מהו הליך שימוע פלילי

שימוע פלילי הינו הליך המעוגן בחוק אשר מטרתו לאפשר לחשוד בביצוע עבירה לשכנע את רשויות החוק להימנע מהגשת כתב אישום כנגדו ולבטל את ההליכים המשפטיים המתבצעים כנגדו. הליך שימוע פלילי טומן בחובו לא מעט אתגרים ודורש מעורבות של עורך דין המתמחה בעולמות הפליליים. אנו מאמינים שיש לכם לא מעט שאלות על הליך שימוע פלילי – בדיוק לשם כך גיל באיער פה לעשות לכם סדר.

עושים סדר: מה זה שימוע פלילי?

הליך שימוע פלילי הינו הליך ייחודי אשר במהלכו ניתנת לחשוד במעשה להשמיע את העמדה שלו ואף לצרף עדויות וראיות שונות בפני רשות התביעה הרלוונטית (המשטרתית ו/או הפרקליטות ברוב המקרים) במטרה לשכנע את אותה רשות להימנע מכתב אישום כנגדו. אנו למדים כי לאחר כל חקירה פלילית רשויות התביעה מקבלות את חומרי החקירות במטרה להגיע להחלטה – האם להגיש כתב אישום או שמא לסגור את התיק כנגד הנאשם.

החוק מחייב את כל רשויות התביעה להודיע לנאשמים על זכויותיהם להליך שימוע במידה והעבירה שאותה עברו הינה מסווגת לפי עבירה מסוג “פשע” (עבירה אשר הדין בגינה הינו מעל שלוש שנות מאסר). לנאשם יהיו כ – 30 ימים להפעיל את הזכות שלו לשימוע לצד בקשה מנומקת בכתב יחד עם עורך דין ו/או במקרים חריגים בעל פה.

כיום אנו למדים כי לפי חוק סדר הדין הפלילי סעיף 60א הזכות לשימוע קיימת אך ורק במקרים של עבירות מסוג פשע (עברות אשר הדין בגינן הינו מעל שלוש שנים) אך יחד עם זאת ישנם מקרים חריגים בהם ניתן יהיה לקיים שימוע גם בתיקי חטא או עוון בהתאם לשיקול דעת התביעה ופרמטרים נוספים.

“האם ניתן להאריך את המועד להגשת בקשה?”

לאחר שהתביעה מקבלת את חומרי החקירה עליה להודיע את החשוד כי החומר הוגש אליה, לאחר מכן יהיו כ-30 ימים מרגע קבלת ההודעה בו תוכלו להגיש את הטיעונים שלכם. יחד עם זאת בליווי של עורך דין המתמחה בתחום ובתנאים מסוימים ניתן יהיה להאריך את מועד הבקשה ו/או לחילופין לבצע את השימוש בעל פה. חשוב לציין כי רשויות התביעה אינן מחויבות לכך ולכן אנו ממליצים ליצור קשר עם עורך דין המתמחה בתחום.

מה הם היתרונות של שימוע פלילי?

שימוע פלילי הוא זכות לכל דבר ועניין העומדת בפני חשודים להימנע מפני כתב אישום והליכים נוספים אשר עלולים להשליך בצורה ישירה על המשך שגרת החיים שלהם. אנו למדים כי היתרון הראשון הוא היכולת של הנאשם לטעון את הטיעונים שלו ולשכנע את התביעה שלא להגיש כנגדו כתב אישום ממגוון רחב של סיבות – חוסר ראיות, מצבים בריאותיים, סיבות אישיות וטיעונים נוספים.

מה הם החסרונות של שימוע פלילי?

כמו כל דבר גם לשימוע פלילי יכולות להיות חסרונות, שימוע פלילי נעשה לפני הגשת כתב אישום. ברגע בו הנאשם חושף אל מול התביעה את קו ההגנה שלו בשלבים ראשוניים של החקירה יכולים לשחק כנגד הנאשם ולטובת התביעה. לכן במקרים של שימוע פלילי אנחנו לא נרצה להגיע ללא עורך דין מנוסה ומיומן אשר ידע לגשת אל המלאכה בצורה נכונה.

החשיבות בייעוץ עם עורך דין המתמחה בעולם הפלילי

הליך שימוע פלילי הינו הליך הטומן בחובו לא מעט אתגרים ויש באפשרותו להפוך את הקערה על פיה ולמנוע מן הנאשם לעמוד בפני כתב אישום. לכן אנו רואים חשיבות בעבודה עם עורך דין המתמחה בדין הפלילי. עורך דין זה ידע לאפיין את המצב ברגישות ובמקצועיות תוך כדי שהוא פועל לשם המצאת כל המסמכים הרלוונטיים לשימוע הפלילי ולשם מניעת כתב האישום הצפוי. אנו נרצה לעבוד אך ורק עם עורך דין המתמחה בעולם הפליליים בעל ותק, ניסיון ומוניטין בתחום.

עורך דין פלילי – גיל באיער

גיל באיער הינו עורך דין פלילי משנת 1998 אשר בעבר כיהן כתובע משטרתי ומכיר את העולם משני צדדיו. גיל בעל ניסיון והיכרות של עבודת המשטרה מבפנים והיה מועמד לשופט בשנת 2009. גיל ומשרדו בעלי ניסיון של אלפי תיקים בעולם הדין הפלילי לרבות תיקים פליליים, דיוני מעצר ותיקי נוער הן כתובע והן כסנגור.

הליך שימוע פלילי הינו הליך מורכב הדורש מקצועיות, מיומנות ויצירתיות – בדיוק לשם כך גיל באיער נמצא פה בשבילך.

הניסיון של גיל, השקט שלך.

המאמר הועיל לכם? שתפו גם את החברים
עורך דין גיל באיער

עורך דין גיל באיער

גיל באיער הינו עורך דין פלילי מהותיקים בישראל. בעברו, כיהן עו"ד באיער כתובע משטרתי וצבר ניסיון רב שנים בהופעה באלפי תיקים פליליים ודיוני מעצר (כולל תיקי נוער) הן כתובע והן כסנגור. בשנת 2009 היה מועמד לכהונת שופט.