עורך דין פלילי גיל באיער – כיצד ניתן לערור על סגירת תיק פלילי?

כמעט בכל יום מובאים למשטרה חשודים בעבירות פליליות שונות, שבגינן נפתח להם תיק פלילי. תיק במשטרה, בין אם קיימות בו ראיות המצדיקות את פתיחתו או לא ובין אם הוא נסגר בסופו של דבר או נותר פתוח, עלול להותיר “כתם לכל החיים”, שאותו נושא החשוד בכל עת.

סגירת תיק פלילי ללא הגשת כתב אישום יכולה לנבוע משתי סיבות עיקריות: חוסר עניין לציבור ומחסור בראיות, המצדיקות את הגשת כתב האישום. לא תמיד סגירת תיק פלילי היא לטובתם של הצדדים המעורבים בכך, ולעתים יש לפעול למען סגירתו בעזרתו של עורך דין פלילי, המתמחה בכך.

מנקודת מבטו של המתלונן

עורך דין פלילי גיל באיער
הגשת ערר על סגירת תיק פלילי (Stuart Miles)

בין אם מדובר בעבירה פלילית כמו גניבה או אפילו ניסיון לאונס, סגירת תיק פלילי ללא הגשת כתב אישום עלולה לגרום לעוגמת נפש רבה מאוד עבור המתלונן. ישנם לא מעט מקרים של סגירת תיק פלילי מפאת חוסר בעדויות או בהוכחות שאכן מדובר בעבירה המצדיקה הגשת כתב אישום.

בבואה לסגור את התיק הפלילי, מודיעה למעשה המשטרה, שאין לה עניין לפעול למען העמדתו של החשוד לדין והענשתו. במקרים כאלו, עורכי דין פליליים יכולים להיות הכתובת המתאימה עבור המתלונן כדי למנוע את סגירתו של התיק ולפעול למען הגשת כתב אישום ישירות לבית המשפט.

מנקודת מבטו של החשוד

מקרים של סגירת תיק פלילי יכולים להיות, כאמור, מסיבות שונות ומשיקולים שונים של המשטרה. כאשר תיק פלילי נסגר מחוסר ראיות, הדבר עלול להזיק לחשוד עצמו לא מעט, גם אם לא מוגש כתב אישום נגדו. חשוב לו להוכיח את חפותו ולהראות שלא הייתה הצדקה לפתיחתו של התיק.

שינוי עילת סגירת תיק פלילי לחוסר אשמה יכול גם הוא להיעשות בעזרתו של עורך דין פלילי מנוסה, המכיר את כל הסוגיות המשפטיות הרלוונטיות לדין הפלילי ויכול לפעול להגשת ערר למען שינוי העילה שבגינה נסגר התיק הפלילי. הקביעה שמדובר בסגירת התיק מחוסר אשמה הופכת את החשוד, באופן רשמי, לחף מכל פשע ולא משאירה את הסיבה לסגירתו של התיק לא ברורה או לא ידועה.

איך מוגש הערר?

מרגע שהמתלונן מקבל את ההודעה על סגירת התיק, ניתן לערור במשך 30 יום. ניתן לערור באופן עצמאי, אך כאמור מומלץ לעשות זאת באמצעות עו”ד פלילי. הערר יוגש לפרקליט המחוז או לפרקליט מפרקליטות המדינה שאחראי על נושא העררים.

המאמר הועיל לכם? שתפו גם את החברים
עורך דין גיל באיער

עורך דין גיל באיער

גיל באיער הינו עורך דין פלילי מהותיקים בישראל. בעברו, כיהן עו"ד באיער כתובע משטרתי וצבר ניסיון רב שנים בהופעה באלפי תיקים פליליים ודיוני מעצר (כולל תיקי נוער) הן כתובע והן כסנגור. בשנת 2009 היה מועמד לכהונת שופט.