הורשעו בתקיפה חמורה ונאסרו – מה שונה מתקיפה רגילה?

בחודש שעבר הגישה פרקליטות מחוז הדרום כתב אישום נגד שני נערים בבימ”ש השלום בב”ש, בגין תקיפה בנסיבות מחמירות והחזקת אלה וסכין. השניים, נערים מדימונה, היו מעורבים בקטטה אלימה שהתפתחה בגלל ריב על תמונה בפייסבוק. במהלך הקטטה הם תקפו שני נערים אחרים ופצעו אותם. בסופו של דבר השניים הורשעו, ונגזרו עליהם ארבעה ושישה חודשי מאסר בפועל, בתוספת פיצוי למותקפים.

על פי חוק העונשין, תקיפה הינה עבירה פלילית שדינה עשוי להיות מאסר בפועל. קיימות מספר דרגות חומרה של העבירה וביניהן תקיפה רגילה ותקיפה בנסיבות מחמירות, כמו בדוגמא המובאת כאן. ההבדלים בין סוגי התקיפה נעוצים בזהות התוקף והמותקף, בפגיעות שנגרמו ובחומרת מעשה התקיפה, וכן בעונשיהן. מכיוון שמדובר בתחום מורכב בעל השלכות משמעותיות מומלץ לפנות לסיוע וליווי מטעמו של עו”ד פלילי.

הגדרת תקיפה בחוק

תקיפה נחשבת בעיני החוק לעוולה אשר הפיצוי עליה אינו דורש הוכחה של חומרת הנזק. יחד עם זאת, הוספת הוכחות כמו נכות או אובדן השתכרות בהחלט תורמות לגובה הפיצויים הנפסקים בתביעות אלו. על פי החוק, תקיפה הנה מצב בו אדם מכה, דוחף או נוגע, מאיים במעשים או בתנועות, או מפעיל כוח מכל סוג על אדם אחר באופן ישיר או עקיף. כאשר פעולות אלו גורמות למותקף נזק או חוסר נוחות ללא הסכמתו או בהסכמה שהושגה שלא ביושר, נחשב האירוע כתקיפה. חשוב לדעת כי בתי המשפט בארץ רואים בחומרה מעשי תקיפה, ועל מנת למנוע תופעה זו נוטים להחמיר בעונש עליהם.

תקיפה רגילה

כאמור, תקיפות מוגדרות בחוק בהתאם לרמת החומרה, כאשר תקיפה רגילה המכונה בלשון משפטית “תקיפה סתם” הנה הדרגה הנמוכה ביותר. מדובר בהגדרות הבסיסיות של תקיפה כהפעלת מגע ישיר או עקיף כנגד אדם אחר, וללא הסכמתו החופשית. תקיפה זו עשויה להתבטא למשל בדחיפת אדם אחר, סטירה או כל מכה קלה אחרת שלא גרמה לחבלה, ומובילה במקרה הגרוע ביותר לשנתיים מאסר. יחד עם זאת, חשוב לציין שהאשמה בתקיפה רגילה מהווה בסיס להאשמות תקיפה בדרגות חמורות יותר.

תקיפה בנסיבות מחמירות

בעיני החוק קיים הבדל בין תקיפה רגילה לחמורה שההתייחסות אליה נוקשה ומחמירה בהרבה, ומתבטאת בתקופת מאסר כפולה. תקיפה בנסיבות מחמירות מוכרת ככזאת תחת מספר נסיבות:

  • אלימות במשפחה לרבות בני זוג כיום או בעבר.
  • תקיפה נגד חסר ישע או קטין.
  • תקיפה שבוצעה על ידי שני אנשים או יותר.
  • עבירה שגרמה לחבלות ממשיות.
  • תקיפה כהתנגדות למעצר.

במקרה המובא לפנינו, מדובר בתקיפה שבוצעה על ידי שני אנשים, וכזו שגרמה לחבלות ממשיות. כמו כן, קיימות תקיפות חמורות עוד יותר, המוגדרות כתקיפות חמורות שדינן שבע שנות מאסר, ותקיפות חמורות שכללו נשיאת נשק חם או קר שדינן עשוי להגיע עד ל-14 שנות מאסר. בכל מקרה של תקיפה חמורה חשוב לקבל סיוע וייעוץ מטעם עורך דין פלילי מקצועי ומנוסה, אשר ייצג את האינטרסים של הלקוח במלואם.

המאמר הועיל לכם? שתפו גם את החברים
עורך דין גיל באיער

עורך דין גיל באיער

גיל באיער הינו עורך דין פלילי מהותיקים בישראל. בעברו, כיהן עו"ד באיער כתובע משטרתי וצבר ניסיון רב שנים בהופעה באלפי תיקים פליליים ודיוני מעצר (כולל תיקי נוער) הן כתובע והן כסנגור. בשנת 2009 היה מועמד לכהונת שופט.