תקיפת החיילים החרדים: האם היא פשע שנאה?

תקיפות החיילים החרדים שבוצעו לפני מספר ימים בשכונת מאה שערים בירושלים, הביאו לגינוי נרחב של הרבנים החרדים. בין היתר, הם טענו כי מדובר בפשע שנאה. במשפט הפלילי ישנה הגדרה לפשע מסוג זה, וכעת נתייחס אליה ולמדיניות הענישה במקרים מסוג זה.

למרות שפשעי שנאה הוא מונח הלקוח מתחום מדעי החברה, הוא זוכה להתייחסות נרחבת בכל הקשור לתחום של משפט פלילי וכמובן שבגינו נפתח תיק פלילי. המונח מתאר פשעים שמבוצעים על בסיס של שנאה לקבוצה אליה משתייכים הקורבנות. למעשה בחירת הקורבנות מבוצעת על בסיס השנאה. הקבוצה יכולה להיות מיעוט אתני או דתי, אנשים בעלי מוגבלויות פיזיות או מנטליות, חברים בקהילה הגאה ועוד. חשוב להדגיש כי לא מדובר על שנאה אישית שבין אדם לרעהו, אלא על שנאה חברתית-קבוצתית-קולקטיבית ולכן פעמים רבות הפושעים לא מכירים באופן אישי את קורבנותיהם.

פשעי השנאה יכולים להיות רצח וסוגים שונים של אלימות פיזית או מילולית ויכולים להיות גם למשל ונדליזם ואף הסתה לגזענות.

השכיחות של פשעי השנאה

ממחקרים ארוכי טווח שנעשו בתחום פשעי השנאה עולה כי השכיחות שלהם נמוכה מאוד ביחס לפשעים אחרים. רק על מנת לסבר את האוזן, נציין כי מניתוח נתונים סטטיסטיים בתחום של משפט פלילי בארצות הברית עולה כי מתוך קרוב ל-25 אלף מקרי רצח שבוצעו בשנת 1993, רק 11 הוגדרו כפשעי שנאה. באופן דומה, רק 13 מקרי אונס הוגדרו כפשעי שנאה מתוך למעלה מ-100 אלף מקרים בשנה זו.

למרות הכמות הצנועה יחסית של פשעים אלו, ההתייחסות המשפטית אליהם חמורה הרבה יותר מפשעים דומים שלא הוגדרו כפשעי שנאה. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שהפשעים האלו לא פוגעים אך ורק בקורבן שנפגע מהם באופן ישיר, כי אם בקבוצה שלמה ולמעשה בכל אחד ואחד מחברי הקבוצה הזו. פשעי שנאה עלולים להעכיר יחסים בין קבוצות באוכלוסייה, להוות גורם מתסיס במצבים רגישים ובמובנים רבים להוות סכנה חברתית הרת אסון.

ההתייחסות בחוק העונשין של מדינת ישראל כלפי פשעי שנאה

לפני קרוב לעשור, בשנת 2004 הוכנס תיקון בחוק העונשין שקבע כי כל מי שעובר עבירה כלשהי שהמניע שלה הוא מניע גזעני או עוינות כלפי ציבור מסוים מחמת דת, מוצא עדתי משותף, נטייה מינית או משום שהקורבנות הם עובדים זרים, הרי שהעונש על העבירות צריך להיות כפול מהעונש הקבוע בחוק עבור אותה עבירה או עשר שנות מאסר. הבחירה צריכה להיעשות לפי העונש הקל מבין השניים. בפשעים מן הסוג הזה, כמובן שמומלץ להתייעץ עם עו”ד פלילי המכיר את החוק על בוריו.

המאמר הועיל לכם? שתפו גם את החברים
עורך דין גיל באיער

עורך דין גיל באיער

גיל באיער הינו עורך דין פלילי מהותיקים בישראל. בעברו, כיהן עו"ד באיער כתובע משטרתי וצבר ניסיון רב שנים בהופעה באלפי תיקים פליליים ודיוני מעצר (כולל תיקי נוער) הן כתובע והן כסנגור. בשנת 2009 היה מועמד לכהונת שופט.