שוטר הורשע בתקיפת נער – מתי אלימות שוטרים לגיטימית?

ב-mynet פורסמה כתבה ובה דווח כי ארבעה חודשי עבודות שירות נגזרו על שוטר שהורשע בתקיפת נער. העונש הגיע לאחר שהמדינה ערערה על החלטתו של בית המשפט שלא לגזור עונש על השוטר.

מכתב האישום עולה שבשנת 2009 נקרא אותו שוטר למרכז מסחרי באשקלון עקב תלונות על רעש מצד בני נוער, אחד מהם הוא המתלונן, שהיה בן 16. אותו נער ניסה למנוע מהשוטר לעכב את חברו, ובתגובה השוטר הפיל אותו, הכה אותו באגרופים ובסטירות והמשיך במעשיו גם כאשר הנער המתלונן היה אזוק. כמו כן, עולה מכתב האישום שהשוטר זרק כוס קפה לעבר הנער לאחר שזה קילל אותו.

4months

בימ”ש השלום בבאר שבע הרשיע את השוטר וגזר עליו שישה חודשי מאסר על תנאי ופיצוי של 3,000 ש”ח לנער. המדינה הגישה ערעור בעקבות קולת העונש וביקשה עונש מאסר שירוצה בעבודות שירות. עורכי דין פליליים שייצגו את השוטר ניסו לערער על כך במגוון דרכים, כולל תסקיר שירות המבחן החיובי. בסופו של דבר בחרו השופטים בביהמ”ש המחוזי לקבל את ערעור המדינה – וארבעה חודשי עבודות שירות נגזרו על השוטר.

החשיבות של המלצת שירות המבחן

בהקשר זה, מניסיוני בתפקיד עו”ד בתחום הפלילי, המלצת שירות המבחן היא פתח גדול מאוד להקלה בעונש, אם היא מתקבלת על דעת ביהמ”ש. דרכים נוספות להגיע להקלה בעונש הן קבלת טיפול פרטי (נפשי/פסיכיאטרי וטיפול על ידי עובד סוציאלי או איש מקצוע אחר), שליחת מכתב התנצלות לנער, פיצוי הנער טרם הדיון בסכום משמעותי (במקרה זה כ-15-25 אלף ש”ח), ניסיון לתקן את כתב האישום כך שחומרתו תקהה ככל שניתן ופניית הנער לתביעה ולביהמ”ש בבקשה להקל בעונש הנאשם (יחד עם פיצויו, לסיפוקו המלא).

אלימות שוטרים – האם היא לגיטימית?

כאשר אדם מונע משוטר לבצע את תפקידו באופן אלים, יש לשוטר זכות להגנה עצמית. במצב כזה, אף אין צורך, לכאורה, להודיע לאדם כי הוא עצור בטרם יופעל נגדו כוח. על מנת שאלימות לא תיחשב כתקיפה, עליה להיות במצב חוקי הפוטר מאחריות. המצב הקלאסי הוא הגנה עצמית: כאשר ישנו חשש לפגיעה מוחשית בגוף או ברכוש, והיעדר אפשרות לסגת על מנת להימנע מהתגובה האלימה, וכאשר התגובה היא פרופורציונלית לאיום הנשקף.

משטרת ישראל. לא מעסיקה שוטרים שהורשעו
משטרת ישראל. לא מעסיקה שוטרים שהורשעו

מצב נוסף שמאפיין עבודת שוטרים הוא שימוש בכוח סביר, על מנת לבצע את תפקידם, כגון מעצר. מצב נוסף הוא זכות סילוק פולש לבית או לעסק, המתירה לסלקו בכוח סביר, כל עוד לא נגרמו לו חבלות.

מחיקת רישום פלילי – אפשרית?

עצם ההרשעה, משמעה פיטורים עבור השוטר, משום שהמשטרה לא מעסיקה שוטרים שהורשעו. אם התיק מסתיים ללא הרשעה, יש למשטרה שיקול דעת אם להמשיך להעסיק את השוטר או לא. רישום ההרשעה נשאר בגיליון הרישום הפלילי לתקופה של 17 שנים. לאחר שבע השנים הראשונות, שהן תקופת ההתיישנות, ניתן לקבל רישיון נהיגה לרכב ציבורי, לבצע מכרזים עם המדינה, להיבחר כחבר כנסת, לקבל רישיונות והיתרים מהמדינה ועוד.

בנוגע למחיקת רישום פלילי – לאחר עשר שנים נוספות, ההרשעה נחשבת למחוקה, ואסור לאף גורם לקחת אותה בחשבון. הנאשם יוכל להצהיר במקרה זה כי לא הורשע מעולם. אם מעוניינים לקצר את תקופת ההתיישנות והמחיקה, ניתן לפנות לנשיא המדינה בבקשה לחנינה, ויש לעשות זאת באמצעות עורך דין פלילי מיומן ומנוסה.

המאמר הועיל לכם? שתפו גם את החברים
Picture of עורך דין גיל באיער

עורך דין גיל באיער

גיל באיער הינו עורך דין פלילי מהותיקים בישראל. בעברו, כיהן עו"ד באיער כתובע משטרתי וצבר ניסיון רב שנים בהופעה באלפי תיקים פליליים ודיוני מעצר (כולל תיקי נוער) הן כתובע והן כסנגור. בשנת 2009 היה מועמד לכהונת שופט.