חשיבות הייצוג של עו”ד פלילי בעבירות מין

עבירות מין מבססות מדי שנה אלפי תיקים במשטרה. למעשה, על פי נתוני משטרת ישראל ואיגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית, בשנת 2015 נפתחו בכל יום בממוצע כ-16(!) תיקים במשטרה בגין עבירות מין. 14% מהם בשל עבירות מין בתוך המשפחה ו-71% נגד נשים, ילדות ונערות.

לאור הנתונים הללו ברור מדוע בתי המשפט נוקטים כלפי עבירות מין מדיניות של “אפס סובלנות”. למרות שאין ספק שעבירות מין הן “מכת מדינה” חשוב לזכור כי גם לנאשמים יש זכויות, בפרט אם טרם הוכחה אשמתם. ייעוץ משפטי לנאשמים/חשודים בעבירות מין הוא עניין שאין להקל בו ראש. מומלץ לאדם שחשוד או מואשם בעבירת מין לפנות בהקדם לקבלת ייעוץ משפטי מטעם עורך דין פלילי המתמחה בעבירות מין.

סוגי עבירות מין

המושג עבירות מין מקפל תחתיו מספר סוגים שונים של עבירות לפי דרגות חומרה שונות:

  • מעשה מגונה – עד 10 שנות מאסר.
  • מעשה מגונה בפומבי – עד 3 שנות מאסר.
  • יחסי מין בין מטפל נפשי למטופל – עד 4 שנות מאסר.
  • בעילה אסורה בהסכמה – עד 5 שנות מאסר.
  • אינוס – עד 20 שנות מאסר.
  • עבירת מין במשפחה ובידי אחראי על חסר ישע – עד 20 שנות מאסר.
  • מעשה סדום – עד 20 שנות מאסר.

יודגש כי גם בתוך סוגי עבירות המין קיימים מדרגים פנימיים. לדוגמה, עבירות מין שבוצעו כנגד קטינים גוררות ענישה מחמירה יותר מעבירות מין שבוצעו כנגד בגירים וניתן משקל למערכת היחסים בין הצדדים (למשל מבחינת יחסי תלות ומרות). זאת ועוד, תחת המושג עבירות מין נכללים מעשים נוספים כמו הטרדות מיניות, סחיטה באיומים (בעלת אופי מיני) ואפילו הטרדות טלפוניות.

עבירות מין הן אפוא מניפה רחבה של עבירות ומעשים. לכל אחד מהמקרים מתאים טיפול משפטי ספציפי. הרשעה וענישה בעבירות מין, לא כל שכן הגשת כתב אישום מלכתחילה, הן לא סוגיות של שחור ולבן. נהפוך הוא, הדברים כמעט תמיד נתונים לפרשנות.

על חשיבות הייעוץ המשפטי בעבירות מין

ייצוג משפטי מקצועי מטעם עורך דין בוחן היטב את העובדות ונסיבות העבירה. הוא עשוי להיות משמעותי עבור הנאשם שכן עורכי דין פליליים מסוגלים להמיר עבירת מין חמורה בעבירת מין “קלה” יותר או לשמוט את הקרקע תחת טענות בדבר יחסי תלות ומרות. זאת עוד מעבר ליכולתם להביא לזיכוי מוחלט של הנאשם תוך נטיעת ספק סביר בלב בית המשפט בדבר ביצוע עבירה במקרה הנדון.

הייעוץ המשפטי רלבנטי כבר בשלבים המוקדמים ביותר. שימו לב שמתוך כ-6,000 תיקים במשטרה שנפתחו בשנת 2015 בגין עבירות מין, רק כ-800 הביאו לכדי הגשת כתב אישום. כלומר, למעלה מ-85% מהתיקים לא מבשילים לכדי כתב אישום, פעמים רבות בזכות עורכי דינו של הנאשם. היות שבמשפט הפלילי בישראל ניתן להרשיע אדם רק אם אשמתו הוכחה מעל לכל ספק סביר, התמודדות עם נציגי התביעה והמשטרה בשלבים הראשונים יכולה להשפיע בעזרת פרשנות משפטית נכונה על ההחלטה להגיש כתב אישום ואף להביא לביטול כתב אישום לחלוטין.

הקושי בהוכחת עבירות מין

עבירות מין אינן עבירות שאפשר להוכיח אותן בנקל במשפט פלילי. ראשית, מדובר בהוכחה פלילית לכל דבר ועניין והרמת נטל של “כל ספק סביר” היא מלאכה מורכבת תמיד. שנית, לעבירות מין מאפיינים ייחודיים שמקשים עוד יותר את דרכה של התביעה. לדוגמה:

1. מצב של גרסה מול גרסה – עבירות מין רבות מבוססות על מעשים שבוצעו (מטבע הדברים) בחדרי חדרים. גרסתה של המתלוננת עומדת כמעט לבדה מול גרסתו של הנאשם כאשר אין לרוב עדי ראייה ישירים למעשים שמגבשים את עילת העבירה.
2. הסכמה או אי הסכמה – בתיקים רבים שנוגעים לעבירות מין עולה שאלת הסכמת המתלוננת למעשים כאשר הנאשם טוען שהדברים התרחשו אך לא בכפייה. קרי, גם אם הנאשם מודה ב”ביצוע מעשים מיניים” עם המתלוננת עדיין על התביעה להוכיח שהמעשים בוצעו בניגוד לרצונה.

תלונות שווא

תלונות רבות בגין עבירות מין מבוססות על תלונות שווא. חשוב כבר עכשיו להדגיש כי מחקרים מראים ששיעורם של תלונות השווא איננו גבוה ועומד על אחוזים בודדים. עם זאת, מיותר לציין כי תלונת שווא היא “סכנה אמיתית ומוחשית” לנאשם שנפתח לו תיק פלילי על לא עוול בכפו.

הקושי בהוכחת עבירות מין (גרסה מול גרסה, הסכמה מול אי הסכמה וכו’) עלול גם לעמוד לרועץ לאדם חף מפשע. בעיקר נוכח העובדה ששיעורי ההרשעה במשפט הפלילי בישראל עומדים על למעלה מ-90%. ייעוץ משפטי מקצועי מהשלבים הראשונים עשוי לספק פתרון לתלונות שווא תוך סתירת גרסתה של המתלוננת על בסיס אסטרטגיה משפטית מדויקת ומקצועית.

במישור הפלילי יש להדגיש כי עד לאחרונה הפרקליטות נמנעה מלהעמיד לדין מתלוננות בתלונות שווא. זאת מתוך תפיסה שהנחיה כאמור תרתיע נפגעות מין מלהתלונן. אולם, לאחרונה (במרץ 2016) תוקנה הנחיה זו כך שנקבע כי במידה שתמצא תשתית ראייתית לתלונת שווא יש להגיש כנגד המתלוננת כתב אישום למעט אם התקיימו במקרה “נסיבות חריגות”.

 

המאמר הועיל לכם? שתפו גם את החברים
עורך דין גיל באיער

עורך דין גיל באיער

גיל באיער הינו עורך דין פלילי מהותיקים בישראל. בעברו, כיהן עו"ד באיער כתובע משטרתי וצבר ניסיון רב שנים בהופעה באלפי תיקים פליליים ודיוני מעצר (כולל תיקי נוער) הן כתובע והן כסנגור. בשנת 2009 היה מועמד לכהונת שופט.