חשוד במעשי תג מחיר נתפס על חם: עברו הפלילי הנקי יסייע לו?

באתר “וואלה” פורסם כי חשוד בשבעה מעשי “תג מחיר” נעצר לאחר מארב משטרתי שהוצב לו, כאשר ניקב צמיגים של כלי רכב ביקנעם. החשוד, שאינו בעל עבר פלילי, ביקש לשמור על זכות השתיקה עם ביצוע מעצרו. הערכת המשטרה היא שהחשוד לא פעל לבדו וכי ביצע את הפעולות עם אנשים נוספים.

החשוד במעשי “תג המחיר” שנעצר מכחיש את המיוחד לו בתוקף ולטענתו הוא אינו קשור למעשים הנוספים. בנוסף, נמצאה סכין בכלי הרכב של החשוד. עורך דין פלילי מטעמו טען שהסכין שנמצאה שייכת לאמו והוא לא ידע על קיומה.

ראשית, עלינו להבין מהם החשדות נגד הצעיר. במקרה זה מדובר בעבירות חבלה במזיד לרכב והחזקת סכין. במקרים אחרים, בהם רוססו כתובות בסגנון “מוות לערבים” – מדובר גם (מלבד הנזק לרכוש) בעבירה של הסתה לגזענות.

השמירה על זכות השתיקה – משרתת את החשוד?

זכות השתיקה שאותה נקט החשוד עם מעצרו, עלולה לעתים לפגוע בו ולעתים להועיל לו. היא עלולה להזיק לו כאשר אין די ראיות להגיש כנגדו כתב אישום וכן עלולה להביא להמשך מעצר לצורכי חקירה (“מעצר ימים”) כדי לנסות ולאסוף ראיות או מידע בנוגע למעורבים נוספים. היעדר שתיקה ואף הודאה עשויים להועיל כאשר קיימות די ראיות, שכן אז ניתן לטעון ללקיחת אחריות ולהפחתה במסוכנות, בעיקר בשלב של הגשת בקשה למעצר עד תום ההליכים ושקילת חלופת מעצר.

הטיעונים שעשויים להיות מוצגים על ידי עורך דין פלילי

טיעונים המוצגים על ידי עורך דין פלילי בשלב המעצר הנם בעלי חשיבות רבה. ניתן לטעון להיעדר חשש ממשי לסיכון ביטחון הציבור, נוכח היות העבירה עבירת רכוש, להיעדר עבר פלילי וללקיחת אחריות (מקום שהחשוד הודה בחקירתו במיוחס לו).

החזקת הסכין מסבכת, במידה מסוימת, את המצב, אך גם כאן, ניתן לנסות לתת הסבר סביר להחזקת הסכין במובן ששימש למטרה כשרה (כגון: קילוף פירות, כלי עבודה יחד עם כלים אחרים סמוכים לו ועוד). בשלב המשפט (אם מוגש כתב אישום) – יש לנסות לתקן את כתב האישום (אם יש בעיות ראייתיות) וכן מומלץ להיעזר בתסקיר קצין מבחן, אליו יופנה הנאשם, בהכנתו לשיחות אצל קצין המבחן ובטיעונים רלוונטיים לעונש (כמו גם הגשת פסיקה מתאימה) בעת הטיעונים לעונש.

עברו הפלילי הנקי של החשוד

היעדר עבר פלילי (מקרים של סגירת תיק פלילי או תיקים פתוחים שטרם ניתנה בהם הכרעת דין – אינם מותרים בהצגה בפני בית המשפט בתיק הפלילי) הנו בהחלט נסיבה מקלה, דבר שכמעט אינו מתקיים כשמדובר בעבירות חמורות ביותר, בהן האינטרס הציבורי להרתעה גובר על הצורך בשיקום הנאשם.

בנסיבות שתוארו, אם הנאשם יורשע בעבירות של החזקת סכין וחבלה לרכב-הוא יימצא בסכנה של שישה חודשי עבודות שירות. מאידך, תסקיר חיובי לעונש וטיעונים טובים של עורך דין פלילי מטעמו – עשויים להביא לסיום ההליך בעונש של מאסר על תנאי, קנס, פיצויים, של”צ (שירות לתועלת הציבור) ואולי גם צו מבחן, אם שירות המבחן ימליץ על כך.

המאמר הועיל לכם? שתפו גם את החברים
עורך דין גיל באיער

עורך דין גיל באיער

גיל באיער הינו עורך דין פלילי מהותיקים בישראל. בעברו, כיהן עו"ד באיער כתובע משטרתי וצבר ניסיון רב שנים בהופעה באלפי תיקים פליליים ודיוני מעצר (כולל תיקי נוער) הן כתובע והן כסנגור. בשנת 2009 היה מועמד לכהונת שופט.