עו”ד פלילי גיל באיער: גניבה בידי מורשה – מה העונש הצפוי?

עורך דין פלילי
על עבירת גניבה בידי מורשה (David Castillo Dominici)

אמנם לא שומעים עליהן כל כך הרבה בהשוואה לעבירות אחרות, אולם גם הן נפוצות מאוד וכמותן מוגשות לבית הבית המשפט בכל שנה. עבירות של גניבה בידי מורשה, המוגדרות בחוק העונשין בסעיף 383, יכולות לכלול את העבירות הבאות:

  • גניבה של דבר כלשהו שניתן לגנוב כדין וללא ידיעה או הסכמה מבעליו, תוך מרמה וכוונה לשלול את הנכס מבעליו לצמיתות.
  • גניבה של דבר כלשהו, כאשר הרכוש הגיע לידי הגנב כדין. למשל, אם הוא התבקש לשמור על חפץ יקר ערך או על כספים של לקוחות (הכסף נמצא אצלו, אך הוא ביצע בו שימוש לרעה) או שימש כעובד חיצוני במקום, כגון עובד בחברת שילוח או מסדר מדפים בסופרמרקט.

עבירות של גניבה בידי מורשה נחשבות לחמורות מאוד, בעיקר בשל הפגיעה באמון הנגרמת בשל כך. מסיבה זו בדיוק נוטה בית המשפט להתייחס אליהן ברצינות רבה, ולפסוק עונשים כבדים יחסית.

מהו העונש הצפוי למי שביצע עבירה זו?

אז מה העונש על גניבה? אדם הנתפס מבצע עבירת גניבה מסוג זה צפוי לעונש חמור. בית המשפט שמתייחס בחומרה רבה מאוד לעבירות שכאלה, מדגיש את הפגיעה באמון הנגרמת בשל עבירה זו ואת עוגמת הנפש. בכל שנה מוגשים לבית המשפט לא מעט מקרים של גניבה שבוצעו על ידי בעלי מקצוע שונים, שהוליכו שולל את לקוחותיהם – בין אם מדובר בפקידי בנק, בעורכי דין ובכל בעל מקצוע אחר, שניצל את הקשר שלו עם הלקוח לצורך ביצוע הגניבה.

במקרים של גניבה בידי מורשה ניתן להיעזר בשירותיו של עורך דין בעל ניסיון, המכיר היטב את החוק הפלילי ויכול לסייע לחשוד בדבר עבירה זו. עורך דין פלילי יבחן את המקרה ואת נסיבותיו לעומק ויבדוק באילו דרכים ניתן להקל על עונשו של החשוד/הנאשם בעבירה זו. עבירות אלה פוגעות בכללי יסוד חשובים ביותר, כללי הגינות וגם כללי יושר, החלים על בעלי תפקידים שונים, בבואם להציע את שירותיהם ללקוחות. עורך דין פלילי מחפש את הדרכים להציג בפני בית המשפט שמדובר במקרה אחר, או כזה, לכל הפחות, שאיננו מצדיק את העונש שניתן.

הענישה בעבירה זו

אז מה העונש על גניבה? העונש הצפוי, בדרך כלל, למי שנתפס מבצע עבירה זו, עלול להגיע למאסר בפועל (בהתאם לחומרת העבירה) וגם לקנס כספי גבוה. ההקלה בעונש יכולה להיעשות בעזרתו של עורך הדין, העומד לרשותו של הנאשם, ובקיא בכל הסוגיות המשפטיות הקשורות לחוק העונשין. לפני שפונים לעורך דין פלילי, מומלץ לוודא שהוא אכן מתמחה בתחום ואכן מהווה הכתובת המתאימה, שבה כדאי להיעזר.

המאמר הועיל לכם? שתפו גם את החברים
עורך דין גיל באיער

עורך דין גיל באיער

גיל באיער הינו עורך דין פלילי מהותיקים בישראל. בעברו, כיהן עו"ד באיער כתובע משטרתי וצבר ניסיון רב שנים בהופעה באלפי תיקים פליליים ודיוני מעצר (כולל תיקי נוער) הן כתובע והן כסנגור. בשנת 2009 היה מועמד לכהונת שופט.