עצות שימושיות להתנהלות נכונה בחקירה

מדי שנה אנשים רבים נדרשים להגיע לחקירה משטרתית באופן פתאומי, מבלי שהעלו בדעתם שיגיע היום שבו ימצאו את עצמם בתחנת המשטרה. מאחר שלרוב מדובר באירוע מפתיע, אנשים רבים שמגיעים לחקירה המשטרתית אינם יודעים בהכרח כיצד להתנהג במהלכה.

כשמוסיפים לכך את העובדה שהחוקרים המשטרתיים מיומנים מאוד בטכניקות חקירה שונות, מתקבלים מצבים שבהם אנשים פולטים מידע שעלול להפליל אותם – ולא פעם מדובר בהודאה בביצוע עבירות שלא ביצעו מעולם בפועל. הנה כמה נקודות פרקטיות שחשוב לדעת על מנת להתנהל בצורה חכמה ונכונה בחקירה.

הצעד הראשון – יצירת קשר עם עורך דין פלילי

חקירה במשטרה? אל תתפשר על ייעוץ עם עו
חקירה במשטרה? אל תתפשר על ייעוץ עם עו”ד פלילי

אל תתפשרו על פגישת ייעוץ עם עורך דין פלילי, גם אם מדובר בפגישה קצרה. זכותכם להתייעץ עמו ולמעשה שמורה לכם הזכות שלא לומר דבר עד להגעתו של עורך הדין שלכם. עורך דין פלילי יכול לספק לכם את כל המידע הרלוונטי בעניינכם בתוך זמן קצר ובאופן מקצועי.

זכרו שהכל מתועד

רבים מהנחקרים בישראל לא מודעים לכך שכל החקירות שמבוצעות במשטרת ישראל מתועדות באופן קפדני. לפיכך, גם אם החוקר מבטיח לכם שכל מה שתאמרו לו יישמר בסוד, זכרו כי בדרך כלל מדובר במניפולציה. כל דבר שתאמרו במהלך החקירה עלול בסופו של דבר לסייע לחוקרים המשטרתיים לגבש נגדכם תיק פלילי מבוסס ראיות.

התעקשות על זמנים

כל עורך דין פלילי מכיר את החוקים שנוגעים לפרקי הזמן שבהם מותר לעכב חשודים לחקירה. עם זאת, המידע אינו מוכר לרבים בקרב הציבור הרחב. שימו לב – לחוקרים עומדת הזכות לעצור אתכם למשך 24 שעות בלבד, גם ללא צו, וכן מותר להם לעכב אתכם לחקירה שמשכה לא יעלה על שלוש שעות. כל עוד לא הוציאה המשטרה הודעה על מעצרכם, אל לה לחרוג מפרקי זמן אלו בשום צורה או אופן. היו ערים לכך ועמדו על שלכם.

רוגע ושיקול דעת

אחד הדברים החשובים ביותר שיש להקפיד עליו הוא להישאר רגועים כמה שניתן במהלך החקירה המשטרתית. נכון שמדובר בסיטואציה מלחיצה ולא נעימה בלשון המעטה, אך עירוב של רגשות ואיבוד העשתונות עלול רק להביא להחמרה במצבכם. במקרים רבים, חקירה משטרתית מתחילה מבדל מידע קלוש ביותר ולכן לא אחת איבוד קור הרוח מוביל רק להגברה של החשדות.

היו רגועים, ענו לחוקרים בסבלנות ובנימוס, שמרו על קור רוח ודעו כי אם לא ביצעתם דבר, קיים סיכוי גדול מאוד שהכל יבוא על מקומו בשלום.

המאמר הועיל לכם? שתפו גם את החברים
עורך דין גיל באיער

עורך דין גיל באיער

גיל באיער הינו עורך דין פלילי מהותיקים בישראל. בעברו, כיהן עו"ד באיער כתובע משטרתי וצבר ניסיון רב שנים בהופעה באלפי תיקים פליליים ודיוני מעצר (כולל תיקי נוער) הן כתובע והן כסנגור. בשנת 2009 היה מועמד לכהונת שופט.