חשודים שגנבו מהמעביד מוצרים – מה העונש המרבי?

עובדים רבים בישראל נוטים לעגל פינות ולהתייחס באופן מקל ללקיחת דברים ממקום העבודה ללא רשות מהמעסיק. ואולם, חשוב לדעת כי החוק מתייחס בחומרה רבה למעשים מעין אלו, וקבע עונש של עד שבע שנות מאסר למורשעים. עבירת הגניבה מוגדרת בחוק העונשין משנת 1977 תוך התייחסות לנסיבותיה השונות ולאמצעים ששימשו את העבריין, ובין היתר מפורטת גם גניבה ממעביד המועדת לעונש חמור ביותר.

מהי גניבה ממעביד?

גניבה מוגדרת בחוק העונשין כלקיחת דבר כלשהו ללא רשות מבעליו תוך שימוש בתחבולות, הפחדות או השגת חזקה, וכן לקיחה של דבר מה בטעות או מציאתו. בהמשך לכך, גניבה ממעביד מוגדת כגניבה שהתבצעה על ידי עובד, וקשורה בנכס שקיבל עבור המעביד או המצוי זה מכבר ברשות מעסיקו, ושערכו גבוה מ-1,000 שקלים. לדוגמא, גניבה ממעביד עשויה להתקיים כאשר העובד מדווח על שעות עבודה מנופחות, משתמש בכלים או ברכב השייכים למעביד ללא אישורו, או פוגע בתפקוד העסק עקב היעדרות בלתי מוצדקת ושכיחה ממקום העבודה.

מקרה שהתרחש רק לאחרונה ומדגים גניבה ממעביד, הוא מעצר של עובדי אל על בחשד שגנבו מוצרים שהיו אמורים להימכר במהלך טיסות. במקרים אלו עלול העובד לעמוד בפני תביעה המובילה לעונשים חמורים, כך שישנה חשיבות מרובה לסיועו של עו”ד פלילי בהליך המשפטי.

מדוע מחמיר החוק עם גניבות ממעבידים?

חוק העונשין מגדיר עונש מקסימלי של שלוש שנות מאסר לגניבה, אך עונש מקסימלי גבוה בהרבה של שבע שנים לגניבה ממעביד. זאת מאחר שבין המעסיק לעובד מתקיימים יחסי נאמנות מיוחדים, המתבטאים במתן אמון מצד המעסיק באשר למהימנותו ויושרו של העובד. בהיעדר אמון זה, יתקשה המעסיק להפקיד בידי עובדיו ציוד, כלים ואחריות, מה שיוביל לבעיות קשות בתפקוד העסק.

יתר על כן, העבודה המשותפת לאורך ימים ושעות מובילה ליצירת יחסים מיוחדים, הכרוכים בהתמודדות עם אתגרים ובהצבת מטרות המשרתות את שני הצדדים. בשל סיבות אלו רואה החוק בחומרה על הפרה של יחסים אלו, מה שמתבטא בעונש קשה יותר מגניבה רגילה.

עונשים שונים על גניבה ממעביד

העונש המקסימלי על גניבה ממעביד אמנם עומד על שבע שנות מאסר בפועל, אך בית המשפט מתחשב בנסיבותיה השונות כדוגמת חומרתה והיקפה, מצבו האישי של העובד ויחסיו עם מעסיקו. למעשה, רק לעתים רחוקות נגזר על מורשעים העונש המקסימלי, אך הפסיקה עדיין עלולה להוביל להשלכות חמורות כדוגמת מאסר על תנאי, עבודות שירות ותקופות קצרות יותר של מאסר בפועל. לכן, חשוב מאוד לפנות אל עורך דין פלילי בכל מקרה של האשמה בגניבה ממעביד, על מנת להפחית מנסיבות האשמה ובמקרים ספציפיים, אף להשיג זיכוי מלא.

המאמר הועיל לכם? שתפו גם את החברים
עורך דין גיל באיער

עורך דין גיל באיער

גיל באיער הינו עורך דין פלילי מהותיקים בישראל. בעברו, כיהן עו"ד באיער כתובע משטרתי וצבר ניסיון רב שנים בהופעה באלפי תיקים פליליים ודיוני מעצר (כולל תיקי נוער) הן כתובע והן כסנגור. בשנת 2009 היה מועמד לכהונת שופט.