היזק לרכוש במזיד – האם מצדיק הגשת כתב אישום?

היזק לרכוש במזיד או היזק לרכוש בזדון הוא עבירה פלילית המהווה חלק מפרק י”א לחוק העונשין, המאגד תחתיו שורה ארוכה של עבירות רכוש. מקרה של כתב אישום בגין עבירה זו פורסם לאחרונה באתר וואלה: יניב מאיר, מאמן נבחרת ישראל בשייט, הואשם שגרם לכאורה נזק לסירת דייג של חניכו לשעבר, בשווי של אלפי שקלים.

העבירה מופיעה במספר סעיפים וזאת על מנת שניתן יהיה להבחין בין מעשים פחות חמורים כמו שריטת רכב לבין מעשים חמורים מאוד, כמו למשל שימוש בחומר נפץ על מנת לפוצץ רכב (רק על מנת לסבר את האוזן, היזק לרכוש מסוג זה עלול להוביל ל-15 שנות מאסר. ניפוץ שמשה עלול להוביל ל-3 שנות מאסר). בין כך ובין כך, הדבר הראשון שיש לעשות כאשר מוגשת תלונה במשטרה בגין עבירה זו, הוא ליצור קשר מיידית עם עורך דין פלילי.

להימנע מהגשה של כתב אישום

חשוב לציין כי לא בכל מקרה של היזק לרכוש במזיד, מוגש כתב אישום באופן אוטומטי. תהליך ההעמדה לדין הוא תהליך מורכב המתחיל בהגשת תלונה משטרתית על ידי המתלונן נגד החשוד (או בהתאם לנסיבות כאשר החשוד נתפס על ידי השוטרים במהלך ביצוע העבירה). לאחר מכן יש לחקור את החשוד במשטרה ורק אם יוחלט לאחר החקירה כי אכן יש להעמיד את החשוד לדין, יוגש נגדו כתב אישום והחשוד יהפוך באופן אוטומטי לנאשם.

רבים בקרב הציבור הרחב לא מודעים לכך, אבל עוד לפני שלב החקירה המשטרתית, יש חשיבות עליונה לערב נוכחות של עורכי דין פליליים. זאת משום שכל עוד לא הוגש כתב אישום, ישנו סיכוי טוב שעורכי הדין יוכלו לעצור את התהליך בעודו באיבו.

כיצד ניתן להימנע מהגשת כתב אישום?

על מנת למזער את הסיכוי שייפתח נגד החשוד בתום התהליך תיק פלילי, ניתן להתייעץ עם עורך הדין. עם זאת, יש לציין כי כתב אישום לא יוגש רק בנסיבות הבאות להלן:

  • חוסר אשמה – מצב שבו החוקרים השתכנעו כי אין טעם להגיש כתב אישום לאור העובדה שככל הנראה החשוד לא ביצע את העבירה.
  • חוסר ראיות – מצב מורכב שבו מבחינת השוטרים אכן קיימות ראיות מספיקות בשביל להעמיד את החשוד לדין, אך בכל זאת אין די ראיות בשביל להוכיח כי אכן הוא אשם בביצוע העבירה שיוחסה לו. במקרה המתואר, מאיר נתפס בשעת מעשה במצלמת אבטחה ואף הודה במעשה בחקירתו, כך שישנן ראיות נגדו.
  • היעדר עניין לציבור – מצב שבו העבירה לא חמורה במיוחד, מקרים שבהם לחשוד יש נסיבות אישיות שמצדיקות אי העמדה לדין (מצב בריאותי בעייתי, גיל מבוגר מאוד ועוד) או מקרים שבהם קיימות נסיבות מסוימות שנוגעות דווקא לקורבן העבירה.

כל המצבים הנ”ל יכולים להוות עילה לסגירת תיק פלילי שנפתח נגד חשוד, אך אם מדובר בהיעדר עניין לציבור או בחוסר ראיות, עדיין יישאר רישום פלילי במאגר הפנימי של המשטרה למשך 7-5 שנים (תלוי בחומרת העבירה). הרישום צפוי להוות כתם שחור על עתיד החשוד, ולכן אם לא מתגבשים אישומים, מומלץ לפעול לטובת מחיקת רישום פלילי.

המאמר הועיל לכם? שתפו גם את החברים
עורך דין גיל באיער

עורך דין גיל באיער

גיל באיער הינו עורך דין פלילי מהותיקים בישראל. בעברו, כיהן עו"ד באיער כתובע משטרתי וצבר ניסיון רב שנים בהופעה באלפי תיקים פליליים ודיוני מעצר (כולל תיקי נוער) הן כתובע והן כסנגור. בשנת 2009 היה מועמד לכהונת שופט.