מהן נסיבות מקלות בביצוע עבירה פלילית?

בימים האחרונים, עלתה לדיון סוגיית רצח החייל יפתח גריידי, שהצטרפה למקרים רבים של עבירות אלימות חמורות בשבועות האחרונים. באתר mako דנו בעונשים האפשריים של נערים שדוקרים את חבריהם, כמו במקרים האחרונים. אחת הטענות שהושמעה היא שלחלק מהנערים, אין רישום פלילי, וכי יש לקחת זאת בחשבון כנסיבה מקלה לפני גזירת הדין.

לכל עבירה פלילית קבוע עונש מקסימום בחוק. עם זאת, פעמים רבות, העונש שנגזר על נאשמים שמיוצגים על ידי עורך דין פלילי מיומן ומקצועי אינו העונש החמור בהתאם לכתוב בחוק – אלא עונש מופחת וקל יותר. במקרים מסוימים, מצליחים הנאשמים לצאת כשידם על העליונה ולסיים תיק פלילי, שנפתח נגדם, ללא עונש משמעותי. כיצד קורה כי תיק פלילי שבמקרים לא מעטים היה מוצק מאוד ובנוי היטב הסתיים מבלי להעניש את הנאשם באופן חמור? כאן נכנסות לתמונה “נסיבות מקלות”.

עורך דין פלילי גיל באיער - מתוך mako
עורך דין פלילי גיל באיער – מתוך mako

תפקידו של עורך דין פלילי, בכל תחומי העיסוק המשפטי שלו, בין אם מדובר בעבירות תקיפה, רכוש, גידול סמים או תעבורה, הוא להראות לבית המשפט כי גם אם מרשו ביצע את העבירות, הרי שקיימות נסיבות מקלות שיש להתחשב בהן. נסיבות מקלות כשמן כן הן – יכולות להביא להקלה בעונשו של הנאשם. להלן רשימה ובה ארבע נסיבות מקלות אפשריות לדוגמה:

  • עבר פלילי נקי – אם מדובר בתיק רצח, למשל, לא בטוח שהעובדה שלנאשם אין רישום פלילי תיחשב נסיבה מקלה. עם זאת, כשמדובר בעבירות תעבורה, לא אחת קורה שעבר תעבורתי נקי ייחשב כנסיבה מקלה בהחלט.
  • נסיבות מקלות שקשורות בביצוע העבירה – בסעיף 303 בחוק העונשין קבוע, למשל, שאישה שהמיתה את ילדה, בזמן שדעתה הייתה מעורערת, ייגזר עליה עונש של חמש שנות מאסר בלבד, למרות שהדבר נחשב כרצח אם טרם מלאה לתינוק שנה אחת. אמנם לא תמיד במקרים של המתת תינוק תיקון סעיף זה עוזר לנאשמות, אך כבר בלשון החוק ניתן לראות כי ישנן נסיבות מקלות כלשהן לביצוע עבירת המתה.
  • כשלים בהליך החקירה ומחדלים חקירתיים – תיק פלילי מסוג כלשהו יכול להסתיים במקרים רבים כשידו של הנאשם על העליונה משום שעורך דינו הצליח להצביע על כשלים בחומר שהצטבר נגד הלקוח שלו. לא כל עורך דין פלילי שעוסק בתחום יכול למצוא סתירות פנימיות בראיות או למצוא חוסר היגיון בהן ולכן חשוב ליצור קשר עם עורך דין המתמחה בסוג העבירה שבביצועה אתם נאשמים.
  • קושי משפחתי – אם, למשל, אדם צעיר נתפס בביצוע עבירה שהעונש עליה הוא מאסר ממושך, ייתכן שיקלו בעונשו אם הוא נושא לבדו בגידול ילדיו הקטנים או אם הוא מטפל במסירות בהוריו לצורך העניין.

אלה היו רק קומץ של נסיבות מקלות על קצה המזלג. בנוסף, בדיוק כמו שיש נסיבות מקלות בעולם המשפט הפלילי, ישנן גם נסיבות מחמירות שבכוחן לגרום להכפלת מידת החומרה של העונש.

המאמר הועיל לכם? שתפו גם את החברים
עורך דין גיל באיער

עורך דין גיל באיער

גיל באיער הינו עורך דין פלילי מהותיקים בישראל. בעברו, כיהן עו"ד באיער כתובע משטרתי וצבר ניסיון רב שנים בהופעה באלפי תיקים פליליים ודיוני מעצר (כולל תיקי נוער) הן כתובע והן כסנגור. בשנת 2009 היה מועמד לכהונת שופט.