נעצרו בחשד לתקיפת שוטרים: מה הענישה על עבירה זו?

באתר “דה פוסט” פורסם כי עשרה תושבי הכפר הבדואי טרבין שבדרום, נעצרו בחשד שתקפו שוטרים, לאחר שהתנגדו להצבת אנטנה סלולרית בכפר. כתוצאה מהאירועים נפצעו שני שוטרים באורח קל. החשודים הועברו לחקירה.

עבירת תקיפת שוטר או אדם המסייע לשוטר, נחשבת לחמורה בעיני החוק, שכן השוטר הוא נציג החוק ששומר על הסדר הציבורי. מסיבה זו, נקבע עונש מאסר מינימלי של חודש ימים ועד שלוש שנים לעבירה, אלא אם כן הוכחו נסיבות חריגות. כמו כן, בגלל חומרת העבירה, כתבי אישום בעבירה של תקיפת שוטר מוגשים על ידי הפרקליטות ולא על ידי התביעה המשטרתית. על כן, בכל מקרה של האשמה בתקיפת שוטר, חשוב לפנות באופן מיידי לייצוג מטעם עו”ד פלילי בעל ניסיון במקרים אלו.

מהי תקיפת שוטר?

על פי החוק, תקיפת שוטר ותקיפה בכלל הנה מצב של הכאה, דחיפה, נגיעה או הפעלת כוח פיזי באופן ישיר או עקיף, וזאת ללא הסכמת המותקף. תקיפה זו אינה דורשת הוכחת כוונת תחילה, אלא מספיקה העובדה שהמתקיף ידע כי הוא תוקף שוטר. כמו כן, היא אינה מחייבת קיומם של נזקים כתוצאה ממנה ומספיק שגרמה לאי נוחות לשוטר.

תקיפת שוטר מוגדרת כנסיבות מחמירות במקרים בהם התוקף התכוון להפריע או להכשיל את השוטר במילוי תפקידו, וכן במצבים בהם היה התוקף חמוש בכלי נשק קר או חם כמו אבן, מקל ,סכין או אקדח. במקרה המדובר, אכן מדובר ביידוי אבנים לעבר השוטרים, ולכן החשד הוא תקיפת שוטרים. כמו כן, מצבים בהם הותקף השוטר על ידי שלושה אנשים או יותר נחשבים לתקיפה בנסיבות מחמירות. על תקיפה מסוג זה קובע החוק עונש מינימלי של שלושה חודשי מאסר ועד חמש שנים.

הפרעה לשוטר במילוי תפקידו

חשוב לדעת כי גם אם לא בוצעה עבירת תקיפה, אך מטרת הנאשם הייתה להפריע בכוונה לשוטר במילוי תפקידו, נחשב האירוע לעבירה שבגינה העונש המינימלי הנו שבועיים ועד שלוש שנות מאסר. לכן, בעת מפגש עם שוטרים חשוב שלא להתעמת איתם בכל צורה ואופן העלולים לגרום לטענה של הפרעה במילוי תפקיד.

תקיפת שוטר שלא בידיעה

אם לא ניתן היה לזהות את הנתקף כשוטר, כמו במצב בו נציג החוק לא היה לבוש מדים או הזדהה ככזה, האירוע אינו נחשב לתקיפת שוטר אלא לתקיפה רגילה.

התייחסות בית המשפט לעבירות תקיפת שוטר

כאמור, בתי המשפט רואים בחומרה עבירות של תקיפות שוטרים, ואפילו מקרים של תקיפה קלה. לכן הנטייה היא לגזור מאסר בפועל בתוספת מאסר על תנאי ופיצוי כספי לשוטר שהותקף. מסיבה זו, בכל מקרה של הגשת כתב אישום בגין תקיפת שוטר, חשוב לקבל עזרה מטעם עורך דין המומחה בפלילים שידאג לניהול נכון ומושכל של התיק.

המאמר הועיל לכם? שתפו גם את החברים
עורך דין גיל באיער

עורך דין גיל באיער

גיל באיער הינו עורך דין פלילי מהותיקים בישראל. בעברו, כיהן עו"ד באיער כתובע משטרתי וצבר ניסיון רב שנים בהופעה באלפי תיקים פליליים ודיוני מעצר (כולל תיקי נוער) הן כתובע והן כסנגור. בשנת 2009 היה מועמד לכהונת שופט.