מדוע עו”ד פלילי נחוץ בייצוג מול ועדת שחרורים?

ב-ynet דווח לאחרונה על השחרור הצפוי של יניב מלכה, ישראלי שהורשע ברצח הדוגמנית הבריטית קדמבה סימונס, לאחר שבית המשפט העליון קיבל את ערעורו. העונש המקורי שנגזר על מלכה היה מאסר עולם, אך בשנתיים האחרונות הוא ניהל מאבק משפטי כדי לאפשר לו להשתחרר אחרי ריצוי תקופת מאסר קצרה יותר, בשל הנוהל הנהוג בבריטניה. לאחר שהערעור התקבל, יובא העניין לדיון בפני ועדת שחרורים מיוחדת.

בשנת 2001 נחקק בישראל החוק לשחרור על תנאי ממאסר (התשס”א). החוק עיגן את זכויות האסירים בישראל לקבלת שחרור ממאסר מוקדם מהצפוי לאחר שריצו שני שלישים בלבד מתקופת המאסר שנפסקה להם במשפטם. בחוק מופיעים הקריטריונים השונים שמשמשים לבדוק ולבחון אם האסיר המדובר אכן זכאי לשחרור מוקדם או לא. ועדת השחרורים – ועדת שליש – דנה בבקשות השונות ומחליטה לאחר בחינה מעמיקה של הנסיבות השונות בכל מקרה לגופו אם האסיר ימשיך לרצות את עונשו עד תום, או שישנו טעם לשחררו לחופשי.

המעמד של הופעה מול ועדת השחרורים הוא מעמד הרה גורל מבחינתו של האסיר ולכן ישנה חשיבות עליונה לסיוע של עורך דין פלילי שמכיר את החוק מאחור ומלפנים מבעוד מועד.

אילו קריטריונים נלקחים בחשבון בקבלת ההחלטה?

כדי שההחלטה לשחרר את האסיר תתקבל בסופו של דבר, עורכי דין פליליים צריכים להציג תמונת מצב שתאיר את הלקוח שלהם באור חיובי ככל האפשר. בין הפרמטרים שלוקחת הוועדה בחשבון ניתן למנות בין היתר את הבאים: העבר הפלילי של האסיר, זכאותו לשחרור מוקדם בעבר, מידת האחריות שקיבל האסיר על מעשיו, ההתנהגות של האסיר במהלך המאסר, רמת התפקוד שלו ועוד. רק עורך דין פלילי שמתמחה בייצוג אסירים מול ועדת שחרורים יכול להביא לכך שוועדת השחרורים תראה את האסיר באופן חיובי. לרוע המזל, אסירים רבים שמעוניינים לחסוך את שכר הטרחה של עורכי הדין מנסים לייצג את עצמם מול הוועדה ובמקרים רבים מדובר בניסיונות שמסתיימים בריצוי של כל משך תקופת המאסר.

הכנת תכנית מפורטת

בכל מקרה ומקרה חשוב מאוד להגיש לוועדת השחרורים תכנית מפורטת שבה מופיעים סעיפים שונים שנוגעים לשיקום של האסיר וכל תיק פלילי דורש הכנה של תכנית אחרת. כך למשל תיק פלילי שנפתח בעקבות עבירות מין צריך להוביל לכתיבת תכנית לשיקום של העבריין ולשילובו במסגרת טיפולית מתאימה, בעוד שתיק שנפתח נגד אדם שהואשם בעבירות של אלימות במשפחה, צריך לכלול תכנית אחרת. לרוב מומלץ להתחיל את הכנת התכנית זמן רב לפני שהוועדה מתכנסת ולכן ישנה חשיבות גבוהה לפנייה לעורך דין פלילי מוקדם ככל האפשר.

המאמר הועיל לכם? שתפו גם את החברים
עורך דין גיל באיער

עורך דין גיל באיער

גיל באיער הינו עורך דין פלילי מהותיקים בישראל. בעברו, כיהן עו"ד באיער כתובע משטרתי וצבר ניסיון רב שנים בהופעה באלפי תיקים פליליים ודיוני מעצר (כולל תיקי נוער) הן כתובע והן כסנגור. בשנת 2009 היה מועמד לכהונת שופט.