עד כמה משמעותית מחיקת רישום פלילי לחייל?

בחדשות 2 פורסם לאחרונה מקרה שבו חייל שהכה שוטר צבאי ברגע של תסכול, ובעקבות כך הוגש נגדו כתב אישום, על אף שהתנצל על המעשה. בכתבה צוין כי הרשעה תביא לרישום פלילי שיהווה מכשול עבור החייל למשך שנים, וימנע ממנו להשתלב בחברה. לטענת מקורבי החייל, עבירת אלימות שבגינה רישום פלילי, עלולה להשפיע לרעה עליו ולדרדר את המצב הקשה שבו הוא נמצא, עוד יותר.

בכל מקרה, על פי החוק בישראל, כל עבירה פלילית קלה ככבדה חייבת ברישום פלילי. רישום זה, כמו במקרה המוזכר, מהווה עבור אנשים רבים בעיה העלולה למנוע מהם להתקבל למגוון תפקידים הכרוכים בהצגת תעודת יושר, וכמו כן הרישום הנו כתם ומכשול בחיים האישיים והחברתיים. יתר על כן, לעתים קרובות הרישום הפלילי נשאר פתוח במשך שנים רבות עקב סחבת בירוקרטית של הרשויות. על מנת להוביל, לקדם ולקצר הליכי מחיקת רישום פלילי חשוב להיעזר בשירותי עורך דין פלילי מומלץ, האמון על התחום.

סגירת תיק פלילי כתנאי מקדים למחיקתו

מחיקת רישום פלילי אפשרית רק במקרים בהם התיק הפלילי ייסגר, וזאת עקב מספר נסיבות:

  • חוסר אשמה – במצב של היעדר בדל של ראיה נגד החשוד להאשמת החשוד ייסגר תיק המשטרה, וגם יימחק לחלוטין באופן אוטומטי הרישום הפלילי.
  • היעדר ראיות וחוסר עניין לציבור – מדובר בסגירת תיק פלילי עקב היעדר ראיות מספיקות להוכחת האשמה, או עקב עבירה קלה שאין עניין ציבורי להמשיך בהליכים הקשורים בה. חשוב לדעת כי בעקבות קביעות אלו התיק ייסגר אך רישומו לא יימחק, ואילו עורך דין פלילי יכול לפנות לשינוי עילת הסגירה לחוסר אשמה על מנת להוביל למחיקת הרישום או להגיש לקצינת מרשם פלילי במטה הארצי של המשטרה בקשה למחיקת הרישום, בחלוף פרק הזמן הקבוע בחוק.

דרכים למחיקת רישום פלילי

החוק קובע כי כל אדם שעבר עבירה, הועמד לדין בגינה וחלפה התקופה הקבועה בחוק, זכאי למחיקת רישומו הפלילי. בתוך כך, מחיקת רישום פלילי מתקיימת בשלושה ערוצים מרכזיים:

  • סיום תקופת ההתיישנות החלה על רישום פלילי, והגשת בקשה למחיקתו.
  • הגשת בקשה ליחידה החוקרת, במקרים המתאימים, לשינוי עילת הסגירה לחוסר אשמה. אם הבקשה נדחית, הגשת ערר לפרקליטות המחוז ולאחר מכן לפרקליטות המדינה.
  • הגשת בקשה לקצינת מרשם פלילי במטה הארצי למחיקת תיק משטרה סגור, בחלוף התקופה הקבועה בחוק.
  • בקשת חנינה – מוגשת אל נשיא המדינה שבידיו הסמכות לקצר את תקופת ההתיישנות והמחיקה של ההרשעה מ-17 שנים (בד״כ) לתקופה קצרה יותר. הבקשה נבדקת על ידי מחלקת החנינות של משרד המשפטים, מאושרת על ידי שר המשפטים, ומועברת, בצירוף המלצתם, להחלטת נשיא המדינה.

הגשת בקשה עם סיוע מקצועי

קיימת חשיבות מרובה להגשת בקשה למחיקת רישום בעזרת עו”ד פלילי, המכיר את דרישות החוק ומסוגל להעריכה בהתאם לפרטי התיק ולמידע נוסף שהצטבר ויעמוד לטובת המבקש. למעשה, במקרים רבים יעשה הסיוע המקצועי את ההבדל שבין דחייה ואישור הבקשה.

המאמר הועיל לכם? שתפו גם את החברים
Picture of עורך דין גיל באיער

עורך דין גיל באיער

גיל באיער הינו עורך דין פלילי מהותיקים בישראל. בעברו, כיהן עו"ד באיער כתובע משטרתי וצבר ניסיון רב שנים בהופעה באלפי תיקים פליליים ודיוני מעצר (כולל תיקי נוער) הן כתובע והן כסנגור. בשנת 2009 היה מועמד לכהונת שופט.