למרות המקרים הבעייתיים, המשטרה ממשיכה בשימוש בטייזר

ב-ynet פורסם כי השוטר סעיל אנעים מואשם שירה בעצור באמצעות אקדח טייזר לא פחות מ-24 פעמים. לפי כתב האישום, השתמש השוטר באופן לא סביר ולא חוקי בכלי ההלם החשמלי.

הכתבה מתוך ynet
הכתבה מתוך ynet

אנעים בן ה-29 נאשם בהתעללות ובשימוש שלא לצורך באקדח הטייזר, זאת כאשר האדם העצור היה אזוק. כאן מדובר לדעתי בעבירה של תקיפה חבלנית או בגרם חבלה חמורה.

לפי האישום, חושמל העצור כשהיה על הקרקע, כשישב בניידת המשטרה ואף במהלך חקירתו, וזאת מבלי שתהיה סיבה מיוחדת. כתב האישום הוגש לאחר שמפכ”ל המשטרה, רנ”צ יוחנן דנינו, החליט להקפיא לפחות באופן זמני את השימוש באקדח הטייזר, שעלה לכותרות בימים האחרונים בשל הסרטון ובו פעיל ימין שמחושמל תוך כדי מעצרו.

עורכי דין פליליים נתקלים לעתים במקרים שבהם השוטרים שאמורים לשמור על החוק, מנצלים את כוחם לרעה. אקדח הטייזר הוא למעשה סוג של הפעלת כוח כלפי חשוד. זהו אמצעי שאינו קל, אבל גם אינו קשה כמו ירי מאקדח. למרבה הצער, עדיין לא גובש נוהל מסודר לשימוש באקדח הטייזר במשטרת ישראל והוא אמור להתגבש בקרוב. עם זאת, כאמצעי כוח פוגעני, יש להשתמש בו רק כאשר חשוד מתנגד למעצרו וקיימת סכמה לפגיעה בגופם של השוטרים, ורק לאחר שהוזהר תחילה.

מה יקרה אם השוטר יורשע?

במקרה של שימוש בלתי מוצדק בטייזר והעמדת השוטר לדין, הענישה צפויה להיות כואבת גם היא, על מנת ליצור הרתעה בקרב השוטרים. העונש הצפוי להערכתי כעו”ד המומחה בתחום הפלילי, על סמך מקרים רבים, הוא מאסר בפועל לתקופה של שנה עד שנתיים, בהתאם למספר השימושים הבלתי מוצדקים כלפי אותו חשוד והנזק הגופני שנגרם לו.

למרות המקרים השנויים במחלוקת, אין מקום להוציא משימוש את אקדח הטייזר, אבל יש לגבש נוהל מסודר להפעלתו – רק במקרה של סכנה לפגיעה מוחשית בגופם של השוטרים. כמוכן, יש להכשיר את השוטרים המפעילים את אקדח הטייזר בהדרכה מקיפה בנושאים המשפטיים הקשורים בשימוש בו. בכל מקרה, במקרים שנויים במחלוקת שכאלו, יש להתייעץ בעורך דין פלילי מתאים.

צפו בשימוש באקדח טייזר שבוצע לאחרונה במעצר:

המאמר הועיל לכם? שתפו גם את החברים
עורך דין גיל באיער

עורך דין גיל באיער

גיל באיער הינו עורך דין פלילי מהותיקים בישראל. בעברו, כיהן עו"ד באיער כתובע משטרתי וצבר ניסיון רב שנים בהופעה באלפי תיקים פליליים ודיוני מעצר (כולל תיקי נוער) הן כתובע והן כסנגור. בשנת 2009 היה מועמד לכהונת שופט.