הואשמתם בגניבה ממעביד? איך יוצאים מזה?

גניבה ממעביד גניבה ממעביד הינה הרחבה של עבירת הגניבה, אשר הינה מצב בו אדם נוטל דבר מה בעל ערך אשר שייך לאחר. הגניבה עצמה צריכה להתבצע בחוסר תום לב וכאשר ניתן להוכיח שהכוונה עצמה הייתה לשלול לצמיתות את בעלותו של בעל הנכס עליו. גניבה יכולה להתבצע כאשר בעל הנכס ידע או לא ידע עליה (ובכלל זאת תוך כדי איומים) ואפילו אם נמצא חפץ שהיה אפשר לאתר את בעליו החוקיים והדבר לא נעשה.

גניבה ממעביד היא גניבה של דבר מה בעל ערך מן המעביד ובסכום של 1,000 ש”ח לפחות. על מנת להוכיח את הגניבה, אין צורך להוכיח שהעובד קיבל משכורת מן המעסיק, אלא די להוכיח ששררו ביניהם יחסי אמון שהופרו בעקבות מעשה הגניבה.

ומהי בדיוק הכוונה בגניבת דבר מה בעל ערך? לא מדובר רק בגניבת רכוש פיזי, צ’ק או גניבה מהקופה של כסף מזומן, אלא גם בגניבת שעות עבודה או שימוש ברכוש החברה ללא אישור בהיקפים גדולים.

הוגשה נגדי תלונה – מה אני עושה והאם אפשר לבטל את התלונה?

אם הוגשה כנגדכם תלונה בבית הדין לעבודה או תלונה במשטרה על גניבה מהמעביד, עליכם לפנות ללא שהות לעורך דין פלילי המתמחה בתחום זה, על מנת לטפל בעניין ולנסות להפחית או להקל בעונש שיוטל עליכם על ידי בית המשפט באמצעות בחינה של הראיות והנסיבות בתיק.

חשוב לזכור שהודאה במעשה מהווה נסיבה מקלה ואילו אי הודאה במעשה במקרה שהמעסיק הצליח להוכיח את הגניבה, עלולה להוות דווקא עילה להחמרה בענישה. מלבד זאת, עורך דין מנוסה יוכל לעזור בכל הקשור לפרשנות מצד המעביד והעובד. לדוגמה, אם העובד עשה שימוש ברכב חברה לצרכיו הפרטיים ולא החזיר אותו ביום המבוקש כפי שנדרש, הרי שהדבר לא ייחשב לגניבה (למרות שהמעביד בוודאי ירצה לטעון כך), אלא להפרת הוראותיו של המעביד ובעצם על ידי כך ניתן לבטל את התלונה.

ישנם מקרים בהם המעסיק רק רוצה להתנכל לכם והוא כלל לא יכול להוכיח את דבר הגניבה (למשל, הוא טוען לגניבת שעות מצדכם, אך בפועל אין לו פלט מחשב שמוכיח זאת). במקרים כאלה בא לידי ביטוי תפקידו של עורך הדין שיכול להאיר את הדברים בזווית אחרת.

האם המעביד יכול לשלול לי את הפיצויים?

בנוגע לשלילת פיצויי פיטורין ודמי הודעה מוקדמת: רק אם המעביד הצליח להוכיח ברמת ההוכחה הנדרשת (שהיא גבוהה יותר מאשר במסגרת הליך אזרחי רגיל) שהתבצעה גניבה וגם הגיש תלונה במשטרה, הוא יכול לפנות לבית המשפט לענייני עבודה במטרה לשלול מכם את פיצויי הפיטורין לאחר שערך לכם שימוע בעניין ונתן לכם להשמיע את טענותיכם. יחד עם זאת, במקרה והמעביד רוצה לתשאל אתכם או לבצע בדיקת פוליגרף, היא חייבת להיות בהסכמה, ואם לדוגמה הוא הפעיל כנגדכם חוקר פרטי, אסור לו לפגוע בפרטיות שלכם, שכן אחרת תוכלו לתבוע אותו בחזרה ולדרוש פיצויים.

כמו כן, אפילו אם המעביד הצליח להוכיח את דבר הגניבה, בית המשפט בודק כל מקרה לגופו ומתחשב בין היתר בחומרת העבירה והיקפה, כיצד היא תשפיע על החברה והיחסים עם שאר העובדים, טיב היחסים ביניכם לבין המעסיק, נסיבות אישיות כמו יכולת ההשתכרות העתידית שלכם, מצבכם הכלכלי ועוד. לכן, בהחלט ייתכן שעורך דין טוב יוכל לגרום לכך ששלילת הפיצויים תהיה חלקית בלבד או שכלל לא ישללו מכם פיצויים.

דבר נוסף שחשוב לזכור: בהליך פלילי הענישה היא חמורה יותר – עד שבע שנות מאסר או עשר שנות מאסר במקרה ומדובר בגניבה על ידי עובד ציבור (שכן האמון שנפגע אינו רק בינו לבין המעסיק במקרה הזה, אלא גם בינו לבין כלל הציבור). לכן, חשוב מאוד להיעזר בעורך דין פלילי שיוכל לנסות ולהקל בעונשכם.

עומדים בפני אישום בגין גניבה ממעביד?
הוגשה נגדכם תלונה שגנבתם ממקום העבודה?

פנו אל משרד עו”ד באיער עוד היום ואנו נעשה כמיטב יכולתנו להביא לסגירת התיק או להקלה בעונשכם.

לייעוץ ללא התחייבות, פנו למשרד עו”ד פלילי גיל באיער 052-3877227

או צרו קשר עכשיו באמצעות הטופס הבא:

[contact-form-7 id=”473″ title=”טופס יצירת קשר 1″]

המאמר הועיל לכם? שתפו גם את החברים
עורך דין גיל באיער

עורך דין גיל באיער

גיל באיער הינו עורך דין פלילי מהותיקים בישראל. בעברו, כיהן עו"ד באיער כתובע משטרתי וצבר ניסיון רב שנים בהופעה באלפי תיקים פליליים ודיוני מעצר (כולל תיקי נוער) הן כתובע והן כסנגור. בשנת 2009 היה מועמד לכהונת שופט.