמי המונפק על ידי משטרת ישראל ומאשר שאין לאדם רישום פלילי.

מסמך זה נדרש לעיתים קרובות לצורך קבלת עבודה, רישוי עסק, התנדבות ועוד.

מנסים להתקבל לעבודה חדשה והמעסיק מבקש מכם “תעודת יושר”? רוצים להוציא רישיון לנשיאת כלי נשק, להתחיל תהליך אימוץ או להתקבל ליישוב קהילתי? רוב הסיכויים שתתבקשו להנפיק תעודת יושר. אז רגע לפני שנבין מתי ולמי מותר לבקש מכם תעודת יושר, בואו נעשה קצת סדר במינוחים:

תעודת יושר מהמשטרה תעודת יושר היא למעשה אישור רשמי על העדר רישום פלילי. כלומר מדובר בהעתק של הרישום הפלילי של אדם כפי שהוא שמור במאגרי המידע של משטרת ישראל. הרישום הפלילי כולל רישומים לגבי הרשעות ועונשים שנקבעו על ידי בתי משפט ובתי דין בשל עבירות שעונש המקסימום לגביהן עולה על שלושה חודשי מאסר ומידע לגבי צווים שונים שניתנו על ידי בתי המשפט דוגמת צווי מבחן וצווים לביצוע שירות לתועלת הציבור. מעבר לרישום הפלילי בדבר הרשעות קיים גם רישום משטרתי אשר כולל מידע אודות חקירות ומשפטים שעדיין מתנהלים ותיקי חקירה שנסגרו מסיבות שונות ללא העמדה לדין.

באופן עקרוני הרישום הפלילי של אדם הינו חסוי וגורמים פרטיים אינם יכולים לקבל מידע בדבר רישום פלילי. קיימת רשימה של גופים ציבוריים, דוגמת השב”כ או מס הכנסה, אשר לצורך מילוי תפקידם רשאים לעיין ברישום הפלילי של אדם. בנוסף לזאת לכל אדם זכות לעיין ברישום הפלילי שלו עצמו, ובהסכמת האדם ניתן להעביר עותק של הרישום הפלילי שלו לגופים ציבוריים שונים לצורך השתתפות במכרז, קבלת רישיון עבודה וכיוצא בזה.

יושר או יושרה נחשבים לבין הנושאים החשובים הן בהיבט המשפטי והן בהיבט הפרטי של כל אדם ואדם שמנסה לחיות חיים נורמלים ותקינים. כל עבירה או מעשה שאנחנו עושים יכול להיכנס למאגר המכונה רישום פלילי. ביום יום, הדברים האלה לא באמת מעסיקים אותנו אבל כשאנחנו רוצים לעשות שינוי או לצאת לדרך חדשה, הרבה פעמים יבקשו מאיתנו טופס שנהוג לכנות אותו תעודת יושר או תעודת אמינות.

איך להוציא תעודת יושר מהמשטרה:

  1. בחירת תחנת משטרה: ניתן להגיש בקשה להוצאת תעודת יושר בכל תחנת משטרה.
  2. מילוי טופס בקשה: יש למלא טופס בקשה להוצאת תעודת יושר, אותו ניתן למצוא בתחנת המשטרה או באתר האינטרנט של משטרת ישראל.
  3. הצגת תעודות זהות: יש להציג תעודת זהות ישראלית בתוקף.
  4. תשלום אגרה: יש לשלם אגרת הוצאת תעודת יושר.
  5. קבלת תעודת יושר: תעודת יושר תונפק מיידית בתחנת המשטרה.

אפשרויות נוספות להגשת בקשה:

  • באמצעות אתר האינטרנט של משטרת ישראל: ניתן להגיש בקשה להוצאת תעודת יושר דרך אתר האינטרנט של משטרת ישראל.
  • באמצעות עורך דין: ניתן להסמיך עורך דין להגיש בקשה להוצאת תעודת יושר בשמכם.

משך זמן הטיפול בבקשה:

  • בדרך כלל, תעודת יושר תונפק מיידית בתחנת המשטרה.
  • במקרים מסוימים, ייתכן שיידרש זמן נוסף לטיפול בבקשה, כגון במקרים בהם יש צורך לבדוק מידע נוסף.

מי זכאי להוצאת תעודת יושר?

כל אזרח ישראלי מעל גיל 14 זכאי להוצאת תעודת יושר.

מי אינו זכאי להוצאת תעודת יושר?

אדם בעל רישום פלילי אינו זכאי להוצאת תעודת יושר.

מה מופיע בתעודת יושר?

תעודת יושר מציגה את פרטי האדם, כגון שם, מספר ת.ז. ותאריך לידה.

בנוסף, תעודת יושר מציגה את הרשעותיו הפליליות של האדם, אם קיימות.

טיפים:

  • מומלץ להציג את כל המסמכים הנדרשים מראש.
  • מומלץ להגיע לתחנת המשטרה בשעות הבוקר, אז יש פחות עומס.
  • ניתן להזמין תור מראש באתר האינטרנט של משטרת ישראל.
  • ניתן לבדוק את סטטוס הבקשה באתר האינטרנט של משטרת ישראל.

מידע נוסף:

תעודת יושר מהמשטרה עבור מעסיק עתידי

כפי שצויין, למעסיק פרטי אין אפשרות לבדוק באופן עצמאי את הרישום הפלילי של אדם, על כן מעסיקים רבים דורשים ממועמדים לעבודה להציג להם “תעודת יושר” שמעידה כי אין להם רישום פלילי. ישנם מקצועות המחייבים נשיאת נשק או עבודה עם ילדים בהם דרישה זו הגיונית ומתבקשת, אך בפועל הדרישה להצגת תעודת יושר מהמשטרה אינה מוגבלת רק למקצועות מסוג זה. למרות שהמעסיק אינו יכול להכריח אתכם לחשוף בפניו את הרישום הפלילי שלכם, לרוב, אם תתבקשו להציג תעודת יושר ולא תעשו זאת, פשוט לא תתקבלו לעבודה…

המעסיק אולי לא יודע אבל זו עבירה פלילית לבקש ממועמד לעבודה גיליון רישום פלילי. בחודש יולי 2022, החליף חוק המידע הפלילי את חוק המרשם הפלילי ואדם אינו יכול עוד לקבל ממשטרת ישראל העתק של גיליון של הרישום הפליל שלו. כך, נמנעת האפשרות להעביר למעסיק גיליון רישום פלילי ואף לגורמים אחרים המבקשים זאת (צרכים עסקיים, קבלה למקום מגורים ועוד). גורם ציבורי הזכאי לקבל מידע מהמשטרה- יוכל לקבל אותו ישירות מהמשטרה.

תעודת יושר מהמשטרה

במידה ואתם מבקשים לעיין ברישום הפלילי שלכם – עליכם לגשת אל תחנת משטרה (בימים ראשון עד חמישי מהשעה 08:30 ועד השעה 16:00) כאשר ברשתוכם תעודת זהות או רישיון נהיגה (עם תמונה) או דרכון ותינתן לכם האפשרות לעיין (לא להדפיס ולא לצלם עם הטלפון) ברישום הפלילי שלכם. מומלץ שתביאו אתכם דף ועט במידה ותרצו לכתוב, אם בעבורכם או עבור עו”ד ששלח אתכם, את פרטי ההרשאות, התיקים הפתוחים או הסגורים שקיימים ברישום (מספר תיק המשטרה או תיק בית המשפט, תאריך ההרשאה או ביצוע ההעבירה של התיק הסגור, סוג העבירה, מספר סעיף החוק של העבירה, שם תחנת המשטרה שטיפלה בתיק ובמקרה של הרשאה, תאריך תקופת ההתיישנות ותאריך תקופה המחיקה שלה).

תעודת יושר עבור גופים ציבוריים

ישנם מקרים מיוחדים בהם, בכפוף להסכמתו של האדם, תמסור המשטרה מידע מתוך הרישום הפלילי שלו ישירות לגוף ציבורי. כך במקרה שאדם מעוניין להשתתף במכרז של גוף ציבורי שחלה עליו חובת מכרז או במקרה שאדם מבקש לקבל רישיון מקצועי (דוגמת רישיון עריכת דין, רפואה וכד’) שאחד השיקולים בהענקתו הוא העבר הפלילי של האדם.

תעודת יושר עבור שגרירות

במידה ואתם נדרשים להציג תעודת יושר לשגרירות זרה, על מנת לקבל אשרת שהייה, אזרחות, אישור אימוץ וכיוצא בזה, עליכם לפנות למשטרה לאחר שמילאתם טופס בקשה לאישור בדבר העדר מרשם פלילי/תיקים תלויים ועומדים. בטופס תתבקשו לציין את סיבת הבקשה ואת הגורם (שגרירות/קונסוליה) אשר אליו אתם מבקשים לשלוח את הבקשה. עוד יש לצרף לטופס צילום של העמוד הראשון של הדרכון שלכם. לאחר הגשת הבקשה המשטרה תעביר את האישור ישירות לשגרירות ולא ניתן לקבל אותו לידיכם. את הליך הבקשה ניתן לבצע גם באמצעות מיופה כוח.

בקשה זאת ניתן להגיש אף אונליין באתר של משטרת ישראל (יש לרשום בגוגל את המילים: תעודת מרשם פלילי) וזאת לאחר שמזדהים באתר ההזדהות הממשלתית.

לציין, שהמשטרה מנפיקה את תעודת המרשם הפלילי, הן בעברית והן באנגלית כאשר התעודה חתומה בחותמת אפוסטיל, כפי שנדרש על ידי אמנות בין לאומיות.

מהי תעודת יושר?

הרבה פעמים אנחנו נתקלים במושג תעודת יושר או אדם שיש לו תעודת יושרה. למעשה, מדובר במושג שנטמע בשפה העברית אבל בפועל זה לא באמת קיים. אנשים נוטים להתבלבל ולכנות מה שנקרא פלט רישום פלילי או מידע פלילי מלא ר.פ שזה משהו שיש לכל אזרח במדינת ישראל במשטרת ישראל ולכנות אותו תעודת יושר. אותו רישום בעצם מעיד בצורה כזו או אחרת על רמת ההגינות והאמינות שלו ומוכיח כי אנחנו נקיים מעבירות או להיפך, מוכיח שלא כך הדבר.

למעשה, כל אדם שנולד, זוכה למספר תעודת זהות, מקבל את הפלט הזה ונרשם במשטרת ישראל במסגרת של פלט רישום פלילי. הפלט הזה יכול להיות ריק לגמרי, כלומר לא להכיל שום דבר או שהוא יכול להכיל כל מיני פרמטרים.

  1. פלט נקי לגמרי – אדם שלא היה מעולם במשטרה, לא נפתח בגין מעשים שעשה אישום פלילי ולא נחקר באזהרה. למעשה, כל אדם שיגיע למשטרת ישראל במטרה לקבל את הפלט, יקבל עמוד אחד שבסיומו חותמת וחתימה של משטרת ישראל. בפלא זה יופיע המשפט ”לא נמצא רישום פלילי בעניינך“.
  2. תיק סגור – פלט אדם שנחקר במשטרה ולא הוגש כנגדו כתב אישום, כלומר התיק נסגר מכל מיני סיבות. כשהתיק סגור, אותו אדם שיש לו את התיק יכול גם לדעת בגין איזו עילה נסגר התיק: חוסר ראיות, חוסר עניין לציבור או הסדר מותנה.
  3. תיק הממתין לבירור דין (מב“ד) – אדם שנחקר אבל עדיין לא יודעים מה קורה עם התיק (טרם הוחלט אם לסגור אותו או להגיש בגינו כתב אישום). אדם שהורשע יראה את אותה הרשעה מופיעה ברישום הפלילי שלו.

תעודת היושר לא נקייה? מה ניתן לעשות?

במידה ויש בגליונכם רישום פלילי – ניתן לפנות לנשיא המדינה, באמצעות מחלקת החנינות של משרד המשפטים, בבקשה לקצר את תקופת ההתיישנות והמחיקה. מומלץ להיעזר בשירותיו של עורך דין פלילי שמתמחה בתחום והיודע כיצד לנסח את הפניה המתאימה בזמן המתאים ולתמוך אותה בנימוקים מתאימים ובמסמכים רלוונטיים.

במידה ויש תיק פתוח בעניינכם, מומלץ לפעול מול המשטרה או הפרקליטות ולנסות למנוע העמדה לדין. במידה ויש לחובתכם תיק או תיקי משטרה סגורים -(ניתן להגיש לאחר שחלף פרק זמן מספיק מאז פתיחת התיק) בקשה  למשטרת ישראל למחיקת הרישום המשטרתי ומומלץ לעשות זאת באמצעות עורך דין המתמחה בתחום. זאת, שכן יש לנמק את הבקשה בצורה מתאימה (להתייחס לקריטריונים רבים הקבועים בתקנות) ולתמוך אותה במסמכים רלוונטיים.

זקוקים למחיקת רישום פלילי? פנו עוד היום למשרד עורכי דין באיער לקבלת יעוץ ויצוג משפטי מעו”ד פלילי מומלץ המומחה בתחום מחיקת הרשעות ורישומים פליליים.

המאמר הועיל לכם? שתפו גם את החברים
עורך דין גיל באיער

עורך דין גיל באיער

גיל באיער הינו עורך דין פלילי מהותיקים בישראל. בעברו, כיהן עו"ד באיער כתובע משטרתי וצבר ניסיון רב שנים בהופעה באלפי תיקים פליליים ודיוני מעצר (כולל תיקי נוער) הן כתובע והן כסנגור. בשנת 2009 היה מועמד לכהונת שופט.