נערים גנבו סכומים גבוהים באשראי: המעשים ישפיעו על עתידם?

באתר ynet פורסם לאחרונה על חשד למספר מקרי גניבה באמצעות כרטיסי אשראי שבוצעו על ידי עשרות בני נוער ממרכז הארץ. על פי החשד, בני הנוער נעזרו באתר אינטרנט הנשלט מאזור חברון, שסיפק להם פרטים של כרטיסי אשראי גנובים, רובם בבעלות אזרחים מחו”ל. באמצעות פרטי כרטיסי האשראי הגנובים, ביצעו הנערים רכישות בהיקף של מאות אלפי שקלים. כך למשל, הזמינו ארוחות במסעדות יוקרה, פיצות ובילויים בבתי מלון.

לאחר שעובדיה של רשת פיצריות ידועה הבחינו בהיקף הזמנות חריג שבוצע באמצעות האינטרנט באזור המרכז, הם דיווחו על כך. אחת מחברות האשראי חקרה את הסוגיה וגילתה מאפיינים המעידים על פעילות פלילית: לדוגמא, הזמנה באמצעות כרטיס אשראי שלבעליו אזרחות זרה והיקף ההזמנה החריג מרשת הפיצריות.

המשטרה פתחה בחקירת המקרים ואיתרה את הנערים, מרביתם ללא רישום פלילי כלל. מחקירת החשודים עלתה הקלות הרבה שבה הצליחו להשיג את פרטי הכרטיסים הגנובים. הנערים הפנו את החוקרים לאתר שסיפק את מספרי האשראי, ומאוחר יותר התברר שביצעו באמצעותם הזמנות רבות ואחרות בהיקף עצום. מרבית הנערים הודו בגניבת כרטיס אשראי וכנגד חלקם יוגשו כתבי אישום.

מהות העבירה

כעת נבחן את מעשיהם של בני הנוער ואת השאלה אם העובדה שמדובר באתר אינטרנט שמקורו בחברון, מורידה מאחריות הנערים. עובדה זו אינה מורידה מאחריותם, שכן העבירה הנה אותה עבירה: שימוש לרעה בכרטיס אשראי (גם אם הכרטיס עצמו אינו נמצא בידיהם). לשאלה אם מדובר בשימוש בכרטיס קיים (שאז מתווספת עבירה של גניבת כרטיס חיוב, מעצם החזקתו) או לא, אין משמעות גדולה.עם זאת, במקרה שבו עורך דין פלילי מייצג את החשודים, ניתן לטעון כי אין מדובר בהונאה מתוכננת, אלא בניצול מידע זמין שהגיע לידיהם.

המרכיב העיקרי – שיקום בני הנוער

מקרה זה עוסק בבני נוער המוגדרים “קטינים” בחוק. כאשר ישנו תיק פלילי כנגד בני נוער, המרכיב העיקרי הוא המרכיב השיקומי. לכן, אם הנער מודה במיוחס לו, כפי שמצוין בכתבה זו, הוא מופנה לטיפול בשירות המבחן לנוער אשר ימליץ לבית המשפט, בסופו של ההליך, אם להרשיעו ואיזה עונש להטיל עליו. במקרים מסוימים, כאשר אין הסתבכות קודמת והאירוע אינו חמור ביותר, יכול שירות המבחן להמליץ על גניזת התיק הפלילי.

מובן, כי ליווי צמוד של עורך דין פלילי בשלב הקשר עם שירות המבחן יכול לסייע לקטין להתאים עצמו לציפיות קצינת המבחן ולהגביר את הסיכוי לקבלת תסקיר חיובי.

ההשפעה על הרישום הפלילי

אם התיק ייסגר כנגד חלק מהנערים, בהתאם למידת שיתוף הפעולה עם שירות המבחן – התיק נגדם ייגנז ללא רישום פלילי (ט.מ. = טיפול מותנה). אם לא ישתפו פעולה, וכן במקרים חמורים יותר, כאשר בוצעו רכישות על ידי אותו נער בעשרות אלפי שקלים, יוגש כנגד הנערים כתב אישום. אם תהיה המלצה לאי הרשעה, הרישום ייחשב למחוק לאחר 3 עד 5 שנים (תלוי בגיל הנער), אם כי לעולם לא יימחק פיזית. אם הנער יורשע, הרישום יהיה לתקופה של 8 עד 15 שנים, תלוי בסוג העבירה ובגילו של הנער.

מכל מקום, ברור שגם סגירת תיק משטרתי מחוסר עניין לציבור ישפיע על עתידם של נערים אלו, כאשר לא יוכלו להתגייס ליחידות מובחרות בצה”ל ולא יוכלו להתקבל לעבודה במשרות ממשלתיות מסוימות במשך מספר שנים לאחר מכן. בהמשך ובאמצעות עורך דין מתאים, ניתן, במקרים מסוימים, להגיש בקשה למחיקת רישום פלילי, כך שהוא לא יופיע כלל בגיליון הרישום הפלילי.

המאמר הועיל לכם? שתפו גם את החברים
Picture of עורך דין גיל באיער

עורך דין גיל באיער

גיל באיער הינו עורך דין פלילי מהותיקים בישראל. בעברו, כיהן עו"ד באיער כתובע משטרתי וצבר ניסיון רב שנים בהופעה באלפי תיקים פליליים ודיוני מעצר (כולל תיקי נוער) הן כתובע והן כסנגור. בשנת 2009 היה מועמד לכהונת שופט.