הכוונה משפטית לפני חקירה

ייעוץ? לפני חקירה?

 

מערכת המשפט בארץ מאכזבת בחוסר הזוהר שלה. אין בה עורכי דין בחליפות של ארמאני או איב סן לוראן, אין פקידי בית משפט, לבושי מדים מרשימים, שמכריזים על כניסתם של שופטים לאולמות דיונים, אין שוטרים מסוקסים (טוב, אולי דווקא פה אנחנו בסדר), והנאשמים שלנו לא מגיעים לדיונים חנוקים בעניבות. כל הדברים האלה שרואים בסרטים אמריקאים – לא במזרחנו התיכון.

אז אתמול שוב נתנו ייעוץ לפני חקירה. הגעתי לתחנה, פגשתי את המעוכב לפני שנחקר, שוחחנו, אחר כך דיברתי עם גיסו, ואז עם אשתו… הכול כרגיל. כולל השאלה "מה, את לא נשארת פה עד שייחקר? אז בשביל מה שילמנו?".

אחרי שהתרגזתי על השאלה (אך מיהו הגיבור? הכובש את יצרו!) והסברתי בנועם (בשארית כוחותיי ליום גשום וקר זה, שאת רובו ביליתי בבגדים ונעליים רטובים) את הפרוצדורה הפלילית בארץ (את מי זה מעניין במצב כזה, נו באמת?), חזרתי למשרד. מזגתי לעצמי יין ודיברתי על זה עם גיל. כרגיל, הסכמנו לא להסכים, ואני מזגתי כוס נוספת. ואז, לראשונה, הצלחתי – ופה שימו לב! לתמצת באופן שנהיר ללקוחות, לא לעורכי דין – את תכליתו של ייעוץ לפני חקירה.

אתם מבינים, בארץ, שלא כמו בסרטים אמריקאים, עורך הדין לא יושב לצידו של הנחקר במהלך חקירתו. אגב, באופן כללי זה רעיון טוב לזכור שחיים הם לא סרט. אולי, בדוחק, סרט בורקס. אבל לא "פרקליטי LA"  (מישהו ועד זוכר אותם? הייתי מכורה!). איתרע מזלכם ונעצרתם? אנחנו פה בשבילכם, אבל רק לייעוץ לפני החקירה.

אבל נחזור לכוס השנייה. בכוס השנייה פתאום הבנתי איך אני מסבירה ללקוח את הערך המוסף שלי, שברור לי, אבל לגמרי לא ברור למי שלא רגיל לראות תחנת משטרה מבפנים. אז עכשיו תתרכזו, הנה זה בא: תפקידו של עורך דין בייעוץ לפני חקירה הוא ל"סחוט" מהלקוח כל פרט ופרט של האירוע שבגינו נעצר או עוכב, ולעיתים גם פרטים שנוגעים לרקע או לאנשים אחרים (ופה נדרשת המיומנות המיוחדת של עורכי דין פליליים לשאול את השאלות הנכונות, לזהות הקשרים, לצפות מלכודות, להריח בעיות), ולהחליט על דרך הצגת גרסת הלקוח בפני הגוף החוקר.

אל, אתם שומעים? אל! תחשבו אפילו על לשקר. זה לא עובד. אף פעם. במיוחד לא בימינו, כשהכל מצולם, מוקלט ומנוהל על ידי האח הגדול. הנזק הרבה, הרבה יותר גדול מהתועלת. וחוץ מזה, אסור לנו להגיד לכם לשקר. מן דבר קטן כזה שכתוב בחוק ובכללי האתיקה. תפקידו של עורך הדין הוא להפוך את גרסתכם מבקתה רעועה למבצר. המון פעמים אנשים לא יודעים מה הם יודעים, לא מתארים לעצמם כמה הוכחות יש להם ביד או בהישג יד, במיוחד כשהם נתונים בסביבה מאוד, מאוד לא נעימה ואף עוינת של תחנת משטרה. ותכליתו של ייעוץ אפקטיבי לפני חקירה הוא לשלוף את כל הידע הזה, לחשוף את ההוכחות שאולי כבר נמצאות בידיכם, ובכך להפוך את החקירה לקצרה יותר ולמזער את השלכותיה (שגם אותם נסביר לכם, אבל כנראה שתהיו כל כך עמוסים רגשית שלא תזכרו כלום).

לכוס שלישית לא הגעתי, כי כבר הייתי באקסטאזה מכך שהצלחתי להסביר את עצמי לעצמי. גיל, חובב האדם מבין שנינו, גורס בנוסף שחלק נכבד מעבודתנו כעורכי דין במקרים כאלה זה הקשר עם קרובי העצור או המעוכב, הרגעתם ומתן מענה על שאלותיהם. זה לא שאני לא מסכימה אתו. אבל אני מעדיפה להשקיע את סבלנותי, שאלוהים קצב לי בקמצנות, בהרצת דאחקות עם שוטרים. זה עוזר מאוד, לעיתים מספק מידע ואולי אפילו מקדם את עניינו של הלקוח. אף פעם לא מזיק שחושבים עלייך שאת מצחיקה.

 

נכתב ע"י עו"ד אילנה קרובצקי

המאמר הועיל לכם? שתפו גם את החברים
תמונה של עורך דין גיל בר-אור

עורך דין גיל בר-אור

גיל בר-אור(באיער לשעבר) הינו עורך דין פלילי מהותיקים בישראל. בעברו, כיהן עו"ד בר-אור תובע משטרתי וצבר ניסיון רב שנים בהופעה באלפי תיקים פליליים ודיוני מעצר (כולל תיקי נוער) הן כתובע והן כסנגור. בשנת 2009 היה מועמד לכהונת שופט.

עו"ד גיל באיער

תובע משטרתי לשעבר

אנו מתחייבים:

  • לתת ללקוח, מראש, הערכה של סיכויי ההצלחה בתיק.
  • להיות בשקיפות מלאה מול הלקוח. אם הלקוח ביקש זאת, נעביר לו, בתוך 24 שעות, כל מסמך שקיבלנו מהצד השני.
  • לתת ללקוח עדכון, בכל התפתחות בתיק, בתוך 24 שעות מהמועד שקיבלנו אותה.
  • להשיב ללקוח, בתוך 12 שעות מהמועד שפנה אלינו.
  • ⁠להכין את הלקוח לקראת כל דיון שיתקיים בביהמ״ש, בצורה הטובה ביותר, אם טלפונית ואם בפגישה במשרד, לפי בחירת הלקוח.