מה ההשלכות של אי הרשעה על הרישום הפלילי?

באתר הארץ פורסם מקרה שבו בית המשפט בחר לבטל הרשעה של שוטר שהואשם בהכאת מפגין במהלך הפגנת מחאה חברתית. השוטר, רונן ערוב, הודה במעשה במסגרת הסכם טיעון. שופט בית משפט השלום שלח אותו ל-200 שעות שירות לתועלת הציבור (של”צ) וקבע כי הוא יפצה את המתלונן ב-2,500 ש”ח.

עו בהסדר הטיעון, הורשע השוטר בעבירת תקיפה סתם, אבל עורך דין פלילי מטעמו ביקש לפנות לשירות המבחן לקבלת תסקיר. המלצת שירות המבחן הייתה ביטול ההרשעה, שעלולה להביא לפיטורי השוטר ולפגיעה בדימויו. בסופו של דבר, השופט קיבל את המלצת שירות המבחן וביטל את ההרשעה.

מה ההשלכות של הרשעה פלילית?

הרשעה נשארת בגיליון הפלילי במשך 17 שנים. אי הרשעה לעומת זאת, נשארת חמש שנים. הרשעה עלולה לחסום אנשים רבים מלהמשיך לעבוד כעובדי מדינה, וכן למנוע קבלת רישיון לרכב ציבורי, קבלת רישיון עו״ד/מהנדס/רופא, עשיית מכרזים עם המדינה ועוד, כמו במקרה המובא לפנינו, ולכן השאיפה ככל שניתן להשיג תוצאה של אי הרשעה. ליווי של עורך דין פלילי מקצועי יכול להוביל לתוצאה של אי הרשעה.

בית המשפט יוכל לעזור לנאשם במקרה זה כאשר מדובר בעבירות שהן לא חמורות ביותר, עד עבירות כמו הטרדה טלפונית, תקיפת בת זוג, גידול סם ועוד – המוגדרות כעבירות קלות עד בינוניות. אם ההמלצה משירות המבחן חיובית, בית המשפט בדרך כלל מאמץ את התסקיר ונותן פסק דין ללא הרשעה. מחיקת רישום פלילי לאחר חמש שנים במקום 17 הנה קריטית ביותר במקרה זה.

המאמר הועיל לכם? שתפו גם את החברים
עורך דין גיל באיער

עורך דין גיל באיער

גיל באיער הינו עורך דין פלילי מהותיקים בישראל. בעברו, כיהן עו"ד באיער כתובע משטרתי וצבר ניסיון רב שנים בהופעה באלפי תיקים פליליים ודיוני מעצר (כולל תיקי נוער) הן כתובע והן כסנגור. בשנת 2009 היה מועמד לכהונת שופט.