קצין צה”ל שסחר בהרואין נשפט ל-13 שנות מאסר – מדוע לא נחתמה עסקת טיעון?

ערן קבלו, לשעבר קצין אגף המבצעים של החטיבה הדרומית של אוגדת עזה נשלח ל-13 שנות מאסר לאחר שהורשע בסחר בסמים מסוכנים, בקשירת קשר לביצוע פשע ובמרמה והפרת אמונים. בנוסף למאסר בפועל, הוטלו על קבלו שלוש שנות מאסר על תנאי, הדחה משורות הצבא וחילוט הכסף שגרף מעסקאות הסמים – לא פחות מ-1.24 מיליון שקלים.

שומר הסף הפך לסוחר סמים

תחילתה של הפרשה בשנת 2011 עת נעצר קבלו בבסיס החטיבה לאחר שמכר כמות גדולה של חשיש והרואין לאזרח ששירת תחתיו בעבר. חומרת העבירה של קבלו קיבלה משנה תוקף לאחר שהנאשם הוא הוא זה שהיה אמון מלכתחילה על קליטת הסמים שנתפסו במעבר הגבול שבין ישראל למצרים. במקום להעביר את הסמים לידי הרשויות המוסמכות – החליט הנאשם לסחור בסמים אלו בעזרתו של האזרח. את הכסף שקיבל קבלו, הוא בחר להסתיר במשרדו ו\או בחדרן הפרטי של בנותיו. חלק מהתמורה הושקעה בניירות ערך וביתרת הסכום נעשה שימוש לשם ההוצאות השוטפות של משק הבית.

אב בית הדין, סא”ל נועה זומר טענה כי לא מדובר במעידה חד-פעמית מצדו של הקצין המוערך וזאת לאחר ש”התנהגותו העבריינית הופסקה רק עם מעצרו של החשוד”. עוד הוסיפה זומר בפסק הדין כי “הנאשם מעל באמון הרב שניתן לו וניצל את תפקידו ומעמדו כדי לרקום את עסקאות בינו לבין האזרח אבי שלום”.

לדידו של עורך הדין גיל באיער, לסוגי הסמים שנתפסו (הרואין נחשב לאחד הסמים הקשים ביותר שניתן לצרוך) ולכמות העצומה שלהם, הייתה השפעה של ממש על גזר הדין במבחן התוצאה. בנוסף, גם העובדה שהעבירות בוצעו תוך ניצול מחפיר של האמון אשר ניתן בקצין – שיחקה לעניות דעתי תפקיד מכריע בהחלטה שהתקבלה.

האם היה מקום לעסקת טיעון?

בסך הכל, מכר ערן קבלו לא פחות מ-10 קילוגרמים של הרואין ו-144 קילוגרמים של חשיש. האשמה חמורה נוספת שעלתה מכתב האישום התמקדה בכך שכחלק מתהליך ביצוע העסקאות שרקם, פתח הקצין כספת סודית בפני שלום – ושם לצד, הסמים – נשמרו גם תוכניות שהוגדרו כסודיות ביותר.

תחילה, הביע קבלו חרטה על מעשיו ואף שיחזר את העסקה האחרונה בין השניים אך בהמשך החקירה הוא בחר לשמור על שתיקה סלקטיבית. לא מן הנמנע שגם החלטתו זו הובילה את בית הדין להרשיעו ולהורות על שליחתו מאחורי סורג ובריח ללא פחות מ-13 שנים. לבסוף, ראוי לזכור כי במידה וחומר הראיות בתיק היה אכן כה חד-משמעי לרעתו של קבלו – הרי שעל סנגורו היה לעשות כל שביכולתו על מנת להביא את מרשו לחתום על הסכם טיעון שהיה קרוב לוודאי מפחית את כמות שנות המאסר שיהיה עליו לרצות כעת.

המאמר הועיל לכם? שתפו גם את החברים
עורך דין גיל באיער

עורך דין גיל באיער

גיל באיער הינו עורך דין פלילי מהותיקים בישראל. בעברו, כיהן עו"ד באיער כתובע משטרתי וצבר ניסיון רב שנים בהופעה באלפי תיקים פליליים ודיוני מעצר (כולל תיקי נוער) הן כתובע והן כסנגור. בשנת 2009 היה מועמד לכהונת שופט.