התיק נגד רוזן – מדוע הוא נסגר מחוסר ראיות?

באתר הארץ הובאה לפני מספר ימים כתבה המדווחת על סגירת תיק החקירה נגד העיתונאי עמנואל רוזן, מחוסר ראיות. פרקליטות מחוז מרכז החליטה על סגירת תיק משטרתי זה כבר בחודש נובמבר בתמיכה של פרקליט המדינה דאז, משה לדור, אבל בעקבות בקשה של היועץ המשפטי לממשלה, יהודה ויינשטיין, נבחן התיק שוב על ידי פרקליט המדינה כיום, שי ניצן.

ביחידה הארצית לחקירות הונאה סברו דווקא כי ישנה תשתית ראייתית להגיש כתב אישום נגד רוזן, בגין הטרדה מינית של שלוש נשים שהתלוננו. החשדות כללו מעשים מגונים והטרדה מינית לאורך זמן. בפרקליטות נטען שחלק מהעדויות עוררו חשד לעבירות מין, אבל אלה כבר התיישנו. תלונות נוספות שלא התיישנו, לא התגבשו לכדי הטרדה מינית, משום שלא חצו את הרף הפלילי הדרוש. מידע נוסף על עבירות מין לכאורה הגיעה למשטרה, אבל הנשים הקשורות לכך לא הסכימו למסור תלונה, ציינו בפרקליטות.

הפרקליטות בדקה חמישה אירועים שחצו את רף ההתיישנות. באירועים אלו נמצא חשד לעבירה, אבל הפרקליטות הסיקה שבחלקם לא הייתה עבירה פלילית. מקרה אחד שנאסף מהראיות העיד על קיום הטרדה מינית לכאורה, אך ברף הנמוך ועל סף ההתיישנות. משום שלא נמצאו מספיק ראיות במקרה זה, התיק נסגר בשל היעדר ראיות מספיקות.

מדוע הוחלט על סגירת התיק?

סגירת תיק משטרתי בעילה של חוסר ראיות, עולה כאשר אין סיכוי סביר להשיג הרשעה כנגד הנאשם. במקרה שלפנינו, נוכח כבישת התלונה בידי המתלוננת, למשך פרק זמן של שנים, ללא הסבר סביר, ובהיעדר ראיות חיצוניות המעידות על ביצוע העבירה – הוחלט על סגירת תיק פלילי זה מחוסר ראיות.

התיישנות העבירות

תקופת התיישנות על ביצוע עבירה מסוג עוון (עבירה שעונשה המקסימלי הוא עד שלוש שנים, כגון עבירה של הטרדה מינית) הנה חמש שנים. אם חלפו חמש שנים ממועד ביצוע העבירה ועד ליום הגשת התלונה – לא ניתן להגיש כתב אישום כנגד החשוד. זאת, על מנת לאזן בין הצורך לשמור על הסדר החברתי לבין הצורך ביציבות ובוודאות של הפרט. בנוגע לעבירות מסוג פשע – תקופת ההתיישנות הנה עשר שנים מיום האירוע.

המאמר הועיל לכם? שתפו גם את החברים
עורך דין גיל באיער

עורך דין גיל באיער

גיל באיער הינו עורך דין פלילי מהותיקים בישראל. בעברו, כיהן עו"ד באיער כתובע משטרתי וצבר ניסיון רב שנים בהופעה באלפי תיקים פליליים ודיוני מעצר (כולל תיקי נוער) הן כתובע והן כסנגור. בשנת 2009 היה מועמד לכהונת שופט.