מהו העונש הצפוי על עבירות סמים

עבירות סמים נחשבות לעבירות פליליות, לכל דבר ועניין, הטומנות בחובן לא מעט היבטים משפטיים ופליליים. סחר בסמים נחשבת לעבירה פלילית חמורה. יחד עם זאת, החוק אוסר בצורה גורפת רכישה ו/או מכירה של סמים הנמצאים בפקודת הסמים המסוכנים. אנו מאמינים שיש לכם לא מעט שאלות אודות עבירות סמים – בדיוק לשם כך עורך דין פלילי גיל באיער פה לעשות לכם סדר.

החזקה, גידול וסחר

מתקשרים אליי אנשים רבים אשר נקלעו למצבים לא נעימים, לרוב, ב-3 מקרים.

המקרה הראשון הוא כאשר התקשר אליהם חוקר מתחנת המשטרה ואמר שהם מוזמנים לחקירה, הם שאלו על מה, אך החוקר סירב לפרט. כאשר שאלתי את אותו פונה האם הייתה לו הסתבכות בזמן האחרון בעבירת כלשהי דוגמת קשר זוגי שהסתבך, או תקיפה של קטין, שייתכן שדווחה לבית הספר או לגן, הוא השיב בשלילה ומסר כי ייתכן ומדובר ברכישת סם ממוכר בטלגראס.

במקרים כאלה מדובר, כידוע, ברכישה של קנאביס או חשיש מסוחר סמים, אשר שולח שליח לשם מכירת הסם. במקרים אלה, הקונה מתבקש להזדהות על ידי משלוח צילום תעודת זהות או בדרך אחרת ומספר הטלפון שלו נותר בטלפון הסלולארי של השליח, וכן תוכן ההתכתבות בין שניהם ביישומון הטלגראס.

מקרה נוסף הוא של גידול ביתי של קנבאיס, כאשר הסם גודל באחד החדרים והמשטרה נכנסה לבית, לאחר שקיבלה צוו חיפוש, ועם באופן אקראי בעקבות דיווח על אירוע אלימות במשפחה (לעיתים, שכן או שכנה דיווחו על צעקות של אישה מהדירה). במקרים כאלה, יש לבדוק את חוקיות הכניסה של השוטרים לדירה.

מקרה שלישי הוא מקרה של סחר בסם, שיכול להיות משולב בעבירה של אחזקת שם שלא לצריכה עצמית, כאשר יהיה מדובר ברוב המקרים, בשליח של טלגראס, אשר נתפס “בעת מילוי תפקידו”, או במקרה שבו המשטרה תצפתה על ביתו של אדם החשוד בסחר בסם, תיעדה אותו מוכר קנאביס (או סם אחר) לאדם כלשהו, עיכבה את אותו קונה סם לאחר מספר מאות מטרים, קיבלה ממנו אישור כי אכן רכש סם מאדם כלשהו קודם לכן, ומיד עצרה את המוכר בחשד לסחר בסם.

מתי מדובר בסחר ומתי בהחזקה שלא לצריכה עצמית?

רבים מבלבלים בין עבירה של סחר לבין עבירה של החזקה שלא לצריכה עצמית.

עבירה של סחר תתקיים אך ורק כאשר הוכח כי החשוד מכר סם תמורת כסף.

עבירה של החזקה – פשוטה כמשמעה. החזקה של סם. אם כמות הסם עולה על כמות מסוימת הקבועה בפקודת הסמים – תיוחס לנאשם אחזקת סם שלא לצריכה עצמית ואם הכמות נמוכה מהכמות האמורה – תיוחס לנאשם החזקה של סם לצריכתו העצמית.

הכמויות המוגדרות בחוק נכון להיום, הינן:

  • קנאביס – 15 גרם
  • קוקאין – 0.3 גרם
  • הירואין – 0.3 גרם
  • MDMA – לא נקבעה כמות, אך מקובלת כמות של 0.3 גרם או 3 טבליות.

כאשר תיתפס כמות סם המוגדרת כהחזקה לצריכה עצמית – ואין לחשוד רישומים ב-5 השנים האחרונות – יוצע לחשוד הסדר מותנה במקום הגשת כתב אישום נגדו (סגירת התיק מחוץ לכותלי בית המשפט, תמורה לחתימה על התחייבות להימנע מעבירה למשך 6 חודשים ותשלום קנס בסך 500-750 ₪).

כאשר כמות הסם עולה על הכמות המוגדרת לצריכה עצמית – ישלח לחשוד מכתב ידוע בדבר זכותו לשימוע. במקרה זה מומלץ ביותר לפנות לסנגור מקצועי וותיק על מנת לנסות לשכנע את התביעה להימנע מהגשת כתב אישום (במקרים בהם קיימת בעיה ראייתית בנוגע לחיפוש), או להגיש כתב אישום בעבירה מופחתת של אחזקת סם לצריכה עצמית (במקרים בהם ניתן לשכנע את התביעה כי הסם הוחזק לצריכה עצמית, מכיוון שהיה לחשוד מקור כסף לממן את רכישתו וכן הוא קיים צריכה גבוהה של הסם מהסוג שנתפס, באופן שיכול להסביר את הכמות שנתפסה בביתו).

עבירת סמים – העונשים הצפויים

העונשים המקסימליים הקבועים בחוק בגין עבירות סמים נעים בין 3-20 שנות מאסר. עם זאת, מדובר בעונשים תיאורטיים שאינם משקפים את הענישה הנוהגת בבתי המשפט. איש אינו נשלח לכלא בגין אחזקת סם לצריכה עצמית ואיש אינו נשלח ל20 שנות מאסר בגין סחר בסם.

עם זאת, אין ספק כי אדם המואשם בעבירה של גידול סמים בכמות גדולה, הינו בסכנה של שליחה לכלא ואין ספק כי אדם המואשם בעבירות של סחר בסמים, הינו בסכנה של שליחה לכלא לתקופה משמעותית (תלוי בסוג הסם, מספר העסקאות, ובכמות הסם שהוא מאושרם במכירתו בכל עסקה ועסקה.

לפיכך, במידה שקיבלתם מכתב ידוע בדבר זכותכם לשימוע, טרם הגשת כתב אישום או שקיבלתם כתב אישום – מוטב כי תפנו לסנגור מקצועי על מנת שיסייע לכם להתמודד.

הזמן הנכון ביותר לפנות לסנגור יהיה מיד כאשר קיבלתם שיחת טלפון מחוקר המשטרה או מיד כאשר נעצרתם, חלילה, בחשד לביצוע עבירות של סחר בסמים.

החשיבות בעבודה עם עורך דין פלילי המתמחה בעבירות סמים

על מנת לנסות ולהימנע, ככל האפשר, ממצבים בהם תהיו חשופים להגשת כתב אישום או לעונש משמעותי בגין ביצוע עבירות סמים, אנו רואים חשיבות בעבודה עם עורך דין פלילי המתמחה בעבירות סמים. עורך דין פלילי המתמחה בעבירות סמים מכיר את פקודת הסמים המסוכנים על שלל צורותיה, מכיר תקדימים בעולם המשפטים הקשורים סביב נושאי עבירות סמים ויידע לאפיין את המצב בו אתם נמצאים ולתת לכם מעטפת משפטית מלאה.

אמרתם עבירות סמים אמרתם עורך דין פלילי גיל באיער

אם חיפשתם אחר עורך דין המתמחה בעבירות סמים הרי לכם שהגעתם למקום הנכון. גיל באיער הינו תובע משטרתי לשעבר, אשר צבר ניסיון רב שנים בהופעה באלפי תיקים פליליים ודיוני מעצר, הן במהלך כהונתו כתובע והן כסנגור. בשנת 2009 היה מועמד גיל לכהונת שופט.

גיל מתמחה בעולמות המשפט הפלילי וליווה, במרוצת השנים, תיקים רבים הקשורים סביב עבירות סמים, עבירות אלימות, עבירות מין, רישומים פליליים, רכוש וגניבה ועשה זאת בהצלחה רבה.

גיל באיער הינו עורך דין פלילי ברמת גן ומייצג לקוחות בכל גוש דן ורחבי הארץ.

זה הזמן לבחור נכון – זה הזמן לבחור גיל באיער.

המאמר הועיל לכם? שתפו גם את החברים
עורך דין גיל באיער

עורך דין גיל באיער

גיל באיער הינו עורך דין פלילי מהותיקים בישראל. בעברו, כיהן עו"ד באיער כתובע משטרתי וצבר ניסיון רב שנים בהופעה באלפי תיקים פליליים ודיוני מעצר (כולל תיקי נוער) הן כתובע והן כסנגור. בשנת 2009 היה מועמד לכהונת שופט.