מה העונש על גניבה ממעביד? – עו”ד פלילי גיל באיער

באתר Nexter של mako פורסם מקרה של גניבה ממעביד שביצע עובד בחברת פלאפון. בכתבה פורסם כי רועי צדקה בן ה-33, שהיה מכור להימורים, ניצל במשך כחמישה חודשים את הגישה שלו למחשבי החברה ולמספרי כרטיסי האשראי של הלקוחות. באמצעות נתונים אלו הוא רכש על חשבון הלקוחות מכשירים סלולריים וכרטיסי סים בכ-250 אלף ש”ח. את העסקאות המזויפות, רשם צדקה כעסקאות מכירה וקיבל עליהן בונוס של 70 ש”ח כל אחת.

נגד העובד נמצאו ראיות מוצקות לעבירות מרמה, זיוף, גניבה בנסיבות מחמירות ומעילה. בית הדין האזורי לעבודה פסק בהסכם פשרה כי על צדקה להחזיר 264 אלף ש”ח לחברה, ומשלא עשה זאת, מה העונש על גניבה ממעביד במקרה זה? בתור התחלה הוגש נגדו כתב אישום חמור. שופט בית משפט השלום, עידו דרויאן, החליט לגזור על הנאשם שנת מאסר וחצי שנת מאסר על תנאי, ובנוסף קנס בסך 10,000 ש”ח.

גניבה ממעביד נחשבת לעבירה פלילית חמורה, ואף חושפת את העבריין לתביעת נזיקין במישור האזרחי. החוק מתייחס בחומרה לעבירות מסוג זה בעיקר בשל יחסי האמון שבין עובד למעבידו, שבגינם מואצלות על העובד סמכויות חשובות, וניתנת לו גישה לרכוש ולמסמכים שונים של העסק. למעשה, גניבה ממעביד פוגעת קשות ביחסי האמון הבסיסיים ומאיימת על המרקם העסקי והחברתי בכללותו, ומכאן מקור הענישה החמורה שכוונתה להרתיע. יחד עם זאת, כל מקרה נבחן על ידי בית המשפט לגופו, ולכן סיוע של עורך דין פלילי הנו חיוני להקלת העונש ואף לזיכויו של הנאשם.

אז מה העונש על גניבה ממעביד?מה העונש על גניבה ממעביד

כאמור, בית המשפט בוחן את מכלול ההיבטים הקשורים בעבירת הגניבה, ביניהם מידת חומרתה והיקפה, עבירות קודמות, מצבו האישי של הנאשם ואופי היחסים עם מעסיקו. שיקולים אלו משפיעים על החמרה או הקלה בגזר הדין, ולהצגה נאותה של הדברים מטעם עורך דין פלילי עשויה להיות השפעה גדולה.

בתוך כך, בסעיף 391 של חוק העונשין נקבע רף ענישה של 7 שנות מאסר על גניבה ממעביד, מה שמציב עבירה זו כחמורה יותר מגניבה רגילה שלגביה נקבע עונש של 3 שנות מאסר. מאידך, חומרת הענישה עולה כאשר מדובר בגניבה של עובד ציבור ומגיעה ל-10 שנות מאסר. הענישה המחמירה יותר מוסברת בכך שהעובד ניצל את אמון הגדול שניתן בו מטעם הציבור בכללותו, ופגע קשות בערכים הבסיסיים של מדינה מתוקנת.

מה נחשב לגניבה ממעביד?

ראשית, חשוב לדעת כי עבירת גניבה ממעביד אינה תלויה בהכרח בקבלת משכורת, אלא מספיק שהוכחו יחסי נאמנות בין שני הצדדים. ההגדרה המשפטית זהה במהותה לעבירת גניבה רגילה, ושונה רק בכך שערך הרכוש שנגנב שווה או גבוה מ-1,000 שקלים. יחד עם זאת, חשוב לציין כי גניבה ממעביד אינה חייבת להיות של חפץ מסוים, המחאה בנקאית או רכוש פיזי. למעשה, גם מי שניפח את דיווחי השעות שלו, הרבה להיעדר מהעבודה, עסק בגניבת כרטיסי אשראי (או גניבת כרטיס חיוב), או עשה שימוש בלי אישור במכשירים או בכלי רכב ששייכים לעסק, עלול למצוא את עצמו עומד בפני אישום פלילי. מובן שמקרים אלו נתונים לפרשנות שונה מצד העובד והמעסיק, וייצוג על ידי עורך דין פלילי מסייע מאוד בהצגת טיעוני הלקוח.

המאמר הועיל לכם? שתפו גם את החברים
עורך דין גיל באיער

עורך דין גיל באיער

גיל באיער הינו עורך דין פלילי מהותיקים בישראל. בעברו, כיהן עו"ד באיער כתובע משטרתי וצבר ניסיון רב שנים בהופעה באלפי תיקים פליליים ודיוני מעצר (כולל תיקי נוער) הן כתובע והן כסנגור. בשנת 2009 היה מועמד לכהונת שופט.