תקיפת עובד ציבור – למה היא כל כך חמורה?

בשנים האחרות אנו שומעים על עבירות אלימות רבות המתבצעות כנגד עובדי ציבור. עובדי הציבור מייצגים את המדינה ואת שלטון החוק, ולכן האינטרס לשמור על שלומם הוא גבוה. בעקבות ריבוי המקרים, יחידות החקירה קיבלו הנחייה להגביר את האכיפה בטיפול בתלונות על אלימות כנגד עובדי ציבור.

בקרב עובדי ציבור נכללים, בין השאר, ראשי ערים ורשויות מקומיות ועובדי הרשויות, פרקליטים, שוטרים, סוהרים, רופאים, צוותי מד”א, מורים, עובדי ביטוח לאומי, עובדי השירותים הוטרינריים, פקחים של רשויות שונות ועוד. בעצם היותו נציג של המדינה, לעובד מדינה יש מעמד מיוחד, ופגיעה בעובד שכזה היא פגיעה ברשות עצמה.

מלבד תקיפת עובד ציבור, חוק העונשין אוסר גם את העלבתו של עובד הציבור. האישום הוא כמובן קל יותר, אך עדיין יכול לגרור אחריו רישום פלילי ופיצויים לעובד הציבור.

העלבת עובד ציבור

עבירה של העלבת עובד ציבור מתבטאת בתנועות, מילים, או מעשים בעת שהוא עוסק במילוי תפקידו או בנוגע למילוי תפקידו, כאשר הכוונה במונח העלבה היא פגיעה בשמו הטוב של העובד או ביזויו (ולכן אין די באלימות מילולית בוטה). כמו כן, אין צורך להוכיח כוונה מיוחדת, אלא רק שהנאשם היה מודע לטיבה של העבירה, ואין זה משנה אם היו או לא היו בדבריו שמץ מן האמת (שלא כמו במקרה של תביעת לשון הרע). העונש על עבירה זו הוא עד שישה חודשי מאסר.

תקיפת עובד ציבור

threat-punch-01 לפי חוק העונשין, תקיפת עובד ציבור כמוה כתקיפת הרשות בה הוא עובד מכיוון שהוא מייצג אותה ופועל בשמה. לפיכך, תקיפת עובד ציבור היא חמורה יותר מתקיפה “סתם”, ובוודאי מהעלבת עובד ציבור, שכן העבריין מפריע באופן אקטיבי לעובד הציבור.

העונש על תקיפת עובד ציבור הוא עד כשלוש שנות מאסר. עם זאת, בנסיבות הבאות העונש הוא כחמש שנים:

  1. אם הייתה כוונה תחילה להכשיל את העובד מלבצע את תפקידו
  2. אם נעשה שימוש בנשק חם או קר
  3. אם התקיפה נעשתה על ידי יותר משני אנשים
  4. כאשר העובד הוא עובד חירום המטפל באדם הנמצא בסכנת חיים או בסכנה לשלמות הגוף או כאשר העובד הוא עובד בחדר מיון

סיוע לנאשם בעבירה של תקיפת עובד ציבור על ידי עורך דין פלילי

כאשר אדם נאשם בתקיפת עובד ציבור, עורך דין פלילי יכול לעזור לו בכמה וכמה מישורים:
אם הנאשם היה עובד פרטי של מוסד כלשהו, ניתן להמיר את העבירה לעבירה של תקיפה רגילה ובכך להביא להקלה בעונש. אם עובד הציבור פעל ללא סמכות, הרי שמדובר בתקיפה הדדית (תגרה במקום ציבורי) שהעונש עליה הוא עד שנת מאסר.לבסוף, אם התקיפה הייתה קלה במיוחד כגון הפעלת כוח קלה, ניתן לבקש מן התביעה למחוק את העבירה כליל מכתב האישום או אפילו לבטל את כתב האישום כולו.

באופן דומה, אם מדובר בעבירה של העלבת עובד ציבור, ניתן להוכיח כי היה מדובר בהתנהגות פסולה, אך לא בכזו שנכנסת אל גדר העבירה.

תפקידו של עורך הדין הפלילי במקרים אלו הוא לבנות חומת הגנה של טיעונים משפטיים וכלים שונים אשר יסייעו לנאשם בעת המשפט בהתאם לנסיבות של כל מקרה ומקרה.

הואשמתם בתקיפת עובד ציבור? פנו אלינו עוד היום לקבלת ייעוץ ללא התחייבות
משרד עו”ד פלילי גיל באיער 052-3877227

המאמר הועיל לכם? שתפו גם את החברים
עורך דין גיל באיער

עורך דין גיל באיער

גיל באיער הינו עורך דין פלילי מהותיקים בישראל. בעברו, כיהן עו"ד באיער כתובע משטרתי וצבר ניסיון רב שנים בהופעה באלפי תיקים פליליים ודיוני מעצר (כולל תיקי נוער) הן כתובע והן כסנגור. בשנת 2009 היה מועמד לכהונת שופט.