נהג זוכה למרות שנהג תחת השפעת סמים – בגלל חיפוש לא חוקי

בחדשות 2 פורסם לאחרונה מקרה של גבר שנהג תחת השפעת סמים, אך זוכה מכל אשמה, וזאת משום שהראיות נגדו הושגו באמצעות חיפוש לא חוקי, שבו השוטרים לא הסבירו לו מהן זכויותיו. הגבר נהג בשנת 2008 בחדרה, ולצידו שהה במכונית אדם המוכר למשטרה מתחום עבירות הסמים. השניים עוכבו לאחר שזיהה את הנוסע לצד הנהג, ערך חיפוש ברכב ומצא כלי לעישון סמים וקנאביס. הנהג הובא לבית חולים, שם ביצע בדיקות דם ונמצא שהוא תחת השפעת סמים.

עו”ד פלילי מטעמו, טענה בפני בית המשפט שלא הוסברו לו זכויותיו לפני החיפוש והוא לא נתן הסכמה מדעת לחיפוש – לכן הראיות נגדו הושגו שלא כדין. בית משפט השלום לתעבורה בחדרה קיבל את טענות הסנגורית וזיכה את הנהג.

במקרים רבים, המשטרה עורכת חיפוש אקראי ברכב של אדם או בביתו ומוצאת סמים. ישנה פסיקה של בית המשפט העליון מחודש מרץ 2012 שקובעת שאם לשוטרים לא היה יסוד סביר לחשוד שהאדם מחזיק סמים – למשל, הוא לא התנהג בצורה מוזרה או לא היה ריח של סמים באוויר – אין להם זכות לבצע חיפוש ללא צו, ולכן עליהם לבקש רשות מהאדם לבצע חיפוש. אם הוא לא מסכים לבצע חיפוש, מדובר בחיפוש בלתי חוקי.

מה ניתן לעשות במקרה שכזה?

ההצעה היא לא להתנגד באופן פיזי, שכן האדם עלול להסתכן בתקיפת שוטר או בהכשלת עובד ציבור. אם בכל זאת ישנה סיטואציה שבה אין שום חשד לדעת האדם, ההצעה היא לומר לשוטרים כי אתם מתנגדים לחיפוש ומבקשים שהדבר יירשם. שוב נדגיש, על ההתנגדות להיות מילולית ולא פיזית.

צפו – עו”ד פלילי גיל באיער מסביר על חיפוש לא חוקי:

המאמר הועיל לכם? שתפו גם את החברים
עורך דין גיל באיער

עורך דין גיל באיער

גיל באיער הינו עורך דין פלילי מהותיקים בישראל. בעברו, כיהן עו"ד באיער כתובע משטרתי וצבר ניסיון רב שנים בהופעה באלפי תיקים פליליים ודיוני מעצר (כולל תיקי נוער) הן כתובע והן כסנגור. בשנת 2009 היה מועמד לכהונת שופט.