באילו מקרים עבירות תנועה נחשבות לעבירות פליליות?

במדינת ישראל ישנן עבירות תנועה הנחשבות עבירות פליליות, ולכן בחלק מהמקרים, חשודים ונאשמים בעבירות אלה, מיוצגים על ידי עורך דין פלילי המתמחה, בין היתר, בדיני תעבורה. יחד עם זאת, לא כל עבירת תנועה מובילה לפתיחת רישום ותיק פלילי, אלא מדובר רק בעבירות תנועה הנחשבות בעיני החוק כחמורות.

הגדרת עבירה פלילית במקרים של עבירות תעבורה

עבירות תנועה מוגדרות לרוב על בסיס מעשה רשלנות. מאידך, עבירות תעבורה הנחשבות כחמורות עשויות להוביל לפתיחתו של תיק פלילי. זאת, בשל העובדה כי הנהג הסביר נדרש להבין את הסיכונים הכרוכים בנהיגה בלתי אחראית ובטוחה ולהימנע מהם.

ניקח, למשל, את המקרה שפורסם, לאחרונה, באתר mynet – בעניין האני פריג’, נהג משאית בטון, אשר דרס, לפני כשנתיים וחצי, שתי רוכבות אופניים והפקיר אותן פצועות. פריג’ נהג בזמן פסילת רישיון, פגע ברוכב אופניים בעיר בני ברק וגרם למותו. די ברור כי במקרה זה מדובר בעבירות פליליות, הן בשל התוצאות הקשות והן בשל הזלזול שהפגין הנהג בחוק.

עבירות תנועה הגוררות פתיחת תיק פלילי

כאמור, תיק פלילי בגין עבירות תעבורה ייפתח רק במקרים של עבירות חמורות, למשל:

  • גרימת מוות ברשלנות – זוהי עבירת תעבורה חמורה העלולה להוביל לעונש של עד 3 שנות מאסר. ההגדרה “רשלנות” מתייחסת לפזיזות או לאדישות, אשר שיקול דעת סביר של אדם מן היישוב היה מונע אותן.
  • תאונת פגע וברח – הפקרה של נפגעים על הכביש מוכרת על ידי החוק כעבירת תעבורה חמורה, שיכולה להוביל ל-7 ואף ל-9 שנות מאסר.
  • נהיגה תחת השפעת אלכוהול או סמים – מאחר שמדובר בנהיגה בלתי אחראית המסכנת את הציבור, זוהי עבירה חמורה שבמקרים של נפגעים עלולה להוביל גם למאסר.
  • עבירות גבוליות – כדוגמת אי ציות לרמזור אדום, אי מתן זכות קדימה או התעלמות חוזרת משלילת רישיון. במקרים חמורים עלולות עבירות אלו להוביל להתייחסות פלילית של בית המשפט ובפסק הדין.

משמעות פתיחת תיק פלילי

תיק פלילי הנו בעל השלכות חמורות על חיי האדם, ולכן חשוב להיות מיוצג במקרים אלו על ידי עורך דין פלילי מנוסה ומיומן. מי שנפתח נגדו תיק פלילי עקב עבירת תנועה, עלול למצוא את עצמו נדון למאסר, בנסיבות מסוימות, ומעבר לכך – עצם הרישום הפלילי מהווה כתם קשה שישפיע על חייו האישיים והחברתיים. ההשפעה עשויה להתבטא, בין היתר, בהגבלות תעסוקה, אי קבלת נשק, אי קבלת רישיון עו”ד/רופא/מהנדס, אי קבלה לעבודה ממשלתית/ציבורית הגבלות הגירה למדינות אחרות ועוד. יחד עם זאת, בעזרת ייצוג משפטי הולם ניתן, לעתים רבות, למנוע רישום זה או לבצע מחיקת רישום פלילי בעתיד.

המאמר הועיל לכם? שתפו גם את החברים
עורך דין גיל באיער

עורך דין גיל באיער

גיל באיער הינו עורך דין פלילי מהותיקים בישראל. בעברו, כיהן עו"ד באיער כתובע משטרתי וצבר ניסיון רב שנים בהופעה באלפי תיקים פליליים ודיוני מעצר (כולל תיקי נוער) הן כתובע והן כסנגור. בשנת 2009 היה מועמד לכהונת שופט.