מואשם ששידל נער לרצח: החוק מחמיר בנושא

ב-The post פורסמה כתבה ולפיה תושב אשקלון מואשם שניסה לשדל נער בן 15 לרצוח את אשתו בתמורה לסכום כסף. המעשה החריג בוצע על רקע הליכי הגירושין עם האישה, שבהם מצוי הנאשם.

סעיפים רבים בחוק העונשין מתייחסים לעבירות של שידול. כך למשל סעיף 193 מתייחס לשידול קטין לצרוך משקה אלכוהולי, סעיף 202 מתייחס לשידול למעשה זנות, סעיף 302 מתייחס לשידול אדם לבצע התאבדות ועוד. לכל עבירה קבוע עונש ספציפי ואין דינה של עברה אחת זהה לדין עבירה אחרת, כלומר כל מקרה נבחן לגופו באופן ספציפי ולכל מקרה מותאם עונש אחר.

חשוב מאוד להבחין ולהבדיל בין הסתה לבין שידול. כשמדובר על שידול, הכוונה להשפעה על התנהגותו של אדם אחד בעוד שהסתה מכוונת כלפי ציבור של אנשים. לפיכך ישנו הבדל למשל בין הסתה לגזענות או הסתה לאלימות לבין שידול לביצוע פשע. במקרה המדובר, מדובר כמובן בשידול.

עבירות שידול במשפט הפלילי

כשמדובר על תיק פלילי, העונש של המשדל צריך להיות מותאם לעונש של מבצע העבירה העיקרי, זאת בהתאם לסעיף 34 לחוק העונשין. עם זאת, ישנם שלושה מקרים שמוגדרים היטב בחוק העונשין ובהם לא יצטרך המשדל לשאת באחריות הפלילית:

  • אם המשדל מנע את ביצוע העבירה שהוא עצמו שידל לה.
  • אם המשדל הודיע על הכוונה לביצוע העבירה לרשויות טרם התרחשה העבירה.
  • אם מדובר בעבירה מסוג “חטא” (עבירות שהעונש עליהן מוגבל עד שלושה חודשי מאסר).

עו”ד פלילי יכול להתמחות בסוגים שונים של עבירות שידול ולהתמקד בהן באופן ספציפי. ישנם שמתמחים למשל בעבירות סמים, ישנם שבעבירות שידול לזנות ועוד.

עונשים על עבירות שידול לדוגמא

עורך דין פלילי בעל ותק וניסיון מתאימים, יכול לעשות עבור הנאשם את ההבדל הגדול בין שנים רבות של מאסר בפועל לבין ריצוי של עבודות שירות בלבד. חשוב מאוד לעבוד אך ורק מול עורך דין מקצועי שמתעסק באופן ספציפי בסוגי העבירות הנידונות כיוון שהעונשים המקסימאליים הקבועים בחוק חמורים ביותר. כך למשל שידול למעשה זנות יכול לעלות לנאשם בחמש שנות מאסר בפועל, העונש המקסימלי על עבירת שידול קטין לצריכת סם הוא 25 שנות מאסר בפועל. עבירת שידול קטין לקיבוץ נדבות למשל, דינה חצי שנת מאסר. בכל מקרה, ניסיון השידול לרצח הוא מקרה חמור ביותר.

לסיכום, ניתן לומר שאם עומדות נגדכם האשמות שונות בתחום השידול, עשו את הדבר הנכון והקפידו לעבור את התהליך אך ורק מול עורך דין מומחה בתחום.

המאמר הועיל לכם? שתפו גם את החברים
Picture of עורך דין גיל באיער

עורך דין גיל באיער

גיל באיער הינו עורך דין פלילי מהותיקים בישראל. בעברו, כיהן עו"ד באיער כתובע משטרתי וצבר ניסיון רב שנים בהופעה באלפי תיקים פליליים ודיוני מעצר (כולל תיקי נוער) הן כתובע והן כסנגור. בשנת 2009 היה מועמד לכהונת שופט.