החמרת הענישה בעבירות אלימות נגד קשישים

באתר “בחדרי חרדים” פורסמה כתבה ולפיה שלוש שנות מאסר נגזרו על אברך תושב ירושלים, שהואשם והורשע בעבירות אלימות ואיומים נגד קשישה. האישה הקשישה המתגוררת בשכונת נחלאות נחשדה על ידי מספר מתושבי השכונה בתקיפת ילדים ובהטפה לנצרות, ולכן הנאשם, בשיתוף מספר אנשים נוספים, הגיעו לביתה של האישה והכו אותה נמרצות, במשך פרק זמן ממושך. בשל כך, הואשם והורשע אחד ממבצעי העבירות ונגזר עליו עונש של שלוש שנות מאסר, בנוסף ל-12 חודשי מאסר על תנאי.

למרבה הצער, אלימות כנגד קשישים היא תופעה קשה שממדיה רק הולכים ומתפשטים בשנים האחרונות. על מנת למגר תופעה חמורה ומעוררת סלידה זו – המחוקק נוקט עמדה של החמרת הענישה בגין עבירות אלימות נגד קשישים. להחמרה זו היה ביטוי מובהק בשנת 2008 בכל הקשור לאלימות נגד קשישים, וכעת היא עולה לדיון ולהצבעה בכנסת גם בנוגע לעבירות אחרות כנגד ציבור זה, כמו בריונות, אלימות במשפחה, סחיטה ואיומים.

אלימות נגד קשישים

החומרה שבתופעת מעשי אלימות נגד קשישים

כאמור, המחוקק רואה בחומרה רבה מעשים אלו, בשל היותה התייחסות מחפירה, מבזה ומנצלת כלפי ציבור חסר ישע. זוהי תופעה הגוזלת מהקשיש את כבודו ולא פעם גם את רכושו המועט, וכמובן פוגעת בגופו ובנפשו. מעבר לכך, היא אינה פוגעת רק בקורבן עצמו, אלא מעמידה את כלל ציבור הקשישים ובני משפחותיהם במצב של חוסר ביטחון, חוסר אונים וחרדה עקב החשש שגם הם יותקפו.

במטרה להרתיע ולמגר את התופעה הקשה – מצא לנכון המחוקק להחמיר את הענישה בגין מעשי אלימות נגד קשישים. יחד עם זאת, יש לציין כי, כמו בנוגע ליתר העבירות הפליליות, המחוקק מודע לכך כי כל מקרה נבחן לגופו. לכן, במקרים אלה, ישנה חשיבות רבה לקבלת ייצוג הולם מטעם עורך דין פלילי מנוסה.

תיקון בחוק העונשין משנת 2008
בשנת 2008, מתוך מטרה להתמודד עם ביצוע עבירות אלימות נגד קשישים, אושר בכנסת תיקון לחוק העונשין והוסף סעיף מיוחד (368 ו’) העוסק, באופן ישיר, בעבירות של תקיפת זקנים. על פי תיקון זה, מוגדר זקן כמי שגילו 65 ומעלה, ומפורטת ענישה ספציפית בגין עבירות של תקיפת זקן. הענישה עומדת על החל מ-5 שנות מאסר לתוקף זקן והגורם לו לחבלה ועד 7 שנות מאסר למי שתוקף זקן וגורם לו לחבלה חמורה.

להבדיל מהסעיף הכללי בחוק העונשין העוסק בתקיפת חסר ישע, אין צורך להוכיח כי הנתקף הזקן היה חסר ישע (מי שאינו מסוגל לדאוג לצרכיו) ודי כי הפרקליטות תוכיח כי גילו של הקורבן עלה על 65 (אף אם בריאותו הייתה מצוינת והיה בעיצומה של ריצת בוקר) ע”מ לבקש מביהמ”ש להחמיר בענישת הנאשם. ההחמרה בענישה והשינוי המהותי בתיקון זה הוא היותו מחייב בעונש של מאסר בפועל, כאשר ללא נסיבות מיוחדות – לא ניתן להמיר את כולו למאסר על תנאי. הנסיבות המיוחדות נבחנות בכל מקרה לגופו, ועל מנת להוכיחן בבית המשפט חשוב ביותר ואף קריטי עבור הנאשם לקבל סיוע מיידי מאת עו”ד פלילי מיומן ומנוסה.

המאמר הועיל לכם? שתפו גם את החברים
עורך דין גיל באיער

עורך דין גיל באיער

גיל באיער הינו עורך דין פלילי מהותיקים בישראל. בעברו, כיהן עו"ד באיער כתובע משטרתי וצבר ניסיון רב שנים בהופעה באלפי תיקים פליליים ודיוני מעצר (כולל תיקי נוער) הן כתובע והן כסנגור. בשנת 2009 היה מועמד לכהונת שופט.