ההשפעה של מרשם פלילי על הגירה לחו”ל

מרשם פלילי הוא מאגר מידע שמכיל את כל הפרטים הרלוונטיים על אודות אדם שנוגעים לנושאים פליליים. השפעתו על אדם יכולה להיות בתחומים שונים, ובהם בין היתר בהגירה לחו”ל.

המרשם הפלילי כולל בין היתר את הנתונים הבאים:

  • עונשים והרשעות של בית דין או בית משפט בפלילים, בעוונות ובפשעים.
  • צווים שונים, כמו צווים בדבר התחייבות להימנע מדבר עבירה או צווי מבחן.
  • קביעת בית משפט לגבי אי כשירותו של הנאשם לעמוד לדין (מפאת לקות שכלית או מחלה נפשית למשל).
  • תיקים משטרתיים שעדיין נמצאים בהליכי חקירה.
  • תיקי חקירה סגורים, גם אם הסתיימו באי תביעה.
  • רישום של החלטת נשיא המדינה (חנינה – ביטול תקופת ההתיישנות על העבירה או קיצור שלה).

עבור מי מיועד המידע במרשם הפלילי?

רישום פלילי ומשמעותו (תמונה: Keattikorn)
(תמונה: Keattikorn)

באופן עקרוני, המידע במרשם מיועד בראש ובראשונה עבור האדם שאליו נוגע המידע וזאת על מנת שיוכל לדעת מה הם הרישומים המשטרתיים הקיימים על שמו. עם זאת, לא אחת המידע שכתוב במרשם הפלילי עובר לפי בקשה לצד שלישי, לדוגמא במקרים שבהם האדם מבקש לאמץ ילד מחוץ לגבולות ישראל, במקרים שבהם האדם מבקש להשתתף במכרז ציבורי וכמובן שגם במקרים שבהם המידע מועבר במסגרת הגשת בקשה להגר לחו”ל. מעבר למקרים מסוימים מאוד, השגה של מידע אישי שמופיע במרשם הפלילי יכולה להוות עבירה פלילית לכל דבר ועניין.

הסכנה שבקלות הראש

למרות שלרישום פלילי עלולה להיות השפעה שלילית ביותר על חיי האדם ועל כך כל עורך דין פלילי יכול להעיד, הרי שלא מעט עבריינים מורשעים פונים, בדרך כלל ברגע האחרון, לעורכי דין פליליים לצורך סיוע בהליך מחיקת רישום פלילי. הסיבה היא שעבריינים מורשעים רבים מודעים לכך שהרישום שולל מהם אפשרות לעסוק במקצועות מסוימים, אבל לא מודעים שללא מחיקת רישום פלילי יהיה להם קשה מאוד להגר למדינות מסוימות.

במקרים מסוימים, רשויות ההגירה לא יסתפקו ברישום פלילי מצומצם וידרשו ממגיש הבקשה לחתום על כתב ויתור על סודיות כדי שיוכלו לעיין במרשם הפלילי שלו ולהיחשף גם לתיקים שהסתיימו ללא הרשעה. לפיכך, מומלץ למחוק את המידע הרלוונטי בהקדם האפשרי, בהתאם לנסיבות, ולא ברגע האחרון. ללא התערבות, המידע שנרשם בדבר עבירה במרשם הפלילי נמחק רק לאחר תקופת התיישנות של שבע שנים, ולאחריה צריכה לעבור תקופת מחיקה של עשר שנים נוספות.

המאמר הועיל לכם? שתפו גם את החברים
עורך דין גיל באיער

עורך דין גיל באיער

גיל באיער הינו עורך דין פלילי מהותיקים בישראל. בעברו, כיהן עו"ד באיער כתובע משטרתי וצבר ניסיון רב שנים בהופעה באלפי תיקים פליליים ודיוני מעצר (כולל תיקי נוער) הן כתובע והן כסנגור. בשנת 2009 היה מועמד לכהונת שופט.