כתב אישום על גרימת מוות ברשלנות – מה שונה מהריגה?

בתחילת החודש הוגש כתב אישום נגד חייל צה”ל, בגין גרימת מוות ברשלנות בעת שנהג בג’יפ שהתהפך בגבול ישראל-סוריה, כך לפי כתבה שפורסמה בוואלה. כתוצאה מהתאונה נהרג החייל דור ג’אן ונפצעו שלושה חיילים באורח בינוני עד קשה.

כאשר מדובר בתיק שעוסק במוות של אדם כתוצאה מתאונת דרכים, חשוב מאוד להבין כי מדובר על תיק פלילי, כלומר, על מקרה בו בסופו של דבר יכול למצוא את עצמו אדם במאסר.

עם זאת, לא כל מקרה בו הנהג הפוגע נטל את חייו של אדם אחר, אכן תוצאות המשפט יסתיימו בכך שהנאשם ימצא את עצמו מאחורי סוגר ובריח.

באופן כללי, ניתן לחלק את האישומים בתחום לשניים: גרימת מוות ברשלנות והריגה. במקרה הספציפי שתואר בפתיחה, הוחלט להאשים את החייל בגרימת מוות ברשלנות, מכיוון שהוא לא התייחס להוראות של מפקד הג’יפ להאט.

ההבדלים העיקריים

כאשר המשטרה מגיעה למסקנה כי אדם אחד הביא למותו של אדם אחר, היא צריכה להגיע להחלטה חשובה שתקבע במידה רבה את גורלו של הנהג הפוגע.

ההחלטה נסובה סביב נסיבות המקרה ובסופה תמליץ המשטרה אם להמליץ לפרקליטות להגיש כתב אישום שמאשים את נהג באשמת הריגה או באשמת גרימת מוות ברשלנות.

גרימת מוות ברשלנות משמעה כי הנהג הפוגע אכן גרם למותו של אדם אחר, אך בשעת הנהיגה הוא לא היה מודע בשום צורה לאופציה של גרימת מוות, לעובדות ולנסיבות וכי לא הייתה לו שום כוונה לגרום להרג.

עם זאת, אם אדם נהג במהירות רבה מעבר למותר כשהוא מתמרן את מכוניתו בצורה מסוכנת ולא אחראית, הרי שישנו סיכוי לא רע שהנהג יורשע בהריגה, מכיוון שכפי שזה נראה, הוא היה מודע לכך שנהיגתו עלולה לסכן אנשים אחרים.

ההבדל בענישה

המיומנות של עו”ד פלילי במקרים האלו באה לידי ביטוי לא רק בהוכחת הנסיבות או הפרכתן, אלא גם ביכולת להשפיע על בית המשפט בכל הנוגע לחומרת הענישה.

כך למשל הריגה יכולה להסתכם בלא פחות מ-20 שנות מאסר בפועל, שזהו העונש המקסימלי הקבוע בחוק.

עם זאת, עורך דין פלילי מוצלח עשוי למתן את העונש ולהוביל לכך שהנאשם ירצה את עונש מינימלי ככל שניתן בהתאם לנסיבות.

כשמדובר על גרימת מוות ברשלנות, ישנן שלוש קטגוריות בהתאם לנסיבות – עבור הקלה שבהן ניתן לגזור על הנאשם עבודות שירות ותו לא, ועבור החמורה שבהן, בית המשפט יכול להחליט שעל הנאשם לשבת לא פחות משנתיים בבית הכלא.

המאמר הועיל לכם? שתפו גם את החברים
עורך דין גיל באיער

עורך דין גיל באיער

גיל באיער הינו עורך דין פלילי מהותיקים בישראל. בעברו, כיהן עו"ד באיער כתובע משטרתי וצבר ניסיון רב שנים בהופעה באלפי תיקים פליליים ודיוני מעצר (כולל תיקי נוער) הן כתובע והן כסנגור. בשנת 2009 היה מועמד לכהונת שופט.