מדיניות אי העמדה לדין בעבירות סמים

על אף העובדה שבפקודת הסמים כתוב באופן מפורש כי שימוש עצמי בסמים נחשב לעבירה פלילית לכל דבר, הרי שרשויות החוק והאכיפה מודעות לכך שישנם מגזרים מסוימים במדינת ישראל שעושים שימוש בסמים קלים מסוגים שונים. לרוב, אף מדובר באוכלוסייה נורמטיבית לכל הדעות, שאינה מעורבת בפעילות עבריינית מכל סוג שהוא, פרט לעישון הסמים.

בהתאם לכך, למרות שהשאיפה היא להנהיג מדיניות אכיפה שוויונית ואחידה על בסיס כלל מערכתי, הרי שבמקרים מסוימים מאוד ניתן יהיה שלא להעמיד אדם לדין, גם אם צרך סמים לא חוקיים.

על אי העמדה לדין בעבירות סמים
על אי העמדה לדין בעבירות סמים (graur codrin)

התנאים שיכולים להביא לאי העמדה לדין בעבירות סמים

ישנם רבים שמוותרים על שירותיו של עורך דין פלילי, משום שהם מאמינים באמת ובתמים שבניגוד לעבירה שנתפסת כחמורה כמו גידול סם בבית, לא נפתח תיק פלילי נגד אדם שנתפס מעשן כמות קטנה של סם. עם זאת, המצב שונה, שכן ישנם כללים ברורים מאוד, שרק אם כולם מתקיימים במקביל, לא ייפתח נגד האדם שנתפס בקלקלתו תיק פלילי. אלו הם הכללים על קצה המזלג:

  • החשוד הודה במעשים.
  • החשוד הגיש בקשה רשמית לסגור את התיק שמתנהל נגדו באזהרה, התחייב כי לא יעשה עוד שימוש בסמים לא חוקיים והצהיר כי הוא מודע לכך שאם ייתפס בשנית, הדין ימוצה עמו גם לגבי הפעם הראשונה.
  • לא קיים לאדם רישום פלילי כלשהו, לרבות רישום בנוגע לעבירות שאינן עבירות סמים.
  • העבירה לא בוצעה בנסיבות מחמירות.

מעבר לכל התנאים שצוינו לעיל, יש כמובן להזכיר שמדובר אך ורק במקרים שבהם האדם נתפס מעשן סמים בפעם הראשונה.

עיכוב הליכים

נקודה חשובה בעניין זה, שגם אליה רבים בקרב הציבור הרחב לא מודעים בימינו, היא שגם אם האדם לא עומד בכל הקריטריונים וגם אם הוכח מעל לכל צל ספק כי הוא נוהג לעשן סמים באופן קבוע, הרי שעדיין ישנה אפשרות לעכב את ההליכים שמתנהלים נגדו. זאת כמובן, בהינתן תנאים מסוימים.

כך למשל, גם אם עד ההגשה של כתב האישום האדם צרך סמים קלים באופן קבוע, אך לפי התצהיר שהגיש שירות המבחן נראה כי חדל להשתמש בסמים המדוברים מזה זמן ניכר, במקרים מסוימים בהחלט ניתן יהיה לעכב את ההליכים נגדו. גם כאן, ישנה חשיבות עצומה לעבודה מול עורך דין פלילי שמתמחה בעבירות סמים, שכן בדרך כלל ללא נוכחות של עו”ד פלילי בתהליך לא ניתן יהיה להעביר בקשה מנומקת ומסודרת באופן רשמי שבסופו של דבר גם תתקבל.

המאמר הועיל לכם? שתפו גם את החברים
עורך דין גיל באיער

עורך דין גיל באיער

גיל באיער הינו עורך דין פלילי מהותיקים בישראל. בעברו, כיהן עו"ד באיער כתובע משטרתי וצבר ניסיון רב שנים בהופעה באלפי תיקים פליליים ודיוני מעצר (כולל תיקי נוער) הן כתובע והן כסנגור. בשנת 2009 היה מועמד לכהונת שופט.