אישום נגד סייעת בגין התעללות ותקיפת קטין – כיצד יסתיים התיק?

באתר וואלה פורסם לפני מספר ימים על כתב אישום שהוגש לבית המשפט המחוזי בחיפה נגד סייעת בגן ילדים בצפון הארץ. על פי כתב האישום, הורתה הסייעת לילדי הגן שבו עבדה, להכות את אחד הילדים, בן שלוש, משום שזה הרביץ לילדים האחרים. האישומים נגד הסייעת הם התעללות בקטין ותקיפה בנסיבות מחמירות.

על פי כתב האישום, כאשר הגננת הייתה בחופשה, רוכזו הילדים בגן למפגש על ידי הסייעת. אחת הילדות התלוננה במהלך המפגש שילד אחר בגן הרביץ לה. בתגובה, הורתה הסייעת לאותה ילדה להשיב לילד באותה מטבע וזו, יחד עם שני ילדים אחרים, בעטה בילד, תוך שהסייעת צופה במעשים ולא מגיבה.

לאחר שילדים נוספים טענו שאותו ילד הכה אותם, משכה הסייעת את אותו ילד בכוח למרכז המפגש והורתה לכל ילד שספג ממנו מכות, להחזיר לו. לאור דבריה, החלו כל ילדי הגן להרביץ לילד ושבו למקומותיהם. יש לציין כי המעשים תועדו על ידי מצלמה המוצבת בגן הילדים.

מה משמעות השימוש בילדים להכאת הילד?

האישומים נגד הסייעת נחשבים תקינים, וזאת מכיוון שהתעללות בקטין מוגדרת כעשיית “מעשה התעללות גופנית, נפשית או מינית” ו”מעשה” מוגדר גם כמחדל. כמו כן, החוק מייחס לאדם ביצוע מעשה אף אם אדם אחר עשהו עבורו, כאשר האחר משמש ככלי עבורו. בענייננו, מדובר הן בביצוע מעשה באמצעות אחרים (קטינים) והן במחדל של אי התערבות שהביא לתקיפת הקטין.

עם זאת, אם התקיפה האמורה לא גרמה לקטין לחבלה – לא ניתן להאשים את הסייעת בעבירה של “תקיפת קטין או חסר ישע“, אלא בעבירה של “תקיפה סתם” (בנוסף לעבירה של התעללות בקטין). השאלה היא אם יש מקום להאשים את הסייעת במקרה זה הנה במישור הציבורי וסבורני כי יש מקום לעשות כן, נוכח העובדה שהסייעת עודדה אלימות פיזית בגן, שהביאה לתוצאה לא קלה וכן על מנת להרתיע את ציבור הסייעות והגננות מלפעול באופן דומה.

התיק צפוי להסתיים בהרשעה

במקרה זה, עורך דין פלילי יכול לטעון שהסייעת לא תקפה פיזית את הקטין ולא עודדה את הילדים לתקוף את הקטין וכי מדובר בפרשנות מוטעית של ילדים קטנים לדברים שהסייעת אמרה להם. ואכן, אחת הטענות של עורך הדין מטעמה של הנאשמת, הייתה טענה זו. עם זאת, נוכח העובדה שהגננת נראתה, ככל הנראה, צופה באירועים מבלי להתערב בהם – הרי שמתקיימות, על פניו, יסודות העבירה של התעללות בקטין (על ידי מחדל).

להערכתי, תיק פלילי זה יסתיים בהרשעת הסייעת (זהו אינו המקרה המתאים לאי הרשעה) בעבירה של התעללות בקטין ובעונש של 300 שעות שירות לתועלת הציבור, או לחילופין, בעונש של 3-4 חודשים בעבודות שירות, בתוספת תשלום פיצויים למשפחת הקטין. זאת, בהנחה שאין בעיות משמעותיות בראיות שיביאו את הפרקליטות לבטל את כתב האישום.

המאמר הועיל לכם? שתפו גם את החברים
עורך דין גיל באיער

עורך דין גיל באיער

גיל באיער הינו עורך דין פלילי מהותיקים בישראל. בעברו, כיהן עו"ד באיער כתובע משטרתי וצבר ניסיון רב שנים בהופעה באלפי תיקים פליליים ודיוני מעצר (כולל תיקי נוער) הן כתובע והן כסנגור. בשנת 2009 היה מועמד לכהונת שופט.