מהי הטרדה באמצעות מתקן בזק ומה עונשה?

החוק בישראל מכוון לשמירה על הביטחון ושלוות הנפש של תושבי המדינה, ונותן מענה גם לתחום הטלקומוניקציה. סעיף 30 בחוק התקשורת משנת 1982 עוסק במקרים של הטרדה באמצעות מתקני בזק, ומגדיר את המינוחים, הנסיבות והעונשים המתלווים לעבירה פלילית זו.

לאור חדירתן של טכנולוגיות מתקדמות לכל תחומי החיים גוברת חשיבותו של חוק זה, ראוי לדעת כי העבירה איננה מוגבלת לטלפונים או למכשירים של חברת בזק בלבד.

מהו מתקן בזק?

הטרדה באמצעות מתקן בזק
מהי הטרדה ומה עונשה? (תמונה: anankkml)

על פי החוק, המונח “בזק” מתייחס לכל צורת העברה, שידור וקליטה של מידע כדוגמת אותיות, קולות ואלמנטים חזותיים שונים, בעזרת מערכות אופטיות, אלקטרומגנטיות, אלחוט ותיל. כלומר, מדובר בהגדרה המקיפה שורה ארוכה של מתקנים, דוגמת טלפונים נייחים וניידים או מחשבים אישיים הקשורים למגוון ספקיות תקשורת ולא רק לחברת בזק, שבאמצעותם הועברו למשל הודעות קוליות, מסרונים, מיילים או התכתבויות שונות. לדוגמא, שליחתם של מסרים מאיימים או פוגעניים בצ’אט אנונימי עשויה להיחשב כעבירה פלילית.

מהי הטרדה?

על פי סעיף 30 לחוק התקשורת, הטרדה הינה שימוש במתקן בזק בצורה העשויה לגרום לחרדה, פחד, פגיעה, כעס או הטרדה של הצד הנפגע. מצבים אלו עשויים להתרחש עקב שימוש תכוף ובלתי סביר באמצעי התקשורת לצורך העברת מסרים, או שהתכנים ניחנו באופי פוגעני ומסוכן. לדוגמא, הטרדה טלפונית של אדם היא דוגמא טובה לכך.

יש לציין כי החוק בישראל אינו מבדיל בין דברים שנאמרו פנים אל פנים או ממרחק, ונוטה להחמיר עם עבריינים המנצלים את האנונימיות שמקנים אמצעי התקשורת על מנת לפגוע באדם אחר. יחד עם זאת, על המתלונן יהיה להוכיח באמצעות עורך דינו כי אכן התכוון המטריד לפגוע בו, להפחידו או להטרידו, כי צורת השימוש או המסרים אכן נחשבים לבלתי הגונים ופוגעניים, ושהעברתם נעשתה באמצעות מתקן בזק.

עונשים על הטרדה באמצעות מתקן בזק

העונש המרבי שקובע סעיף 30 לחוק התקשורת על הטרדה באמצעות מתקן בזק, הינו שלוש שנות מאסר בפועל. ואולם, למרות שבית המשפט נוטה להתייחס בחומרה לעבירות אלו, הטלת העונש המקסימלי הנה נדירה. לעיתים קרובות עשויות להיגזר תקופות מאסר קצרות יותר, מאסר על תנאי, עבודות שירות או פיצוי כספי בלבד. זאת בהתאם לחומרת המסרים הפוגעניים ואופן השימוש במתקן בזק, וכן היבטים נוספים כגון גילו של הנאשם, הרשעות קודמות ומצבו הנפשי ושכירת שירותיו של עורך דין פלילי. לכן, קיימת חשיבות מרובה להסתייעות בעורך דין מנוסה במקרים אלו.

המאמר הועיל לכם? שתפו גם את החברים
עורך דין גיל באיער

עורך דין גיל באיער

גיל באיער הינו עורך דין פלילי מהותיקים בישראל. בעברו, כיהן עו"ד באיער כתובע משטרתי וצבר ניסיון רב שנים בהופעה באלפי תיקים פליליים ודיוני מעצר (כולל תיקי נוער) הן כתובע והן כסנגור. בשנת 2009 היה מועמד לכהונת שופט.