האם גם על עבירות תעבורה ישנו רישום פלילי ובאילו מקרים?

רבים בקרב הציבור הרחב מודעים לכך שעבירת תעבורה היא עבירה פלילית לכל דבר ועניין. לאור זאת, רבים מהנהגים שנאשמו בביצוע עבירת תעבורה תוהים אם עליהם ליצור קשר עם עורך דין פלילי על מנת להקדים תרופה מכה ולמזער את הסיכוי שייפתח להם תיק פלילי במשטרה.

ישנם מקרים שבהם ההמלצה תהיה לפנות לעורך דין לענייני תעבורה או לעורך דין המתמחה בנזיקין. עם זאת, נוכחותו של עורך דין פלילי נחוצה בדרך כלל בשתי סיטואציות מרכזיות, עליהן נרחיב בשורות הבאות.

גרימת מוות ברשלנות

גרימת מוות ברשלנות היא עבירת תעבורה חמורה ביותר שיכולה להוביל לעונש מאסר של שלוש שנים ולא פחות מחצי שנה. על קצה המזלג ניתן לציין כי רשלנות מוגדרת בחוק כחוסר מודעות לקיום המעשה, לקיום של הנסיבות או לעצם אפשרות שהמעשה יגרום לתוצאותיו בפועל, בזמן שכל אדם מן הישוב יכול היה להיות מודע לכך.

הפקרת אדם לאחר פגיעה

הפקרה של אדם לאחר פגיעה בתאונת דרכים (“פגע וברח”) נחשבת לפי החוק בישראל לעבירת התעבורה החמורה ביותר מבחינת הענישה. למעשה, בעוד שגרימת מוות ברשלנות עלולה להוביל לעונש מקסימלי של שלוש שנות מאסר, הרי שהפקרת אדם לאחר פגיעה, עלולה להוביל ללא פחות משבע שנות מאסר. יש לציין שבנסיבות מסוימות בהן ניתן להוכיח כי הנהג היה מודע לכך שפצע את האדם שהפקיר, הרי שהעונש המקסימלי הוא תשע שנות מאסר.

אחד המקרים המפורסמים של תאונות פגע וברח נדון לאחרונה בתכנית “אולפן שישי” בערוץ 2 – מדובר ביניב פיירובוסקין שהודה שדרס שתי אצניות והפקיר אותן בשטח לפני כשנתיים. עם זאת, לאחר שכבר נאשם במעשה, הוא זוכה מחמת הספק, לאחר משפט ארוך ומתוקשר, ובסיוע של עורך דין פלילי.

המשמעות של התיק פלילי

מעבר לכך שמדובר בעבירות חמורות ביותר שדינן מאסר, הרי שיש להתייחס לעצם המשמעות של תיק פלילי. רישום פלילי מגביל מאוד את הנהג והקלון שירבוץ עליו ילווה אותו זמן רב לאחר המאסר. בין היתר נהג בעל רישום פלילי, כמו כל אדם אחר שבעברו ישנן עבירות פליליות, יתקשה בהגירה למדינות מסוימות, לא יוכל לעסוק במקצועות מסוימים, יתקשה לאמץ ילד ועוד.

imutz

מחיקת רישום פלילי היא צעד אפשרי במקרים שבהם נפתח התיק הפלילי, אך לצורך כך יש כמובן להיעזר בעו”ד פלילי. לאחר ביצוע עבירת תנועה שגוררת רישום פלילי, יש חשיבות עליונה ליצור קשר באופן מיידי עם עו”ד פלילי על מנת למנוע את הרישום או לכל הפחות על מנת לדאוג לכך שבעתיד יהיה קל יותר לבצע מחיקת רישום פלילי.

המאמר הועיל לכם? שתפו גם את החברים
עורך דין גיל באיער

עורך דין גיל באיער

גיל באיער הינו עורך דין פלילי מהותיקים בישראל. בעברו, כיהן עו"ד באיער כתובע משטרתי וצבר ניסיון רב שנים בהופעה באלפי תיקים פליליים ודיוני מעצר (כולל תיקי נוער) הן כתובע והן כסנגור. בשנת 2009 היה מועמד לכהונת שופט.