עורך דין פלילי גיל באיער: אי הרשעה וחשיבותה במשפט הפלילי

ביום העצמאות האחרון עלתה לכותרות המחאה נגד הופעותיו של הזמר אייל גולן, לאחר שנחשד שקיים יחסי מין עם קטינות. טענת אחת ממארגנות המחאה הייתה כי גם אם גולן לא הורשע בעבירות פליליות, מבחינתן הוא אינו חף מפשע מבחינה מוסרית. כאמור, התיק שבו היה מעורב גולן לא הוביל להרשעה – ואף לא לאישום, בשל חוסר בראיות.

לא צריך להיות עורך דין פלילי כדי לדעת כי הכלל הגורף בכל הקשור למשפט הפלילי הוא שאם אדם מודה בעבירות שמיוחסות לו בכתב האישום הפלילי שהוגש נגדו, הרי שעל בית המשפט להרשיעו. על פניו, מדובר במהלך הגיוני וברור, אבל רבים לא מודעים לכך שישנה גם דרך אחרת לסיים תיק פלילי שבו הנאשם מודה בעבירות שיוחסו לו.

חשוב להבין כי באופן הבסיסי ביותר, מערכת המשפט קיימת על מנת ליצור אלמנט של הרתעה, על ידי כך שהציבור הרחב יראה כי כשאדם עובר עבירה, הוא צריך לשאת בעונש הקבוע בחוק עבורה. כיצד, אם כך, ניתן להגיע למצב שבו אדם נמצא אשם בביצוע של עבירה ובכל זאת לא יורשע בביצועה? לשם כך מומלץ להיעזר בשירותיו של עורך דין פלילי.

שני המצבים שצריכים להתקיים כדי להימנע מהרשעה

על מנת להימנע מהרשעה, יש צורך להוכיח כי קיימים שני גורמים מצטברים. שימו לב – עורך דין פלילי שמעוניין להביא את הלקוח שלו למצב של אי הרשעה צריך להוכיח לא רק שההרשעה, אם תתקיים, תפגע באופן אנוש ביכולת של הנאשם לעבור שיקום ותפגע קשות בעתידו התעסוקתי, אלא שעליו להוכיח כי ויתור על ההרשעה לא יפגע באופן משמעותי בשיקולי הענישה. אם אותו עורך דין פלילי מצליח במשימתו, אותו עבריין שנתפס בקלקלתו לא ייצא לחופשי מתא המעצר מבלי שיצטרך לתת דין וחשבון לאיש, כיוון שישנן שתי דרכים מרכזיות שבהן יכול להסתיים משפט שתוצאותיו הן אי הרשעה למרות הודאה באשמה: שירות לתועלת הציבור או תקופת מבחן.

חשיבותו של עורך דין פלילי, בשלב זה, הנה קריטית, גם נוכח החשיבות של הייעוץ שהוא מעניק ללקוח לקראת פגישותיו עם קצין המבחן שכן ישנם אלמנטים רבים הנבחנים על ידי קצין המבחן שהלקוח כלל אינו מודע להם.

של”צ ותקופת מבחן

חשוב לציין שלמרות אי ההרשעה, עדיין יהיה רישום פלילי בגיליון הרישום הפלילי של הנאשם. מחיקת רישום פלילי מתאפשרת במקרים של אי הרשעה רק לאחר חמש שנים מיום פסק הדין, בהנחה שהנאשם לא נדון בשנית במהלך תקופה זו. של”צ (שירות לתועלת הציבור) הן עבודות בעלות אופי התנדבותי שמועילות לציבור אותן צריך הנאשם למלא מספר שעות בשבוע, בהתאם לחומרת העבירה. לרוב, ניתנת לנאשם שנה אחת שבה הוא צריך להשלים את מכסת השעות שהוטלה עליו.

תקופת מבחן נמשכת בין חצי שנה לשלוש שנים, בהתאם להמלצת קצין המבחן, ובמהלכה על הנאשם לפגוש, באופן קבוע, את קצין המבחן לצורך מפגשים טיפוליים יחידניים או קבוצתיים, במקרים מסוימים. הימנעות מהרשעה הנה קריטית עבור אנשים מסוימים, בדגש על כאלו שמחזיקים במשרות ציבוריות או משרות מתחום הרפואה למשל. אי לכך, ישנה חשיבות עליונה לעמוד בתנאים שנכתבו בפסק הדין כדי שבבוא היום ייחשב הרישום למחוק.

המאמר הועיל לכם? שתפו גם את החברים
עורך דין גיל באיער

עורך דין גיל באיער

גיל באיער הינו עורך דין פלילי מהותיקים בישראל. בעברו, כיהן עו"ד באיער כתובע משטרתי וצבר ניסיון רב שנים בהופעה באלפי תיקים פליליים ודיוני מעצר (כולל תיקי נוער) הן כתובע והן כסנגור. בשנת 2009 היה מועמד לכהונת שופט.