חשוד בגניבה ממעביד – ביהמ”ש רשאי להתייחס גם לתיקים פתוחים?

באתר mynet פורסמה כתבה ולפיה בחור בן 25 מבת ים נחשד בגניבה של אלפי שקלים מקופה בסניף סופרמרקט בקניון שבעיר. מדובר בעבירת גניבה ממעביד שנחשבת לפשוטה, אבל נסיבותיה חריגות, שכן ביממה שקדמה למעשה, התקבל החשוד לעבודה בסניף.

החשוד עבר את הליך הקבלה בסניף והוצמד לקופאית ותיקה, שהסבירה לו כיצד מבוצעת העבודה בקופה. למחרת הוא הגיע שוב לסניף, עבד לצידה של החונכת שלו וגם התנסה בעבודה עצמה. במהלך היום עדכנה הקופאית כי היא ניגשת לשירותים וביקשה מהחשוד לשמור על הקופה עד שתשוב. כשחזרה לקופה, גילתה שהעובד לא נמצא כלל במקום. אחד העובדים הבחין בו עוזב את הסניף במהירות ויוצא לרחוב.

לאחר בירור קצר עלה כי מהקופה נעלמו כ-4,500 ש”ח במזומן. לאחר שמנהלי הסניף התלוננו על המקרה במשטרה ומסרו את פרטי החשוד, התחוור להם שהוא דרוש לחקירה בכמה תחנות משטרה, בחשד שביצע מעשי גניבה ממעבידים נוספים.

ביהמ”ש לא רשאי לקבל מידע על תיקים פתוחים

מסמיכות האירועים ומהעובדה שקיימים נגד החשוד תיקים פתוחים בחשדות זהים – ניתן להסיק שהתקבל לעבודה אך ורק על מנת לבצע עבירה של גניבה ממעביד.

בהנחה שהחשוד ייתפס ויוגש נגדו כתב אישום, בשלב גזירת הדין, בית המשפט אינו רשאי לקבל מידע בדבר תיקי משטרה פתוחים ואינו רשאי להתחשב בנתון זה, אף אם נמסר לו. בית המשפט רשאי להתייחס רק להרשעות קודמות של הנאשם, הנכללות ברישום הפלילי.

שונה הדבר בשלב המעצר (אם מוגשת בקשה להארכת מעצר לצורכי חקירה או בקשה למעצר עד תום ההליכים), במסגרתו יכול בית המשפט להתייחס לתיקים פתוחים נוספים בכל בנוגע לשאלת המסוכנות. מומלץ להיעזר בשירותיו של עורך דין פלילי בשלב מוקדם ככל הניתן במקרים אלו, שכן במקרים מסוימים הוא יכול למנוע הגשת כתב אישום – ובכך להימנע מרישום פלילי.

דרכי הפעולה האפשריות

השלב הראשון על מנת לנסות למנוע הטלת עונש מאסר, הנו שחרור הנאשם ממעצר. כמו כן, מומלץ להפנותו לשירות המבחן – זאת במסגרת ההליך המשפטי – לשם קבלת תסקיר לעונש. תסקיר שכזה בוחן שיקולי שיקום של הנאשם ויכול לסייע בהשגת ענישה שיקומית שאינה כוללת מאסר בפועל.

המאמר הועיל לכם? שתפו גם את החברים
עורך דין גיל באיער

עורך דין גיל באיער

גיל באיער הינו עורך דין פלילי מהותיקים בישראל. בעברו, כיהן עו"ד באיער כתובע משטרתי וצבר ניסיון רב שנים בהופעה באלפי תיקים פליליים ודיוני מעצר (כולל תיקי נוער) הן כתובע והן כסנגור. בשנת 2009 היה מועמד לכהונת שופט.