חשוד שרוקן קופות צדקה: ביהמ”ש לא צפוי להתחשב במצבו

באתר ynet פורסמה ידיעה על תושב פתח תקווה, שעל פי החשד התחזה לנציג של עמותת “מעיין בינה” המסייעת לילדים במצוקה, ולקח כספים שהצטברו בקופות הצדקה שלה. החשוד, אדם מובטל ובעל משפחה מרובת ילדים, הסתייע בעבר בשירותי אותה עמותה. לאחר שנעצר, הוארך מעצרו בשלושה ימים על ידי בית משפט השלום.

נציג של העמותה שהגיע לקופות הצדקה שלה בפתח תקווה כדי לאסוף את הכספים, גילה להפתעתו כי הקופות ריקות מכסף. כשבוצעה פנייה לבתי העסק כדי לצפות בסרטים ממצלמות האבטחה, התגלה כי מי שרוקן את הקופות היה החשוד, שבעבר ביצע פנייה על מנת לקבל סיוע לילדיו.

לאחר תלונה שהוגשה במשטרה, התברר שהחשוד, לו כמובן נפתח תיק פלילי, היה מגיע לבתי עסק בפתח תקווה עם תעודה מזויפת שמשייכת אותו לכאורה לעמותה, וכך היה מרוקן את הקופות. תעודות מזויפות נמצאו בבית החשוד, כמו גם קופות צדקה. בחקירה, הוא הודה במעשים שיוחסו לו, והסביר שביצע אותם בגלל המצב הכלכלי שבו הוא מצוי. במשטרה מעריכים שבשיטה זו הגיעו לכיסו של הנאשם אלפי שקלים.

העבירות: זיוף מסמך, שימוש בו וקבלת דבר במרמה

במקרה זה, האדם הנחשד בביצוע המעשים לא היה מורשה להתנהל בענייני העמותה, ולכן לא מדובר בעבירה של גניבה בידי מורשה. העבירה המתוארת היא של זיוף מסמך (תעודת זהות), שימוש במסמך מזויף בכוונה לקבל דבר, וקבלת דבר במרמה.

מהנתונים שהוצגו בכתבה, אין לי ספק שנגד החשוד יוגש כתב אישום בגין המעשים המיוחסים לו, שכן על פניו, קיימות ראיות לביצוע העבירות שצוינו וקיים עניין רב לציבור בהעמדתו לדין. זאת, עקב ביצוע עבירות מרמה מכוערות הפוגעות באוכלוסייה חלשה.

בית המשפט לא צפוי להתחשב במצב החשוד

מהיכרותי את התחום כעו”ד המומחה בתחום הפלילי, טענת החשוד למצב כלכלי קשה, אינה צפויה להשפיע, במידה משמעותית, על העונש שיוטל עליו. העונש הצפוי ינוע בין שישה חודשי מאסר בעבודות שירות למאסר בפועל, לתקופה של 18 חודשים (וזאת לא כולל מאסר על תנאי תלוי ועומד, אם קיים).

עורכי דין פליליים שעוסקים בתיקים מסוג זה, יוכלו לטעון טענות הגנה נוספות אפשריות בנוגע לחשוד. למשל: מצב בריאותי קשה שלו או של בני משפחתו הקרובים, קיומו של מצב נפשי בעייתי (לשם כך יש צורך בתמיכת מסמכים רפואיים), שיתוף פעולה מצד מי מאנשי העמותה כאשר ננקטה אפליה פסולה ואלה לא הועמדו לדין (טענה זו צריכה להיות מגובה בראיות).

המאמר הועיל לכם? שתפו גם את החברים
עורך דין גיל באיער

עורך דין גיל באיער

גיל באיער הינו עורך דין פלילי מהותיקים בישראל. בעברו, כיהן עו"ד באיער כתובע משטרתי וצבר ניסיון רב שנים בהופעה באלפי תיקים פליליים ודיוני מעצר (כולל תיקי נוער) הן כתובע והן כסנגור. בשנת 2009 היה מועמד לכהונת שופט.