שמירה על זכות השתיקה – האם היא מסייעת לנחקר?

אדם שנפתח נגדו תיק פלילי במדינת ישראל זכאי לשמור על שתיקה במהלך חקירתו במשטרה.

מדובר בזכות בסיסית לה זכאים חשודים בביצוע עבירות פליליות החל מרגע עליית החשד, ומטרתה המרכזית הנה למנוע הפללה עצמית בעת מענה על שאלות שונות.

כדי לדעת באילו שאלות מותר ועדיף לשמור על זכות השתיקה, יש לעבור את ההליך בליוויו של עורך דין פלילי מנוסה.

מקרה מעניין בנושא פורסם לאחרונה ב-ynet: מוטי חסין, שמואשם ברצח, העיד בבית המשפט ובאחת מתשובותיו התייחס לעובדה ששמר על זכות השתיקה כאשר נחקר.

לטענתו, היו מקרים בעבר שבהם הוא נחקר בתור עד ואף קורבן, אך לא דיבר. הוא הסביר כי הוא אינו סומך על המשטרה, ומעוניין שבית המשפט יחליט בעניינו, על סמך הראיות בלבד.

17-04

הרציונל שמאחורי זכות השתיקה

החוק בישראל דוגל בגישה הרווחת במערב, כי אדם הנו חף מפשע עד שלא הוכח אחרת בבית המשפט. כמו כן, זכותו למנוע הפללה עצמית שלא מרצון במענה על שאלות במהלך חקירה משטרתית.

יש לציין כי הזכות להימנעות מהפללה עצמית עשויה לחזק את הראיות הקיימות נגד הנאשם.

מקום שאדם סביר היה נדרש לתת הסבר וכאשר הסבר שכזה לא ניתן – ביהמ״ש עלול שלא לקבל את גרסתו המאוחרת של הנאשם בביהמ״ש.

כמו כן, במקרים שנדרשת תוספת ראייתית להוכחת האשמה – עלולה השתיקה בחקירה לשמש כתוספת זו.

אדם אמנם רשאי לבחור מרצונו להעיד נגד עצמו, אך בעיקרון חובת הוכחת האשמה במשפט הפלילי מוטלת על התביעה, דהיינו על המשטרה, על עורך דין פלילי של הפרקליטות ועל היועץ המשפטי לממשלה.

להתמודד עם חקירת המשטרה

זכותו של אדם שלא להפליל את עצמו ניצבת פעמים רבות בסתירה לעבודתם של מנגנוני חקירה מיומנים של המשטרה, העלולים להובילו שלא מרצונו להפללה עצמית.

זאת מאחר שהחקירות מתקיימות במתקנים מיוחדים של משטרה, בעוד החוקרים נעזרים בשאלות מכשילות ובתחבולות, ובהפעלת לחץ נפשי על הנחקר.

כל אלו עלולים לגרום למעידה ולהודאה במעשים פליליים.

את חוסר השוויון אמורה לאזן זכות השתיקה, אשר נועדה לצמצם ככל הניתן מצבים של הפללות עצמיות שלא מרצון. לכן, מיד לאחר קבלת זימון לחקירה משטרתית, חשוב לקבל הדרכה מקצועית מטעם עו”ד פלילי אודות השאלות עליהן עדיף שלא לענות.

הדרכת עורך דין פלילי לקראת חקירה משטרתית

כאמור, מרגע קבלת הזימון לחקירה משטרתית בגין עבירות פליליות, יש לפנות אל עו”ד פלילי לקבלת סיוע והדרכה.

עורך הדין יסביר ללקוח את משמעותה של זכות השתיקה והמצבים בהם ניתן ורצוי להשתמש בה, מבלי שהדבר ייחשב שיבוש הליכי חקירה ומבלי לגרום לחיזוק הראיות כנגדו.

כך לדוגמא, אדם יכול שלא לענות על שאלות המפלילות אותו, אך אינו יכול לשמור על זכות זו בנוגע להפללת אנשים אחרים.

כלים אלו ונוספים יסייעו לחשוד בפלילים לעבור את החקירה המשטרתית עם מינימום נזק.

המאמר הועיל לכם? שתפו גם את החברים
עורך דין גיל באיער

עורך דין גיל באיער

גיל באיער הינו עורך דין פלילי מהותיקים בישראל. בעברו, כיהן עו"ד באיער כתובע משטרתי וצבר ניסיון רב שנים בהופעה באלפי תיקים פליליים ודיוני מעצר (כולל תיקי נוער) הן כתובע והן כסנגור. בשנת 2009 היה מועמד לכהונת שופט.