הגנה מן הצדק עשויה להביא לביטול כתב אישום

לפני כשנה ביטל בית משפט השלום בת”א כתב אישום בשל אפליה מצד המשטרה נגד חשוד ממוצא ערבי. הנאשם נשא סכין כשנעצר בתחומי בניין של חברת כוח אדם. השוטרים שהגיעו שחררו את החבר היהודי של הנאשם, שתוחקר. השופט קבע אז, כי הזהות האתנית של הנאשם הייתה הסיבה לחקירה. אפליה מצד הרשויות וביטול כתב אישום בגינה, היא חלק מנושא ההגנה מן הצדק.

הגנה מן הצדק היא נושא מורכב ושנוי במחלוקת שזוכה ללא מעט ביקורות מצד אנשי מקצוע בתחום המשפט. מדובר על טענת הגנה (טענה שטוען עורך הדין המגן על הנאשם) במשפט פלילי שאם השופט במשפט מקבל אותה, יכולה להביא לביטול של חלקים מכתב האישום.

עו

במקרים מסוימים הגנה מן הצדק יכולה לגרום אף לביטול כתב האישום כולו, סגירת תיק פלילי ובמקרים אחרים רק לעיכוב ההליך המשפטי. מדובר על סוג חדש יחסית של טענה מקדמית בישראל שלראשונה נעשה בה שימוש בשנת 1994 בלבד.

מהן טענות מקדמיות בדין הפלילי?

טענות מקדמיות הן טענות שיש לטעון אותן לפני תחילת בירור האשמה, מכיוון שאם יתקבלו, כרוך הדבר בשינוי או אף ביטול כתב האישום, או העברה שלו לדיון בבית משפט אחר. טענות מקדמיות בתחום של משפט פלילי יכולות להיות טענות לחוסר סמכות מקומית או עניינית, פגם מסוים בכתב האישום, מקרים של חסינות משפטית, התיישנות ועוד. בשנת 2007 נוספה ההגנה מן הצדק לאחת הטענות המקדמיות הרשומות בחוק סדר הדין הפלילי, אך יש לציין כי ניתן להשתמש בה במקרים נדירים בלבד בהם הגשת כתב האישום או ניהול ההליך הפלילי עומדים בסתירה מהותית לעקרונות של צדק והגינות משפטית.

לעתים מדובר על מקרים בהם בוצעה אכיפה בררנית, מקרים של התמהמהות מיוחדת בהגשה של כתב האישום או באיסוף של חומרי חקירה שהובילה לכך שהנאשם התקשה להגן על עצמו וכן מקרים של סוכן מדיח (מקרים בהם למשל איש חוק שפעל באופן סמוי, הדיח את הנאשם לדבר עבירה פלילית).

הביקורת נגד הגנה מן הצדק במשפט הפלילי

אחת הבעיות המרכזיות עם הגנה מן הצדק, כך נטען בקרב משפטנים וגם עורכי דין פליליים, היא שניתן לטעון אותה גם אם הנאשם עבר על החוק ואף הודה בהאשמות נגדו. לפיכך היא עלולה למעשה לייצר מצב בו אדם אשם ייצא לחופשי. לפיכך, כפי שציינו, במהלך משפט פלילי, טענה של הגנה מן הצדק יכולה לבטל כתב אישום רק במקרים קיצוניים בלבד בהם ניתן להראות כי אכן ישנו קשר סיבתי מובהק בין התנהגות הרשויות לבין הפגיעה בזכויות הנאשם. עם זאת, על בית המשפט לאזן בין האינטרס הציבורי להעמיד את העבריין לדין לבין הטיפול במהלכיהן של הרשויות.

המאמר הועיל לכם? שתפו גם את החברים
Picture of עורך דין גיל באיער

עורך דין גיל באיער

גיל באיער הינו עורך דין פלילי מהותיקים בישראל. בעברו, כיהן עו"ד באיער כתובע משטרתי וצבר ניסיון רב שנים בהופעה באלפי תיקים פליליים ודיוני מעצר (כולל תיקי נוער) הן כתובע והן כסנגור. בשנת 2009 היה מועמד לכהונת שופט.