עצרו אתכם? איך תדעו שהמעצר חוקי?

מדי שנה נערכים בישראל אלפי מעצרים ועיכובים. למעשה, בשנת 2013 לבדה בוצעו בישראל בסך הכל 61,049 מעצרים, על פי נתוני הסנגוריה הציבורית. במקרים רבים מאוד, המשטרה משתמשת בסמכויות העיכוב והמעצר נגד מפגינים למשל, אך כפי שנראה, לא אחת קורה שסמכויות אלה מופעלות ללא עילה מוצדקת ובניגוד לחוק.

בכתבה שפורסמה ב-nrg, למעשה ישנה עלייה במספר המעצרים הלא חוקיים, למשל בשל חיפוש לא חוקי בכליו של החשוד. בעקבות מקרים אלו, מתרחשת לא פעם סגירת התיק הפלילי.

על מנת לדעת אם המעצר או העיכוב בוצעו באופן חוקי, יש כמובן להכיר את רזי החוק. עם זאת, דיני המעצר והעיכוב מורכבים מאוד, ולכן בכל מקרה שבו עוכבתם או נעצרתם, ייעוץ ראשוני מטעם עו”ד פלילי עשוי לסייע לכם מאוד כדי לדעת כיצד להתנהל.

הנסיבות שבהן מעצר הוא חוקי

באופן עקרוני בכל הקשור למעצר, ישנה עדיפות למעצר עפ”י צו מעצר החתום על ידי שופט. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שצו מעצר של שופט מתקבל רק לאחר שהשופט (שמהווה סמכות אובייקטיבית) בחן את הבקשה לעצור את החשוד באופן יסודי. עם זאת, מאחר שהתהליך הביורוקרטי שכרוך בהשגת הצו המשפטי עלול להכשיל במקרים רבים את מטרת המעצר, הרי שלפי החוק בהתאם לנסיבות ניתן בהחלט גם לעצור חשוד ללא צו מעצר.

מעצר ללא צו מעצר יכול להתבצע על ידי שוטר, כאשר לשוטר יש יסוד סביר להניח כי האדם עבר עבירה בת מעצר (פשע או עוון בלבד) ובנוסף לכך, מתקיימת נסיבה אחת נוספת לפחות מתוך הנסיבות הבאות:

  • השוטר ראה במו עיניו את החשוד מבצע את העבירה.
  • לשוטר העוצר ישנו חשד סביר להניח כי החשוד ביצע עבירה שדינה מאסר עולם או מוות או שביצע עבירת אלימות במשפחה, עבירת אלימות, עבירת סמים (למעט החזקת סם או שימוש בסם לצריכה עצמית) או עבירה נגד ביטחון המדינה.
  • יש לשוטר יסוד סביר לחשוד כי החשוד ישבש את החקירה, לא יבוא לחקירה, יעלים רכוש או ראיות, יסכן אדם כלשהו, את ביטחון המדינה או את ביטחון הציבור.
  • יש לשוטר יסוד סביר לחשוד כי החשוד הפר את תנאי השחרור בערבות.
  • יש לשוטר יסוד סביר לחשוד כי החשוד נמלט או עומד להימלט ממשמורת חוקית.
  • שוטר שעיכב אדם והמעוכב מתנגד או מסרב להתלוות אליו לתחנת המשטרה, רשאי לעצור אותו.

החשיבות של פנייה לעורך דין פלילי

כפי שניתן להבין, כבר מהפירוט הקצר שהובא כאן, מדובר בנסיבות ספציפיות מאוד. לאור זאת, כעת ניתן להבין כי נוכחות של עורך דין פלילי נדרשת לא רק לצורך סגירת תיק פלילי או לצורך ייצוג בבית המשפט. נוכחותו של עורך הדין נדרשת כבר מרגע המעצר והעיכוב וזאת כיוון שרק איש מקצוע המכיר את החוק יכול להצביע על הכשלים בעבודת המשטרה ולחלץ אזרחים חפים מפשע מעיכוב או מעצר שבוצעו בניגוד לחוק.

המאמר הועיל לכם? שתפו גם את החברים
עורך דין גיל באיער

עורך דין גיל באיער

גיל באיער הינו עורך דין פלילי מהותיקים בישראל. בעברו, כיהן עו"ד באיער כתובע משטרתי וצבר ניסיון רב שנים בהופעה באלפי תיקים פליליים ודיוני מעצר (כולל תיקי נוער) הן כתובע והן כסנגור. בשנת 2009 היה מועמד לכהונת שופט.