תיק משטרה פתוח: לבקש סגירתו או לא?

באתר “הארץ” פורסם לאחרונה על סגירת תיק החקירה נגד הקומיקאי ירון ברלד – בשל חוסר בראיות מספיקות. החקירה נגד ברלד נפתחה לפני כארבעה חודשים, והוא נחשד בביצוע מעשה מגונה, לאחר שנערה בת 17 התלוננה נגדו. לאחר מספר ימים, התלוננה גם אישה בשנות ה-30 לחייה נגדו. פרקליטות מחוז חיפה הודיעה על סגירת התיק לאחר שלדבריה עיינה בו באופן יסודי ובחנה את חומרי החקירה.

ברגע שבו מסתיימת חקירה משטרתית של אדם החשוד בעבירה פלילית במדינת ישראל, המשטרה עומדת בפני החלטה שעשויה להיות גורלית – האם לסגור את התיק בשל חוסר ראיות (כמו במקרה המתואר), חוסר עניין לציבור או חוסר אשמה, או שמא להעמיד את החשוד לדין.

במקרים מסוימים, התיק המשטרתי יכול להישאר פתוח וההחלטה יכולה שלא להתקבל אפילו במשך שנים ארוכות.

במהלך כל אותן שנים, החשוד לא יהיה מודע לנעשה בעניינו ולכן ההמלצה של כל עו”ד פלילי היא להגיש בקשה לסגירת תיק. במקרים רבים בקשה רשמית שמוגשת עבור סגירת תיק פלילי יכולה להטות את הכף ולהוביל לאי העמדה לדין.

מדוע כל כך חשוב לסגור תיק פלילי?

סגירת תיק פלילי היא צעד חשוב מאוד, כיוון שבניגוד למה שרבים חושבים, לא רק הרשעה בדין יכולה להוות כתם שחור על חייו של אדם, אלא גם עצם קיומו של התיק הפתוח. אי סגירת תיק פלילי והמשך קיומו יכולים למנוע מהאדם להמשיך לעסוק במשלח ידו או לחילופין לשלול ממנו להשתלב בעבודות מסוימות, להקשות עליו לקבל ויזת תייר לחו”ל במדינות מסוימות ואפילו להקשות עליו לאמץ ילד.

מסיבות אלה, רצוי מאוד לסגור את התיק, כמובן בנסיבות שבהן ניתן לעשות זאת. כמו כן, ישנה חשיבות לעיתוי הגשת בקשה עבור סגירת תיק פלילי.

חשיבות ההתייעצות עם עורך דין פלילי

ישנם כאלה שמקלים ראש בחשיבות ההתייעצות עם עו”ד פלילי לפני הגשת הבקשה עבור סגירת תיק פלילי. שימו לב – סגירה של תיק פלילי היא הליך מורכב מאוד ולא זו בלבד שמדובר בהליך מסובך מבחינה משפטית.

ישנו משקל רב לעילת הסגירה. כך למשל, אם נרשם כי התיק נסגר מחוסר עניין לציבור, הרי שעדיין ניתן להטיל ספק בחפותו של האדם, בעוד שלא כך הם פני הדברים במקרה של תיק שנסגר בשל חוסר אשמה.

הקושי בתהליך המוביל לסגירת התיק הפלילי הפתוח והחשיבות של העילה הנכונה לסגירת התיק, מובילים למסקנה אחת – לפני הגשת הבקשה, יש להיוועץ עם עורך דין פלילי המתמחה בתחום.

עורך הדין יידע כיצד להגיש את הבקשה בצורה הטובה ביותר, באיזה עיתוי לעשות זאת וכמובן, בנסיבות המתאימות, לנסות לסגור את התיק בעילה של חוסר אשמה.

המאמר הועיל לכם? שתפו גם את החברים
עורך דין גיל באיער

עורך דין גיל באיער

גיל באיער הינו עורך דין פלילי מהותיקים בישראל. בעברו, כיהן עו"ד באיער כתובע משטרתי וצבר ניסיון רב שנים בהופעה באלפי תיקים פליליים ודיוני מעצר (כולל תיקי נוער) הן כתובע והן כסנגור. בשנת 2009 היה מועמד לכהונת שופט.