פרשת ההרעלה בירושלים: שיתוף הפעולה של המדביר יקל על העונש

פרשה מצערת עלתה בימים האחרונים לכותרות בכל כלי התקשורת – המוות של שתי האחיות, יעל ואביגיל גרוס, כתוצאה משאיפת חומר רעיל המשמש להדברה בדירתן שבירושלים. שני אחיהן אושפזו במצב קשה משאיפת אותו החומר, שאוחסן בדירת המשפחה.

נגד המדביר שהשאיר את המכל ובו חומר ההדברה הרעיל בבית המשפחה, נפתח כמובן תיק פלילי והוא חשוד בגרימת מוות ברשלנות. בית משפט השלום בירושלים האריך את מעצרו ביום אחד והוא ישוחרר למעצר בית, עד תחילת השבוע הבא. נציג המשטרה בדיון בבית המשפט, טען שבמהלך חקירת המשטרה ציין המדביר החשוד שהבהיר לאם המשפחה – “אם יהיה ריח, יש צורך לברוח מהבית”.

השופט יצחק שמעוני ציין בהחלטתו להאריך את המעצר ביום אחד כי למדביר החשוד אין עבר פלילי והוא משתף פעולה עם החוקרים, אבל ישנו חשש לשיבוש מהלכי חקירה אם הוא ישוחרר בשלב מוקדם זה. מניסיוני כעורך דין פלילי, בדרך כלל שיתוף הפעולה של הנחקרים, מביא במקרים רבים להקלה בעונש, במיוחד כשאין לחשוד מה להסתיר.

במקרה שבו יוגש כתב אישום בפרשה זו והחשוד יורשע, בשל העובדה שמדובר בשני קורבנות שהם פעוטות, העונש צפוי להיות מאסר בפועל (לתקופה של שנה – שנה וחצי) ולא עבודות שירות, כמו במקרים רבים של גרם מוות ברשלנות.

מעצר הבית של החשוד

באשר למעצר הבית שבו יהיה נתון החשוד, מכיוון שמדובר במעשה שבוצע ברשלנות ולא בכוונה, עילת המעצר היחידה היא חשש לשיבוש הליכים. כאשר לא מתקיימת עילת מעצר – אין מקום למעצר. עילות המעצר העיקריות הנן חשש לסיכון ביטחונו של אדם, או הציבור או המדינה (מה שלא מתקיים במקרה זה), חשש לשיבוש הליכים וחשש להתחמקות מהליכים.

מכיוון שאין חשש ממשי מהחשוד לסיכון ביטחון הציבור, בשלב זה, אין צורך מיוחד לפקח עליו במעצר הבית באופן מיוחד. חזקה שלא יפר את תנאי שחרורו.

המאמר הועיל לכם? שתפו גם את החברים
עורך דין גיל באיער

עורך דין גיל באיער

גיל באיער הינו עורך דין פלילי מהותיקים בישראל. בעברו, כיהן עו"ד באיער כתובע משטרתי וצבר ניסיון רב שנים בהופעה באלפי תיקים פליליים ודיוני מעצר (כולל תיקי נוער) הן כתובע והן כסנגור. בשנת 2009 היה מועמד לכהונת שופט.