מהו העונש הצפוי על עבירות גניבה

עבירות גניבה נחשבות לבין העבירות השכיחות ביותר בדין הפלילי. במקרים של עבירות גניבה דן בית המשפט במקרים בהם נטל אדם קניין ו/או רכוש של אדם אחר ללא הסכמתו מתוך כוונה להשחית ו/או לשלול בזדון את הנכס ו/או את הפריט מן בעליו החוקיים.

כאשר אנחנו מדברים על עבירות גניבה אנו רואים מגוון רחב של היבטים הדורשים ידע והיכרות עם הדין והעולם הפלילי. אנו מאמינים שיש לכם לא מעט שאלות – בדיוק לשם כך עורך דין גיל באיער פה לעשות לכם סדר.

מה היא עבירת גניבה לפי החוק?

קיימים מספר סוגים של עבירות גניבה במדינת ישראל, אך הנפוצים ביותר בהם, הם עבירות גניבה “רגילה” בניגוד לסעיף 383 לחוק העונשין, הקובע כי עבירת גניבה היא נטילת חפץ מאדם ללא רשותו, במרמה וללא תביעת זכות בתום לב.

סוג אחר של עבירת גניבה היא, גניבה בדרך של מציאה. הדבר מתקיים כאשר אדם מוצא חפץ של אדם אחר, לדוגמה ארנק או טלפון סלולארי, ובמקום לחפש את הבעלים של החפץ ולהשיבו אליו, כאשר הדבר ניתן בדרך סבירה, בוחר לקחת את החפץ אליו.

ניקח לדוגמה מצב, בו אדם מוצא טלפון סלולארי על ספסל בקניון ציבורי או בסופר מרקט. מצופה ממנו כי ישאל בטווח של מספר מטרים למי שייך המכשיר. במידה ואינו מקבל תשובה, עליו למסור את הטלפון לשומר הקניון או הקב”ט. במידה ומצא את הטלפון ברחוב – על פי חוק השבת אבדה, על האדם למסור את החפץ (כל עוד יש לו ערך ואינו שווה שקלים בודדים), לתחנת המשטרה הסמוכה, והחוק קובע כי במידה ולחפץ לא תהיה דרישה מצד בעליו בתוך 6 חודשים, החפץ יימסר למי שמסר אותו למשטרה.

עבירת גניבה נוספת אך חמורה יותר, היא גניבה בניגוד לסעיף 391 לחוק העונשין העוסקת בגניבה על ידי עובד. כמדובר בחומרה יתרה, מכיוון שהגניבה בוצעה על ידי עובד של בית העסק, אשר ניתן בו אמון מיוחד והוא הפר את המון שניתן בו. הסעיף נוקב בסכום מינימלי של מעל 1000 ש”ח ערך הגניבה, על מנת שניתן יהיה להאשים את העובד בעבירה של גניבה בידי עובד ומתחת לסכום זה, ניתן יהיה להאשים אותו בגניבה “רגילה”.

העונש בגין עבירות גניבה

העונש המירבי הקבוע בחוק בגין עבירה של גניבה “רגילה” הינו עד 3 שנות מאסר והעונש המקסימלי בגין עבירה של גניבה בידי מורשה הינו עד 7 שנות מאסר. עם זאת, במקרים רבים, כאשר מדובר בחשודים נעדרי עבר פלילי, המשטרה בוחרת שלא להגיש כתב אישום כנגדם – והדבר תלוי בהיקף הגניבה, הן מבחינת מספר הפעמים והן מבחינת ערך הגניבה.

במקרים הקלים, יוצע לחשוד לחתום על הסדר מותנה, מעין הסדר טיעון, אך מחוץ לכותלי בית המשפט. המשמעות של הסדר מותנה זה הינו כמו תיק משטרה סגור לכל דבר ועניין, אך מלווה בתשלום קנס, פיצויים למתלונן והתחייבות להימנע מביצוע עבירות לתקופה של מספר חודשים.

במקרה של עבירה של גניבה בידי עובד, החשוד יהיה זכאי לשימוע טרם החלטה של הפרקליטות האם להעמידו לדין, במסגרתו יוכל לנסות לשכנע את הפרקליטות להימנע מהגשת כתב אישום בשל קשיים ראייתיים. במידה ואין כאלה, לא יהיה מנוס מהגשת כתב אישום, אך ניתן יהיה לנסות ולמזער את הנזק העונשי על מנת שלא יוטל על הנאשם מאסר בפועל ולעיתים, אף לא מאסר בדרך של עבודות שירות.

בפרקטיקה

מידי יום, עורך דין גיל באיער מקבל מספר שיחות טלפון מאנשים נורמטיביים, אשר נתפסו על ידי שומרים/קב”טים בסניפי סופרמרקט/סופר פארם, כאשר נטען כי לא שילמו עבור מוצרים שבידיהם, וכן אנשים שנטען שגנבו מוצרים או כספים ממקום עבודתם. במקרים כאלה, יש חשיבות עליונה לקבלת ייעוץ מיידי מסנגור מקצועי ומקצועי – על מנת לגבש טקטיקה משפטית, שתסייע ללקוח, במהירות ככל שניתן, להכין אותו למה שצפוי מול בית העסק ומול חוקר המשטרה, ולמזער ככל הניתן את נזקיו העתידיים.

עבירות גניבה – החשיבות בעבודה עם עורך דין פלילי המתמחה בתחום

טיפול משפטי בעבירות גניבה טומן בחובו לא מעט אתגרים ודורש מקצועיות, מיומנות ויצירתיות רבה. לכן במקרים של עבירות גניבה אנו נרצה לפנות אל עורך דין פלילי בלבד המתמחה בדין הפלילי על כל צדדיו ובעבירות גניבה בפרט. במקרה הזה עורך הדין ידע לאפיין יחד איתנו את המצב ויפעל ללא לאות לשם שמירה על האינטרסים שלנו ועל שמנו הטוב. מאחר ומדובר בתיק משפטי ופלילי לכל דבר ועניין אנו לא נרצה לחכות יותר מדי וכבר מן הרגע הראשון בו אנו מגיעים אל תחנת המשטרה ו/או מוזמנים לחקירה אנו נרצה לפנות אל עורך דין אשר ילווה אותנו לאורך כל התהליך.

עבירות גניבה – עורך דין פלילי גיל באיער

כפי שכבר הצלחתם להבין, הטיפול בעבירות גניבה דורש מקצועיות, מיומנות ויצירתיות. לפיכך, הגעתם למקום הנכון עבורכם. עורך דין פלילי גיל באיער הפך בשנים האחרונות לביטוי שגור בעולמות הפליליים ולבחירתם הטבעית של אלפי לקוחות ברחבי הארץ. גיל באיער הינו תובע משטרתי לשעבר אשר מכיר את 2 צדדי המטבע וצבר ניסיון רב שנים בהופעה באלפי תיקים פליליים ודיוני מעצר. כמו כן בשנת 2009 גיל היה מועמד לכהונת שופט.

גיל בעל היכרות ארוכת שנים עם שופטים רבים, תובעים ופרקליטים מן הצד השני של המתרס ומכיר את מערכת המשפט הפלילי מקרוב – מה שמהווה עבורו ועבור הלקוחות שלו יתרון רב ערך.

במהלך השנים ייצג גיל באיער אלפי לקוחות בתיקים פליליים שונים לרבות עבירות גניבה ונחל הצלחות רבות אותם תוכלו לראות באתר האינטרנט.

תפקידו של גיל הוא לספק הקלה נפשית ואוזן קשבת ללקוח מצד אחד ומן הצד השני לתת לו את השירות המקצועי והטוב ביותר מן הבחינה המשפטית.

בוחרים נכון – בוחרים גיל באיער.

המאמר הועיל לכם? שתפו גם את החברים
עורך דין גיל באיער

עורך דין גיל באיער

גיל באיער הינו עורך דין פלילי מהותיקים בישראל. בעברו, כיהן עו"ד באיער כתובע משטרתי וצבר ניסיון רב שנים בהופעה באלפי תיקים פליליים ודיוני מעצר (כולל תיקי נוער) הן כתובע והן כסנגור. בשנת 2009 היה מועמד לכהונת שופט.