אי העמדה לדין בתמורה לגט: הפרקליטות הראתה אנושיות

באתר “וואלה” פורסם על כך שהפרקליטות התחייבה שלא תעמיד לדין אדם שחשוד בעבירות מין באשתו לשעבר ובאחיה, זאת משום שהוא הסכים לתת לאישה גט אחרי שבע שנים.

לאחר מאמצים רבים שנמשכו שבע שנים, קיבלה האישה, אם לשני ילדים, את הגט. עם זאת, בתמורה לכך, הבעל שברח מהארץ וחשוד בביצוע עבירות מין בה ובאחיה, לא יועמד לדין, על פי התחייבות של הפרקליטות. מדובר בוויתור שביצעה האישה, שכן לדבריה היא הייתה מעוניינת “לקבל את חייה בחזרה ולא לחכות”.

סגירת תיק פלילי ספציפי זה, התקבלה לטענת הפרקליטות בשל “חוסר עניין לציבור”, וזאת מכיוון שלא התאפשר לחקור את החשוד בגלל התיישנות המקרים. במהלך אותן שנים, ניסו בני המשפחה של האישה לאתר את הבעל החשוד, אבל זה נמלט להונגריה, מדינה שממנה אי אפשר לבקש הסגרה לישראל. על מנת לפתור את המשבר, נמצא הפתרון היצירתי ויוצא הדופן הזה.

סרבנות גט – לא עבירה פלילית

אי העמדה לדין של אדם אפשרית בשל מספר סיבות, בהן נתקלים עורכי דין פליליים מפעם לפעם. הראשונה היא התיישנות העבירה. מדובר בחמש שנים ממועד האירוע או ממועד החקירה, לפי המאוחר, בעבירות מסוג עוון, עשר שנים בעבירות מסוג פשע ו-20 שנה במקרה של עבירות שעונשן מאסר עולם, כגון רצח. יתר הסיבות הן חוסר אשמה, חוסר ראיות וחוסר עניין לציבור.

במקרה הספציפי הנוכחי של סרבנות גט וחשד לעבירות מין, אין כפל עבירה, מכיוון שאי מתן גט אינו עבירה פלילית. זהו סטטוס המאפשר לבית הדין הרבני להטיל על הבעל הסרבן סנקציות, כגון: איסור החזקת רישיון נהיגה, איסור יציאה מהארץ, מאסר ועוד.

תיק חמור יותר היה משנה את עמדת הפרקליטות

אין ספק שמדובר במקרה מורכב המשלב הן בעיות טכניות להעמדה לדין (אי חקירת הבעל והתיישנות של חלק מהעבירות) והן בעיות אישיות של האישה המחייבות התחשבות. אם היה מדובר בתיק חמור יותר, כגון רצח, הפרקליטות לא הייתה מסכימה ל”הסדר” שנקבע.

בענייננו, מכיוון שהעבירות נעברו כלפי האישה ואחיה ומכיוון שהם היו מוכנים לוותר על העמדתו לדין של הבעל, בתוספת הבעיות הטכניות שצוינו ובמיוחד נוכח הרצון להיטיב את מצבה האישי-משפחתי של האישה על ידי קבלת גט והיכולת לצאת לחיים חדשים – הפרקליטות נעתרה לבקשה וסבורני שהדבר נעשה בצדק, בחכמה ותוך אנושיות גדולה.

המאמר הועיל לכם? שתפו גם את החברים
עורך דין גיל באיער

עורך דין גיל באיער

גיל באיער הינו עורך דין פלילי מהותיקים בישראל. בעברו, כיהן עו"ד באיער כתובע משטרתי וצבר ניסיון רב שנים בהופעה באלפי תיקים פליליים ודיוני מעצר (כולל תיקי נוער) הן כתובע והן כסנגור. בשנת 2009 היה מועמד לכהונת שופט.