הנחת המטען בבת ים: מתי יועמד קטין לדין?

נער בן 13 מהעיר בת ים מואשם שהניח מטען חבלה בגן ציבורי בעיר, כך פורסם לאחרונה בכלי התקשורת ובהם אתר ynet. מכתב האישום התברר שהנער היה מעוניין לנקום באדם אחר, שנקלע לקטטה עם אחיו המרצה עונש מאסר. עוד התברר שהנער רכש את המטען משי שמאילוב בן ה-29 והטמין אותו במקום מסתור. כמו כן, הנער כבר ניסה להפעיל את המטען, אך ויתר על התכנון. מקרה זה נחשב לחריג בשל גילו הצעיר מאוד של הנער הנאשם – ממנו עולה הדילמה: האם יש להעמיד לדין קטין?

כל עורך דין פלילי שמטפל בתיקים שעניינם עבירות פליליות שבוצעו על ידי קטינים, יוכל לומר שהחוק במדינת ישראל, כמו ברוב מדינות העולם המערבי, מתייחס באופן שונה לעבריינות קטינים מאשר האופן שבו הוא מתייחס לעבירות שבוצעו על ידי בגירים.

כך למשל, תקופת ההתיישנות על עבירות שבוצעו על ידי קטינים קצרה יותר ועומדת על שנה אחת בלבד. כמו כן, הדיונים בענייני קטינים מתנהלים בדלתיים סגורות ובבתי משפט לנוער בלבד – ובנוסף חלה החובה על בית המשפט להפנות את הקטינים לפני ההרשעה לשירות המבחן, על מנת לקבל תסקיר מבחן ולבחון אפשרות של אי העמדה לדין.

הגיל שאפשר להתחיל

כל מה שנכתב כאן נכון רק עבור קטינים בטווח גילאים מסוים. כך למשל, אם מדובר בקטין בן 11 וחצי בלבד, הרי שלא משנה מה היא העבירה שביצע, או שלכל הפחות נמצא חשוד בביצוע שלה, בשום פנים ואופן לא ניתן יהיה לשפוט אותו. גיל האחריות הפלילית (הגיל שממנו ניתן להעמיד אדם לדין) במדינת ישראל הוא 12 שנים ולא למטה מכך. במילים אחרות, במקרה הנדון ישנה אפשרות להעמיד את הקטין לדין.

עם זאת, ניתן להעמיד לדין גם בגירים בגין עבירות שביצעו בהיותם קטינים, כל עוד לא עברה שנה מיום ביצוע העבירה. לצורך העניין, ניתן להעמיד לדין אדם בן 19 פחות יום על עבירה שביצע בגיל שמונה עשרה פחות יום. לפי החוק ישנם מקרים מסוימים שניתן להעמיד בהם קטין לדין גם אם חלפה יותר משנה מיום ביצוע העבירה. אם חלפה שנה אחת או יותר מכך, ישנה אפשרות להגיש בקשה מיוחדת ליועץ המשפטי לממשלה ולבקש בה להעמידו לדין, למרות פרק הזמן שחלף מביצוע העבירה.

החשיבות של סגירת תיק פלילי

סגירת תיק פלילי היא צעד חשוב במקרים אלו, ובמקרים מסוימים הוא נחשב לפשוט. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שכיום מחצית מהעבירות שמבוצעות על ידי קטינים מסתיימות בסופו של דבר בהליכים של אי תביעה. ללא סגירת תיק פלילי או מחיקת רישום פלילי בשלב מאוחר יותר, במקרה של הרשעה, הקטין יישא כתם שחור שיאפיל על המשך חייו בכל מובן אפשרי. לרישום פלילי ישנה השפעה על השירות הצבאי, על משלח ידו של הקטין לכשיגדל, על קשריו החברתיים ומיותר לציין איזו פגיעה קשה יש לרישום פלילי על ביטחונו ודימויו העצמי של האדם.

בכל מקרה שבו מועלים חשדות נגד קטין ישנה חשיבות עליונה ליצור קשר עם עורך דין פלילי שמתמחה בתחום על מנת לקבל תמונת מצב מלאה בנוגע לזכויות הקטין ולגבי סיכוייו לסיים פרק זה בחייו מבלי לעמוד לדין.

למידע על – עורכי דין פליליים לנוער

המאמר הועיל לכם? שתפו גם את החברים
עורך דין גיל באיער

עורך דין גיל באיער

גיל באיער הינו עורך דין פלילי מהותיקים בישראל. בעברו, כיהן עו"ד באיער כתובע משטרתי וצבר ניסיון רב שנים בהופעה באלפי תיקים פליליים ודיוני מעצר (כולל תיקי נוער) הן כתובע והן כסנגור. בשנת 2009 היה מועמד לכהונת שופט.