מהי גניבה בנסיבות מיוחדות?

עבירות גניבה מתייחסות למקרים בהם ניטל רכוש בעל ערך של אדם במרמה, באיומים או בניצול, ואף בטעות או דרך מציאת חפץ. כל זאת ללא הסכמת בעליו החוקיים ומתוך כוונה ורצון לשלול או לפגוע ברכושו של אחר. עבירות אלה נחשבות לפגיעה בזכותו היסודית של אדם להחזיק בקניין ומהוות עילה לפתיחת תיק פלילי. העונש המקסימלי על גניבה הנו שלוש שנות מאסר, אך קיימים מצבים הנחשבים לגניבה בנסיבות מחמירות בגינם נקבעים עונשים שבין שבע לעשר שנות מאסר.

גניבה בנסיבות חמורות

(תמונות אילוסטרציה: David Castillo Dominici)
(תמונות אילוסטרציה: David Castillo Dominici)

כגניבה בנסיבות חמורות מוגדרות גניבה ממעביד, גניבה בידי עובד ציבור וגניבה על ידי מנהל או מורשה. כאמור, גניבות אלו נחשבות לחמורות במיוחד בעיני החוק, וכך גם הענישה עליהן הנעה בין שבע לעשר שנות מאסר:

  • גניבה על ידי עובד ציבור – מדובר במקרים בהם נגנב נכס המהווה רכוש של המדינה, ובשווי שמעל לאלף שקלים. גניבות מסוג זה מוכרות היטב לציבור מאחר שהן מקבלות תהודה תקשורתית נרחבת.
  • גניבה על ידי עובד ממעבידו – החוק מתייחס בחומרה לגניבה ממעביד מאחר שהיא מהווה מעילה באמון יחסיהם המיוחדים. מדובר בגניבת כל דבר השייך למעביד או שהגיע לידי העובד במסגרת עבודתו וששוויו עולה על אלף שקלים, כולל גניבת ציוד משרדי או שימוש ברכב החברה מחוץ לשעות העבודה.
  • גניבה על ידי מנהל או מורשה – מדובר באנשים שמעלו בתפקידם וגנבו רכוש שהופקד בידיהם לשם שמירה או שימוש, השייך לתאגיד בו הם עובדים או חברים.

הוכחת מעשה גניבה בנסיבות מחמירות

חשוב לדעת כי החוק מגדיר גניבה כמצב בו הרכוש הוצא פיזית מידי בעליו ללא הסכמתו, ושהגנב נשא עימו את הרכוש שנמצא ברשותו. עבירות אלו כוללות גם הוצאת נכסים שאינם מוחשיים, כגון העברת כספים מחשבון החברה.

מאידך, מקרה של ניסיון גניבה שלא צלח בעוד הרכוש המיועד לגניבה נשאר בשטח בעליו אינו נחשב לגניבה. לכן, במקרים של אישום בגניבה בנסיבות מחמירות חשוב לקבל סיוע מטעם עו”ד פלילי בעל ניסיון ומומחיות בתחום.

חשיבות ייצוג משפטי הולם

מכיוון שכל מקרה של גניבה בנסיבות מחמירות נבחן לגופו, ליווי של עורך דין מיומן עשוי בהחלט להביא להפחתת חומרת העונש, לעסקאות טיעון ואף לביטול ההאשמות בכלל ולסגירת תיק פלילי.

המאמר הועיל לכם? שתפו גם את החברים
עורך דין גיל באיער

עורך דין גיל באיער

גיל באיער הינו עורך דין פלילי מהותיקים בישראל. בעברו, כיהן עו"ד באיער כתובע משטרתי וצבר ניסיון רב שנים בהופעה באלפי תיקים פליליים ודיוני מעצר (כולל תיקי נוער) הן כתובע והן כסנגור. בשנת 2009 היה מועמד לכהונת שופט.