סגירת תיק פלילי נגד ההורים החשודים: האם ניתן לתבוע פיצויים?

באתר חדשות 2 דווח לאחרונה על סגירת תיק פלילי נגד זוג הורים מאזור תל אביב. לפני כעשרה חודשים נעצרו השניים ונחשדו באלימות במשפחה נגד זוג התינוקות התאומים שלהם, לאחר שבגופם התגלו שברים. לאחר מעצרם, נלקחו התינוקות מחזקתם.

לאורך כל הדרך, התעקשו ההורים, זוג בשנות ה-30 לחייהם, שנחשדו בעבירות אלימות במשפחה, כי הם לא פגעו בתינוקות. יש לציין כי במהלך החקירה, מלבד העובדה שהתינוקות הועברו למשפחה אומנת, פוטרו שני ההורים ממקומות העבודה שלהם.

התפנית הגיעה בשבועות האחרונים, לאחר שהתברר כי לתאומים בעיה גנטית נדירה המחלישה את עצמותיהם, כך שחיבוק קל עלול להוביל לשברים בעצמות. לאחר שהתבררה הבעיה הנדירה ונבדק שההורים לא מסוכנים לתינוקות, אלו הוחזרו לחזקתם. במקרה זה של סגירת תיק פלילי, מכיוון שנמצא שהחבלות לא נגרמו על ידי ההורים, אלא כתוצאה מבעיה בריאותית, התיק כנגד ההורים נסגר מחוסר אשמה.

פרק הזמן שחלף מהמעצר ועד לסגירת התיק

כפי שדווח בכתבה, החקירה המשטרתית והבדיקות בתיק פלילי זה ארכו חודשים ארוכים, שבהם ההורים הורחקו מילדיהם. מקריאת הכתבה, קשה להעריך אם הבדיקות הרפואיות נמשכו זמן רב מדי, שכן לעתים, יש צורך בבדיקות שנערכות בחו”ל ואורכות פרק זמן ממושך. אם על פי הסטנדרט המקובל – נמשכו הבדיקות פרק זמן ארוך מדי – ניתן לתבוע פיצויים בשל כך. ייתכן כי ליווי צמוד של עורך דין פלילי היה מביא לקיצור זמן ההמתנה, כאשר הוא היה ממליץ לערוך בדיקות מהירות יותר, באופן פרטי.

הנזקים שנגרמו להורים

ניתן להבין כי בפרשה זו, למרות סגירת התיק הפלילי, להורים נגרמו נזקים גדולים – אלו הוגדרו ‘חשודים’ זמן רב, פוטרו מעבודתם ולא זכו לראות את התינוקות שלהם במשך חודשים. עם זאת, דומה כי לא ניתן לחייב את המדינה בתשלום פיצויים להורים. תשלום פיצויים מבוצע רק במקרים שבהם המדינה התרשלה. במקרה זה, בתור עורך דין פלילי שאינו מכיר את פרטי הראיות לגופן בפרשה, נראה כי החשד נגד ההורים היה סביר, בזמנו, ולא ניתן היה להבחין, באמצעים סבירים באותה עת, כי אין מדובר בחבלה מעשה ידי אדם, כי אם בפגם גנטי נדיר ביותר.

תביעת פיצויים אפשרית, במקרים אחרים, כאשר המשטרה עצרה אדם ללא חשד סביר לביצוע עבירה או ללא עילת מעצר וכן כאשר הוגש כתב אישום ללא סיכוי סביר להרשעה, או במקרים אחרים המצדיקים זאת (כגון: עדי תביעה שנקבע כי שיקרו בעדותם).

המאמר הועיל לכם? שתפו גם את החברים
Picture of עורך דין גיל באיער

עורך דין גיל באיער

גיל באיער הינו עורך דין פלילי מהותיקים בישראל. בעברו, כיהן עו"ד באיער כתובע משטרתי וצבר ניסיון רב שנים בהופעה באלפי תיקים פליליים ודיוני מעצר (כולל תיקי נוער) הן כתובע והן כסנגור. בשנת 2009 היה מועמד לכהונת שופט.